Fotografie – červen 2016

21. 7. 2016

PROGRAM HORIZONTU na ČERVENEC 2016 (pro lepší čitelnost rozklikněte)

29. 6. 2016

PROGRAM DOPROVODNÝCH AKTIVIT DENNÍHO STACIONAŘE

pondělí 4.7. 14:00 výtvarná dílna s LENKOU HOLASOVOU


pondělí 11.7. 14:00 výtvarná dílna s Jiřím Přeučilem
úterý 12.7. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
čtvrtek 14.7. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Brokovou

pátek

15.7.

8:00

cvičení s Editou Lachmanovou

pondělí 18.7. 14:00 výtvarná dílna s Danielou Töpferovou
úterý 19.7. výlet na zámek Jemniště a na hrad Český Štenberk


Zájemci, hlaste se !!!


10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
čtvrtek 21.7. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Brokovou
pátek 22.7. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou

pondělí

25.7.

14:00

výtvarná dílna Danielou Töpferovou

úterý 26.7. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
středa 27.7. 12:30 výlet na Retro výstavu v Nové budově Národního muzea


Zájemci, hlaste se!!!
čtvrtek 28.7. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Brokovou


15:00 FOTOODPOLEDNE aneb co jsme v Horizontu společně


prožili v prvním pololetí roku 2016


–  společné komentované promítání fotek s možností jejich objednání
pátek 29.7. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou

PROGRAM pro SENIORSKOU VEŘEJNOST

pátek 1.7. 8:00 pedikúra
čtvrtek 7.7. 8:00 pedikúra


15:00 dokumetární odpoledne: Jak vytvořit lidskou bytost


1. část čtyřdílného dokumentu – STVOŘENÍ
pátek 8.7. 8:00 pedikúra
pondělí 11.7. 13:30 odpoledne s operou:


Giuseppe  VERDI – Otello


velkoplošná projekce, v hlavní roli: José Cura, celkový čas: 2 hod 20 min
středa 13.7. 15:00 přednáška: JANA TROUPOVÁ


BOLIVIJSKÝ BUŘINKOVÝ BLÁZINEC


Jeden z nechudších států Jižní Ameriky, přesto velmi bohatý, co se přírodních krás i


kulturních tradic týče. Země se zasněženými andskými vrcholy, různobarevnými jezery,


největší solnou pouští světa i amazonským pralesem. Domovina indiánů i koky.


Bolívie je plná živých tradic, původních tanců a originální hudby. Pro rady se v této zemi


chodí za šamanem a při důležitých událostech se obětovávají lamy.


Při své druhé návštěvě zde Jana Troupová strávila téměř půl roku.


Těšit se můžete mimo jiné i na ochutnávku kokového čaje.
čtvrtek 14.7. 8:00 pedikúra


15:00 dokumentární odpoledne: Nejkrásnější destinace


naší úžasné planety
pátek 15.7. 8:00 pedikúra
úterý 19.7. výlet na zámek Jemniště a na hrad Český Štenberk


Zájemci, hlaste se !!!
čtvrtek 21.7. 8:00 pedikúra


15:00 přednáška/koncert:



HUDBA TICHA aneb HUDBA pro NESLYŠÍCÍ


Mohou  neslyšící „slyšet“ hudbu? Lze hudbu tlumočit do znakového jazyka?


Mohou ruce zpívat? Jak „zní“ znakovaná česká hymna? Poznali byste ji mezi jinými skladbami?


Nebo jsou snad půvab a emoce s hudbou spjaté neslyšícím úplně nedostupné?


něco sdělí REGÍNA BROKOVÁ
pátek 22.7. 8:00 pedikúra


14:30 videokavárna: LUCERNA


český televizní film z roku 1967 natočený podle stejnojmenné divadelní hry A.Jiráska, kterou


v někdejší Československé televizi režíroval F. Filip. Film ozdobily vynikající výkony celé řady


známých českých herců. Hlavní postavu mlynáře ztvárnil R. Brzobohatý, paní kněžnu


V. Fialová. Správce panství nezapomenulným způsobem vytvořil J. Pivec, vodníka zahrál


J.Kemr, jeho druha pak Z. Štěpánek. Mladou schovanku hrála J.Obermaierová, učitelského


mládence R.Lukavský, šumaře Kláska V. Menšík, jeho ženu I. Janžurová,


lidové muzikanty B.Záhorský a R.Deyl ml. Mlynářovu babičku L.Dostalová, dvořana S.Beneš.
(velkoplošná projekce, 1 hod 55 min)
čtvrtek 28.7. 8:00 pedikúra


15:00 FOTOODPOLEDNE aneb co jsme v Horizontu společně


prožili v prvním pololetí roku 2016


–  společné komentované promítání fotek s možností jejich objednání
pátek 29.7. 8:00 pedikúra

PRŮZKUM SPOKOJENOSTI KLIENTŮ DENNÍHO STACIONÁŘE v roce 2016

10. 6. 2016

Uvádíme závěrečnou zprávu průzkumu bez jakéhokoli zásahu ze strany HORIZONTU (jen s malou připomínkou, že naše „centrum služeb pro seniory“ není „domovem pro seniory“ a ani se za něj nevydává):

Výsledek průzkumu spokojenosti klientů denního stacionáře  Domova seniorů Horizont  2016

Průzkum spokojenosti klientů denního stacionáře byl realizován v průběhu měsíců dubna       a května 2016. Do průzkumu bylo zahrnuto 11 klientů, z toho 8 žen a 3 muži. Dva klienti  / kromě toho, že navštěvují denní stacionář / jsou v zařízení i ubytováni, zbývajících 9 klientů žije ve svých domácnostech  a do zařízení pouze docházejí.  Dotazování probíhalo formou individuálních rozhovorů, které se uskutečnily v prostorách denního stacionáře Horizont. Před zahájením rozhovorů jsem byla obeznámena s prostředím stacionáře a jeho programem, měla jsem možnost nahlédnout do spisové dokumentace klientů.  Rozhovory s klienty, týkající se průzkumu spokojenosti, probíhaly bez přítomosti dalších osob.  Průměrná délka rozhovoru s jedním klientem byla cca 60 min. Jednalo se o polostandardizované rozhovory, klientům byla předkládána jednotlivá témata / okruhy otázek /, byl jim však ponechán dostatečně široký prostor pro jejich  vyjádření. Před zahájením rozhovorů byli klienti poučeni o smyslu a účelu průzkumu, byli ujištěni o důsledném zachování jejich anonymity. I přes toto ujištění  jeden z klientů svou účast na průzkumu odmítl s tím, že vyjádřil obavy před možnými důsledky svého sdělení. Přesto uvedl, že je v zařízení spokojený, na podrobnější dotazy však odmítl odpovídat. S jedním z klientů bylo obtížnější navázat plnohodnotný kontakt z důvodu pokročilejšího stadia onemocnění demencí. Ostatní klienti se do průzkumu zapojili ochotně      a komunikace probíhala bez větších obtíží.  Pro některé z klientů bylo obtížnější hodnocení určitých problémů na škále od 1 do 5 / jako ve škole /.  Celkové hodnocení  je tedy průměrem „známkování“  těch, kteří ho na uvedené škále vyjádřili.

Níže  shrnuji vyjádření klientů denního stacionáře k jednotlivým okruhům dotazů :

1. STRAVOVÁNÍ V DENNÍM STACIONÁŘI

Naprostá většina klientů je se stravou ve stacionáři spokojena, celkově byla strava ohodnocena známkou 1,5. Množství stravy hodnotí klienti jako přiměřené /  jídla není ani málo ani moc /. Jeden z  klientů uvedl, že mu činí obtíže zkonzumovat celou porci najednou, je mu však umožněno zbytek své porce, kterou nesní, odnést domů. Doba podávání stravy vyhovuje všem dotazovaným. Pět z deseti dotazovaných klientů uvedlo, že by uvítalo k dopolední svačině více ovoce / jablko, banán, v létě sezónní ovoce /. Jeden klient navrhoval ke svačinám i více zeleniny. Dva klienti navrhovali kromě toastového chleba, který je ke svačinám podáván nejčastěji, i jiný druh pečiva – houska, rohlík. Jeden z klientů by uvítal častější zařazení různých pomazánek k pečivu / jako příklad uvedl pomazánku z makrely /. V dodržování pitného režimu nespatřoval ani jeden z dotazovaných žádný problém.               V  průběhu dne jsou nápoje personálem nabízeny, klienti  mohou rovněž o pití sami kdykoli požádat. Klientům vyhovuje, že je jim jídlo a pití servírováno, nemají potřebu si např. nápoje připravovat sami. Tři z klientů uvedli jako důvod svou sníženou pohyblivost, jeden z klientů uvedl, že by „překážel“. Dva z klientů navrhovali, aby byl do pitného režimu zařazen občas  ovocný džus. Jeden klient by uvítal, pokud by si mohl vybrat druh čaje  / ovocný nebo černý /. Klienti oceňují odpolední podávání kávy, včetně zákusků, které se vyrábí ve stacionáři v rámci společného pečení. Dva z klientů spatřují určité rezervy v dodržování hygienických zásad při přípravě svačin. Jeden z klientů uvedl, že považuje za nevhodné, pokud personál např. loupe pomeranč a přitom si upravuje vlasy či sahá na telefon. Druhý klient problémy s hygienou při přípravě jídla nespecifikoval. Jeden z klientů sdělil, že by uvítal podávání zeleninového či ovocného salátu, podrobnějším dotazováním však bylo zjištěno, že měl na mysli salát jako přílohu k obědům, které však nebyly předmětem tohoto průzkumu.

2. ODPOČINEK

Ani jeden z dotazovaných nespatřoval v možnosti odpočinku během pobytu v denním stacionáři žádný  problém. Pokud se kdokoli cítí unavený, je mu umožněn odpočinek či spánek  na lůžku v zadní místnosti stacionáře, event ve společenské místnosti  / v době, kdy jsou ostatní klienti na procházce /. Jeden z klientů uvedl, že je personálem nabízen  i polštář či deka. Klienti mohou po obědě odpočívat také při prohlížení časopisů či poslechem hudby.  K procházkám po obědě není nikdo nucen, naopak personál se každého z klientů dotazuje, zda dá po obědě přednost procházce či odpočinku a jeho rozhodnutí je respektováno. Zhruba třetina klientů uvedla, že upřednostňuje procházky před možností odpočinku, další klienti se rozhodují dle svého momentálního zdravotního stavu.

3. SOUKROMÍ, INTIMITA

Nikdo z dotazovaných klientů nepociťuje v době pobytu v denním stacionáří žádná omezení svého soukromí, a to ani  ze strany personálu zařízení, ani ze strany ostatních klientů. Nikdo z dotazovaných si nevzpomíná na žádný incident, kdy by se kdokoli z personálu zachoval vůči klientovi v určité situaci / týkající se jeho soukromí / netaktně, event. kdy by se  někdo  mohl cítit před ostatními trapně či poníženě. Naopak byla klienty oceněna „shovívavost“ personálu, respekt k pohybovým omezením klientů. Jeden z klientů vysoce ocenil profesionální a taktní chování personálu / jakož i lidský přístup / v situaci, kdy byl nucen během výletu bezodkladně použít toaletu, která nebyla přizpůsobena potřebám osob se sníženou pohyblivostí.

4. PROSTŘEDÍ STACIONÁŘE – VZHLED, POŘÁDEK, ČISTOTA

Uspořádání denního stacionáře vyhovuje naprosté většině klientů, ani jeden z nich nenavrhoval žádné změny. Jeden z klientů označil prostředí stacionáře jako „domácké“. Vybavení nábytkem / židle, křesla, stoly, lůžka v zadní místnosti / bylo hodnoceno všemi klienty jako vyhovující. Dva z dotazovaných klientů spatřují jisté rezervy v čistotě prostředí    / čistota podlahy, občas „ušmudlaná“ TV obrazovka a zejména čistota toalety /. Tito klienti navrhují častější úklid toalety a zejména častější výměnu ručníku na toaletě / jeden z klientů si všiml, že tentýž ručník bývá na toaletě  v pondělí i ke konci týdne, kdy  je již  značně znečistěný /. Jeden z klientů navrhoval výměnu látkového ručníku na toaletě za papírové ubrousky. Ostatní klienti neměli k čistotě ve stacionáři výhrady.   Jeden z klientů uvedl, že po svém nástupu do stacionáře shledal, že pokojové květiny zde byly „suché jako Sahara“, rovněž byly  nevhodně rozmístěné. To se však následně zlepšilo. Nebyly zaznamenány žádné připomínky, týkající se čistoty nádobí. Teplotu ve stacionáři hodotí všichni dotazovaní jako přiměřenou, chlad ani teplo nepociťují.

5. DENNÍ REŽIM

Všem dotazovaným vyhovuje doba příchodu do stacionáře i odchodu domů, tři z klientů vysoce ocenili zajištění dopravy. Naprostá většina klientů je spokojena se strukturou programu a režimem dne. Jeden z klientů uvedl, že „někdy je programu víc, někdy míň, ale většinou tak akorát“. Podobně se vyjádřili i další tři klienti. Tři z dotazovaných upřednostňují odpolední program   / přednášky, filmy /, shledávají ho zajímavějším. Jeden z nich by uvítal více přednášek.  Žádný z dotazovaných neodpověděl kladně na dotaz, zda mu bývá ve stacionáři dlouhá chvíle či zda se někdy nudí.   Naopak, jeden z klientů uvedl : „Dlouhá chvíle mi tady  není – doma jsem celý den sám“. Jeden z dotazovaných sdělil : „ To víte, úroveň programu bývá všelijaká, ale nechci být kritický a vcelku jsem spokojený“. Další uvedl : „ I program, který mě zrovna úplně nebaví, je lepší, než být doma sám“.  Dva z klientů ocenili, že nejsou nuceni  se zapojovat   do všech programů, někdy  jim vyhovuje, že  „jen pozorují“.  Tři dotazovaní by uvítali i více programu – zejména více hudby, zpěvu, návštěvy např. zpěváků v zařízení. Tři klienti navrhovali častější výlety – hrady, zámky, zajímavá místa. Jeden z dotazovaných by uvítal občasné návštěvy centra Prahy – procházku např. po Staroměstském náměstí, Malé Straně, Vyšehradě nebo „tam kde jsem žil v mládí“, posezení v kavárně. Jeden z klientů navrhoval častější návštěvy divadla či občasnou náštěvu  kina         / např. shlédnutí posledního dílu „Básníků“ /.  Klienti vysoce oceňovali možnost společných odpoledních vycházek s tím, že mají potřebu pohybu a sami si  na procházku  netroufnou. Pouze jeden z klientů uvedl, že na procházky  chodí raději sám: „nestačím ostatním a nechci zdržovat – je mi to vůči nim trapné“. Jeden dotazovaný ocenil, že  klienti  vždy dostanou program předem vytištěný a mohou  se tak na něj  připravit / včetně přizpůsobení svého oblečení /.

6. CHOVÁNÍ PERSONÁLU, AKTIVITY V ZAŘÍZENÍ

Chování personálu vůči klientům bylo ze strany dotazovaných hodnoceno průměrnou známkou 1,5. Nikdo z klientů nebyl svědkem nevhodného chování personálu, přehlížení či naopak protěžování určité osoby / „Dělají pro nás maximum, snaží se vyjít vstříc – to víte, každý jsme jiný“, „Když se někomu věnují víc, tak je důvod“ /. Žádný z klientů si nevzpomíná, že by pociťoval v souvislosti s chováním personálu nějakou křivdu.  Dva klienti porovnávali chování zdejších zaměstnanců se zkušenostmi s personálem jiných zařízení. Jeden z nich uvedl, že s personálem v Horizontu má lepší zkušenost, druhý sdělil, že ve srovnávaném zařízení byl „odtažitější personál – tady vědí o co jde“. Jeden dotazovaný sdělil  / přestože je se zdejším personálem velmi spokojený /, že mu činí potíže, pokud někteří ze zaměstnanců občas mluví potichu, špatně nebo málo zřetelně artikulují a nepřizpůsobí mluvu člověku, který hůře slyší. Vznikají pak zbytečná nedorozumění. Klienti mne opakovaně ujišťovali, že by v případě vzniku určitého problému či nedorozumění neměli problém svěřit se některému ze zaměstnanců – nepociťovali by žádné obavy. Pokud byli dotazováni, na koho by se v takovém případě obrátili, naprostá většina uváděla ředitele zařízení.

Níže uvádím postřehy klientů k jednotlivým členům personálu / a současně k aktivitám, které konkrétní osoba vede /

Ředitel zařízení : „dělá toho pro nás opravdu hodně, na to, jak je mladý, má pro nás pochopení“, „stará se, ale moc to nepřehání – nediriguje“, „dle možností se snaží“, „věnuje tomu spoustu času“, „obdivuju ho jak všechno – ten blázinec tady – zvládá, každému se snaží pomoct, vyhovět, těch telefonátů a všeho..“, „chudák je vždycky úplně uhoněnej“, „ má toho moc“. Klienti mají k řediteli zařízení velkou důvěru, obdivují jeho snahu,  nasazení, oceňují smysl pro humor  / „po cestě sem se vždycky nasmějeme“ /, řidičské umění. Vnímají však jeho velkou pracovní vytíženost / akcentováno opakovaně /. Vysoce hodnocené jsou společné vycházky.

Drahomíra : hodnocena klienty jako „svědomitá“, „pečlivá“, „hrozně příjemná“, „strůjce dobré nálady“, „poctivá“, „dobře se připravuje na program“, „sympatická“. Také u Drahomíry vnímají klienti vysokou pracovní vytíženost, jeden klient tuto skutečnost vyjádřil v rámci rozhovorů / „ta pořád lítá“ /, další klient i během společného sezení na zahradě v rámci Dramahrátek. Dva klienti spatřují u Drahomíry drobné rezervy v dodržování hygienických pravidel např. při přípravě stravy. Drahomíra je však jednoznačně nejoblíbenějším členem personálu – uvedeno polovinou dotazovaných. Roli patrně sehrává i skutečnost, že tráví s klienty nejvíce času.

Daniela : hodnocena slovy „příjemná“, „dobrá“, dva z klientů označili Danielu za nejoblíbenějšího člena personálu. Klienti kladně hodnotí tréninky paměti, oceňují způsob vedení „snaží se mě zklidnit, jsem nervák“, „člověk je nucený si na něco vzpomenout“. Jeden z klientů ocenil práci Daniely slovy „dělá nám psychologický rozbor“.  Při společném pečení dva z klientů ocenili pečlivou přípravu surovin a také to, že „je dobrá na čistotu“ / tito klienti uváděli jako příklad incident při vaření, kdy jeden z klietů olizoval šlehací metlu, v čemž mu Daniela zabránila /. Jeden z klientů označil Danielu jako „mlčenlivou“, což však blíže nespecifikoval   / je možné, že si ji v danou chvíli nevybavil /. Tentýž  klient k trénování paměti sdělil, že je to „užitečné, ale zatím to nebudu hodnotit, chodím tam krátce. Necítím se tam komfortně, něco mi tam nesedí ale nechci příliš rychle soudit“/.

Lucie – hodnocena klienty jako „veselá“, „taková živá“, „obdivuju ji, jak to všechno zvládne, má tři děti“, „je to šikovná holka“. Klienti oceňují, že má „perfektně sepsané písně, i starší – od Wericha, Suchého“. Jeden z klientů uvedl, že má muzicírování nejraději, uvítal by více lidových písní z Moravy / jako např. Vínečko bílé /. Dva z dotazovaných se domnívají, že by muzcírování mělo být do programu zařazeno častěji, jeden z nich uvádí : „je to povzbudivé pro každýho zpívat to, co známe ze školních let, je to uvolňující“. Jeden z klientů uvedl, že ačkoli má hudbu velmi rád, společného muzicírování se nezúčasťnuje, neboť špatně slyší. Další klient sdělil, že by se do zpěvu  rád více zapojil, ale má jisté obavy  /„abych neudělal ostudu“/.

Hanka : jedním z klientů hodnocena jako nejoblíbenější člen personálu, u dvou klientů velmi oblíbená / klienti ji označují za „velmi příjemnou“ /. Jeden klient uvedl, že je „moc dobrá“, avšak on výtvarným činnostem „moc nedá“, protože špatně vidí. Další klient sdělil, že                „výtvarná práce ho moc neláká, ale se zájmem se na to mrkne“. Jeden z klientů oceňoval v rámci výtvarné činnosti vycházku k místnímu prameni, kde si klienti vyslechli výklad a bylo jim připraveno i občerstvení.

Edita :  Cvičení s Editou je klienty hodnoceno převážně velmi kladně, jeden z klientů srovnává cvičení v jiném zařízení, kde „to bylo za deset minut odbyté“, zdejší cvičení hodnotí jako „poctivější“. Další dva  klienti hodnotí dvičení slovy „moc dobré“ a „moc mi vyhovuje“. Jeden z dotazovaných oceňuje, že se Edita snaží, aby se klienti hýbali, avšak vzpomíná na pracovnici / starší paní /, která cvičení vedla v minulosti : „to bylo ještě lepší, ona k tomu měla lepší poměr, takový hlubší vztah“.

Lenka : tuto pracovnici velká část klientů nezná, neboť v zařízení pracuje na menší úvazek. Tři z klientů, kteří ji znají lépe, ji hodnotí jako velmi příjemnou, s pěkným vztahem k seniorům, který vypozorovali : / „ na to jak je mladá, tak má krásný přístup ke starým lidem“ /.

Vlasta : klienti ji vnímají jako „paní, co vydává obědy“, „paní, co pomáhá Drahušce“. Označují ji za „milou“, „ochotnou“, dle sdělení jednoho klienta „všechno dělá s rozvahou       a nemá ráda, aby se jí někdo pletl do kuchyně“.

Z výpovědí klientů není možné jednoznačně určit, která aktivita je ve stacionáři nejoblíbenější, neboť toto je silně individuální a je ovlivněno zájmy každého z klientů. Klienti oceňují pestrost programu s tím, že do každé aktivity se zapojují dle svých zájmů a  možností. Rovněž klienti, bydlící v penzionu, si vybírají pouze ty aktivity, které jim vyhovují, které je zajímají a které naplňují jejich potřeby. Klienti kladně hodnotí i skutečnost, že nejsou do aktivit násilně zapojováni a některých činností se mohou účastnit jen jako pozorovatelé. Různé aktivity mají klienti úzce spojeny s jednotlivými členy personálu, kteří je vedou.  Pro klienty je velmi  důležité, jak je dokáže personál  do aktivit zapojit –  překonat jejich zábrany   / ostych ze zpěvu,  skutečnost,  že nejsem výtvarně příliš zdatný, trapnost, že něco nevím či si na něco nemůžu vzpomenout, apod./

K dotazu, zda denní stacionář  navštěvují  rádi, šest dotazovaných jednozačně uvedlo, že  ano. Jeden klient sdělil :„Ano, ale ne na sto procent, já rád spím a abych se sem dostal brzy, tak musím vstávat“. Jeden dotazovaný uvedl, že se mu ve stacionáři sice  líbí, ale dochází spíše na přání rodiny. Dalši klient sdělil, že „je to tak padesát na padesát“ – chodí rád, ale  současně chce vyhovět rodině.

7. ZAPOJENÍ UŽIVATELŮ DO CHODU ZAŘÍZENÍ

Tři z dotazovaných klientů uvedli, že je těší pokud jsou zapojeni do drobných činností ve stacionáři – zalévání květin, prostírání před obědem, rozdávání příborů, vyvěšování datumu na nástěnku – cítí se pak prospěšní a užiteční jak ostatním klientům, tak personálu. Dva z klientů uvedli, že by se rádi zpojili, avšak z důvodu jejich zhoršené mobility je to  pro ně obtížné. Tři klienti sdělili, že nemají potřebu se do chodu zařízení nijak zapojovat, jeden znich vyjádřil obavvy, že by spíše překážel. Potřeba zapojení uživatelů je tedy velmi individuální. Z rozhovorů vyplynulo, že klienty, kteří se více zapojují, by potěšilo i častější ocenění ze strany personálu. Někteří klienti mají obavu se více zapojit z důvodu, aby nepřekáželi.

8.  VZTAHY S OSTATNÍMI KLIENTY

Kolektiv  ve stacionáři byl ze strany klientů hodnocen známkou 2,3. Jeden z dotazovaných uvedl,  že s ostaními vychází dobře, komunikaci mu však komplikují problémy se sluchem. Další klient  naopak  uvádí své problémy s vyjadřováním. Jeden z klientů sdělil : „ Někdy mi vadí, že si s ostatními nemůžu více popovídat, oni si nic nepamatují, mají špatnou paměť, opakují se. Třeba sedíme, čekáme na oběd a mlčíme, je tam takové ticho.. spíše si popovídám s personálem“. Další klient uvedl, že většina lidí ve stacionáři „je dobrá“, ale vadí mu občasná „neomalenost“ některých, když např. při pečení olizují nádobí. Pouze jeden z klientů vyjádřil přímo antipatie k jinému klientovi zařízení : „Nic si nepamatuje, chce si odnášet časopisy ze stacionáře domů a když ho na to upozorním – plácne mě přes ruku“. Jeden z dotazovaných uvedl, že mu vadí, pokud se někoho na něco zeptá a ten druhý je „nepříjemný a odsekává“. Při té příležitosti však ocenil, že v takových chvílích většinou vhodným způsobem zasáhne personál zařízení / „personál v tom pomáhá“/.

9.  KONTAKT S JINÝMI GENERACEMI

Přítomnost mladší generace ve stacionáři / zejména dětí / je klienty velmi / ! / vítána. Uvítali by i častější návštěvy a vystoupení dětí /“mohly by klidně chodit i častěji“/. S docházením ostatních seniorů / zvenčí / do stacionáře nemají klienti rovněž žádný problém / „pozdravím je, popovídám si, dozvím se, co je nového“.  Jiný klient uvedl : „nevadí mi, ale moc s nimi nekomunikuju“.  Přítomnost dětí je však jednoznačně preferována.

10. KRÁTKODOBÁ PŘÍTOMNOST JINÝCH OSOB VE STACIONÁŘI

Žádný z dotazovaných nevyjadřoval námitky vůči  přítomnosti studentů, stážistů či jiných osob ve stacionáři. Klienti naopak uváděli, že přítomnost těchto osob vítají, vnímají ji jako určité „oživení“, tito lidé jim přinesou nové informace / „něco se dozvím“ /. Jeden z klientů se vyjádřil takto : „Naopak, vyhovuje mi to, je to ve prospěch věci, něco jako nový vítr“. Jeden z dotazovaných uvedl : „Nevadí – když je  to dobře vysvětleno“. Je tedy patrné, že klienti chtějí být o účelu pobytu těchto návštěv ve stacionáři informováni, avšak jejich pobyt zde spíše vítají.   Ani jednomu z dotazovaných nevadí ani přítomnost dětí zaměstnanců v zařízení.

ZÁVĚR

Prostředí denního stacionáře Domova seniorů Horizont na mne působilo celkově velmi příjemnou a uvolněnou / téměř domáckou / atmosférou.  Jelikož se jedná o malé zařízení,  mohou zde být ve velké míře  zohledňovány individuální protřeby každého z klientů. To  představuje  oproti větším zařízením podobného typu značnou  výhodu. Vztahy mezi klienty   a zaměstnanci  jsem mnohdy  vnímala jako téměř rodinné, zaměstnanci věnují každému z klientů značnou pozornost. Rovněž denní program, ačkoli je předem naplánován, může být flexibilněji pozměněn / dle aktuální situace nebo individuální potřeby konkrétního klienta /. Ačkoli je naprostá většina klientů v zařízení velmi spokojena a cítí se zde příjemně, přesto mne během rozhovorů překvapilo, jakých „maličkostí“ a „zdánlivě nepodstatných věcí“ si  klienti všímají, jak citlivě vnímají  atmosféru zařízení, chování personálu, vztahy s ostatními klienty  a zejména jak tyto skutečnosti dovedou trefně vystihnout a popsat. A to i věci, které se jich zdánlivě přímo netýkají. A platí to u všech klientů bez výjimky. Uvědomila jsem si, jak je dobré tyto postřehy klientů  průběžně vnímat a jak může být někdy  užitečné se nad nimi zamyslet.

Praha, 5.6.2016

zpracovala : Martina Vavřinová

Stalo se v Horizontu – květen 2016

9. 6. 2016
  • Jaro pokračovalo tím, že rozkvétaly další druhy stromů a ty rozkvetlé v dubnu odkvétaly a jejich okvětní lístky melancholicky poletovaly vzduchem a leckdy bylo květových vloček na zemi víc než v zimě těch sněhových.

  • Na procházkách jsme stále častěji navštěvovali komunitní zahradu, kterou můžeme nazývat „suchdolskou oázou“. Vždy je zde na co koukat – vylepšené bludiště z vrbového proutí, postupující stavba amfiteátru, Velká „camera obscura“, nově rozkvetlé květináče z pařezů atd.

  • Kromě stále delších procházek a vysedávání na zahradě nás jarní počasí lákalo k výletům. V květnu jsme si dopřály dokonce 4. Dva z nich byly kratší a dva celodenní. Na kratší výlety jsme se vydali jednak ke zřícenině na Babě a za druhé ke studánce do Lysolaj.
  • Cesta k podbabské zřícenině byl nápad našeho uživatele denního stacionáře. Navíc jeho kamarádka z gymnázia zde poblíž bydlí a tak souhlasila s tím, že bude dělat průvodkyni. Nejprve jsme se vydali ke kostelíku sv. Matěje a pak jsme pokračovali ke zřícenině. Šlo původně o vinný lis, v 19. století přestavěný na „romantickou zříceninu“. Dnes je bohužel zcela pomalovaný grafitti a nikterak romanticky nepůsobí. Romantické je už jen místo, kde stojí a výhled na řeku. Praha z té perspektivy vypadá úplně jinak. Pro všechny z nás byl tento krátký výlet příjemným zpestřením.

  • Druhý malý výlet byl nápadem výtvarnice Hanky. Místo jedné výtvarné dílny se sešla u studánky v Lysolajích. Příjemné bylo i mezigenerační setkání s mladými lidmi, kteří byli kolegové a přátelé Hanky. Oživení znamenalo i setkání s řádovou sestrou dominikánkou, která tam shodou okolnosti přišla čerpat vodu. Tamní pramen má pověst ne-li přímo léčivého, tak jistě zdravého. Proto každý člen naší výpravy odcházel obtěžkán aspoň jednou pet lahví. I tento odpolední výlet byl pro všechny příjemným vybočením z běžného stereotypu. Pravděpodobně by se z toho mohla stát každoroční tradice.

  • První ze zmiňovaných celodenních výletů mířil do ZOO. Hlavním lákadlem bylo shlédnutí dvou letošních přírůstků – sloního a gorilího mláděte. Oba jsme viděli a s nimi i spoustu dalších zvířat. Mnozí z účastníků nebyli v ZOO už dlouhá desetiletí a tak mohli obdivovat, jak se prostředí pro zvířata za tu dobu zlepšilo.

  • Druhý celodenní výlet byl na zámek a pivovar ve Ctěnicích. Pivovarem nás provázela pravá selka a zámkem ježibaba. Příjemným bonusem prohlídky pivovaru byla ochutnávka lahodného piva. Pivovar i zámek se velice líbil a tak jsme rádi, že se výlet vydařil.

  • Pod patronátem Daniely začal další cyklus „klubu pamětníků“. Setkání byla přesunuta na středeční odpoledne a témata už nejsou vypisována dopředu a to i pro spokojenost klientů.

  • V průběhu května probíhal průzkum spokojenosti klientů stacionáře formou individuálních rozhovorů s externí pracovnicí. Ze strany klientů se tak objevilo několik postřehů, přání a cílů, na které se do budoucna budeme soustředit.
  • V minulém zápise jsme se zmínili o nové ceduli s novým logem a před koncem měsíce byla cedule doplněna o tabulky se seznamem nabízených služeb.

  • V Horizontu proběhlo v květnu 5 akcí:
  • Nejprve přišel Drahomíry kamarád Tomáš Havránek a povídal nám o své nedávné cestě do Jižní Korey. Přednáška byla velice poutavá a u posluchačů měla úspěch.

  • Následující týden přišla Markéta Kiratli, aby nám pověděla nějaké zajímavosti o operách Bedřicha Smetany. Přednáška byla poutavá a doplněna i o hudební ukázky.
  • Krátce poté tu byl farář CČSH Aleš Jaluška, který přes dvacet let působil jako vězeňský kaplan v těžkém žaláři ve Valdicích. Je to strhující vypravěč, kterého všichni poslouchali se zatajeným dechem.

  • Následující týden sem zavítal pan režisér Pavel Marek, syn našeho klienta téhož jména. Je to nejen režisér, ale i scénárista a pedagog FAMU. Jeho přednáška se jmenovala „Co je drama a jak je vyprávět prostřednictvím filmu“. Nejprve povídal o tom, co dělá „příběh“ příběhem a jaké podstatné části musí mít, což vypozoroval a definoval už Aristotelés a poté tento výklad doplnil i filmovými ukázkami. Ke konci se tento úvod do filmové vědy přehoupl k debatě o současném české kinematografii a o tom, co jí (resp. filmařům) komplikuje život. Debatovalo se dlouho a zajímavě a myslíme, že každý odcházel spokojen.

  • A na konci měsíce jsme tu měli vystoupení dětského pěveckého kroužku ZŠ ve Vokovicích. K tomu není nic potřeba dodávat – lidové písničky a přítomnost dětí naše klienty vždy potěší. Na závěr nám děti rozdaly vlastnoručně vyrobené papírové květiny a my jen doufáme, že zase za rok přijdou.

Fotografie – květen 2016

9. 6. 2016

PROGRAM HORIZONTU na ČERVEN 2016 (pro lepší čitelnost rozklikněte)

31. 5. 2016

PROGRAM DOPROVODNÝCH AKTIVIT DENNÍHO STACIONÁŘE

středa 1.6. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou
13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou

pondělí

6.6.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

úterý 7.6. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
středa 8.6. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou
13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou

pondělí

13.6.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

úterý 14.6. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
středa 15.6. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou

13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou
čtvrtek 16.6. výlet na zámek v Jičíně, kde se nachází regionální muzeum

a galerie.

pondělí

20.6.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

úterý 21.6. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
středa 22.6. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou

13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou
čtvrtek 23.6. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Brokovou

pondělí

27.6.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

úterý 28.6. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou

15:00 15. NAROZENINY HORIZONTU
středa 29.6. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou

13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou
čtvrtek 30.6. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Brokovou

PROGRAM PRO SENIORSKOU VEŘEJNOST

středa 1.6. 17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 2.6. 15:00 dokumentární odpoledne: POMPEJE
realisticky natočený dokument o probuzení Vesuvu a zkáze města plného života

pondělí

6.6.

16:30

masáže

úterý 7.6. 15:00 biblická hodina
středa 8.6. 17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 9.6. 8:00 pedikúra

15:00 přednáška: Historie a současnost Kongregace

milosrdných sestre sv. Karla

Boromejského

s řádem, který je u nás známý hlavně díky nemocnicím,

které provozuje a které mají velmi dobrou pověst,

nás přijde seznámit sestra MIRJANA
pátek 10.6. 8:00 pedikúra

pondělí

13.6.

16:30

masáže

úterý 14.6. 15:00 biblická hodina
středa 15.6. 15:00 koncert: Jazzové improvizace Víta Vancla

17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 16.6. výlet
na zámek v Jičíně, kde se nachází regionální muzeum

a galerie.

Jičínské muzeum se orientuje na návštěvníka, kterému se zde snaží vytvořit takové prostředí,

ve němž se bude cítit dobře a vstřebávání informací pro něj nebude nudným, nýbrž nevšedním

zážitkem. Profiluje se jako „Muzeum hry“, což chápe především tak, že návštěva muzea má

být pro návštěvníka hrou. Hrou objevování informací, hrou vnímání, hrou poznání…

Za takto směřovanou muzejní expozici bylo Regionální muzeum a galerie v Jičíně oceněno

nejprestižnější tuzemskou muzejní cenou – prvním místem v soutěži Gloria Musealis v roce 2003.

Dále se můžeme jít podívat do Rumcajsovy ševcovny, na Valdickou bránu nebo se projít

vyhlášeným lipovým stromořadím … ZÁJEMCI, HLASTE SE !!!

15:00 dokumentární odpoledne: Za tygry do bažin
cesta do těsné blízkosti krásné a hrozné šelmy

pondělí

20.6.

16:30

masáže

úterý 21.6. 15:00 biblická hodina
středa 22.6. 15:00 koncert: Swingové evergeeny v podání

Michala Kotase (vstupné 20,- Kč)

17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 23.6. 8:00 pedikúra

15:00 dokumentární odpoledne: Evropské jeskyně
pátek 24.6. 8:00 pedikúra

14:30 videokavárna: Pořád jsem to já

Alice Howlandová, šťastně vdaná matka tří dospělých dětí, je uznávanou profesorkou

lingvistiky, která začíná zapomínat slova. Když je jí diagnostikována raná forma

Alzheimerovy choroby, zjišťuje Alice společně se svou rodinou, že jejich vzájemné vztahy

projdou tou nejnáročnější myslitelnou zkouškou.
sobota 25.6. 9:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová

pondělí

27.6.

16:30

masáže

úterý 28.6. 15:00 15. NAROZENINY HORIZONTU

alias tradiční společenské posezení pro obyvatelky penzionu,

klienty denního stacionáře i peč. služby a přátele sympatizanty,

na které jste zván/a i VY !

Opět se můžete těšit především na sebe navzájem a dále na

čtení k pobavení i zamyšlení, hudbu a hojnost jídla a pití. Letos mimo jiné i

na opékání buřtů.
středa 29.6. 17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 30.6. 8:00 pedikúra
15:00 koncert: Klavírní skladby Frederica Chopina
v podání Jaromíry Škampové
(vstupné 20,- Kč)

Stalo se v Horizontu- duben 2016

12. 5. 2016
  • Během dubna jsme zažili opravdu aprílové počasí. Přesto příroda byla krásná a tak jsme si mohli naplno vychutnávat jarní procházky.

  • V tomto měsíci se s námi rozloučila naše praktikantka Erika, o které jsme již psali v minulých měsících. Pro svůj poslední program si připravila origami z ubrousků, které si někteří klienti zkusili poprvé v životě.

  • Naše dlouholetá vedoucí výtvarné dílny Hanka oslavila významné jubileum a pro klienty i kolegyně si připravila pohoštění. Dočkala se nejen dárku od personálu, ale hlavně srdečných přání a gratulací.

  • V dubnu proběhly čtyři akce:
  • Nejprve nás přišel pan Pavel Kukal seznámit s historií a současností českého vinařství. Samozřejmě nesměla chybět ochutnávka z vinic ČZU, kde pan Kukal pracuje. Přednáška i následná diskuze byla pro všechny určitě velmi poutavá.

  • Hned následující den jsme tu měli divadelní představení spolku aktivních seniorek z Fresh senior klubu. Pod vedením herce Petra Pochopa nastudovali dramatizaci 4 Čapkových apokryfů. Představení se moc líbilo a tak herečky ze spolku zde snad nebyly naposledy.

  • Následující týden přišel jeden z našich nejoblíbenějších cestovatelů – Jirka Lehejček. Tentokrát mluvil o cestě do Bosny a Hercegoviny. Byl tam několik let po skončení balkánských válek v devadesátých letech, ale jizvy byly ještě patrné na krajině i ve městech. Viděli jsme spoustu přírodních krás a dozvěděli se zajímavé historky o místních lidech.

  • Třetí akci v tomto měsíci bylo recitační a dramatické pásmo Lenky a Davida Fisherových, kterým tak připomněli 400 let od narození Williama Shakespeara. Bylo zajímavé poslechnout si úryvky ze sonetů a her v pravé britské angličtině. Dále jsme se například dozvěděli, jak Shakespeare pracoval se zvukem lidského hlasu a jazykem. Také nám řekli, jaké bylo ve Shakespearově době divadlo a čemu musel velký básník konkurovat. Na samý závěr nám přečetli slavný Hamletův monolog v originále a ve třech různých překladech. Všichni z publika byli nadmíru spokojení.

  • Poslední akcí v dubnu byl první letošní výlet. Jako cíl jsme si vybrali památník Bedřicha Smetany v Jabkenicích a výstavu o historii pražských cechů na zámku ve Ctěnicích. V Jabkenicích jsme kromě prohlídky měli i výklad se spoustou pro nás neznámých informací ze Smetanova života. Ve Ctěnicích jsme viděli spoustu zajímavých exponátů, které dlouho zůstávaly v muzejních depozitářích a výklad nás, stejně jako v Jakbenicích, velice potěšil a nadchl.

Poslední akcí v dubnu byl první letošní výlet. Jako cíl jsme si vybrali památník Bedřicha Smetany v Jabkenicích a výstavu o historii pražských cechů na zámku ve Ctěnicích. V Jabkenicích jsme si prohlídky měli i výklad se spoustou pro nás neznámých informací ze Smetanova života. Ve Ctěnicích jsme viděli spoustu zajímavých exponátů, které dlouho zůstávaly v muzejních depozitářích.

Fotografie – duben 2016

12. 5. 2016

PROGRAM HORIZONTU na KVĚTEN 2016 (pro lepší čitelnost rozklikněte)

3. 5. 2016

PROGRAM doprovodných aktivit DENNÍHO STACIONÁŘE

pondělí 2.5. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
úterý 3.5. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
středa 4.5. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou
čtvrtek 5.5. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Brokovou

pondělí

9.5.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

úterý 10.5. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
středa 11.5. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou
čtvrtek 12.5. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Brokovou

pondělí

16.5.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

úterý 17.5. výlet do pražské ZOO


především – ale nejen – okouknout nové přírůstky –


sloní a gorilí mimina.


ZÁJEMCI, HLASTE SE !!!
středa 18.5. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou
13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou
pondělí 23.5. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
úterý 24.5. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


výlet na zámek a pivovar v Dětenicích


ZÁJEMCI, HLASTE SE !!!
středa 25.5. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou
13:00 klub pamětníků s Danielou Töpferovou
pondělí 30.5. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
úterý 31.5. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou

PROGRAM AKCÍ pro SENIORSKOU VEŘEJNOST

pondělí 2.5. 16:30 masáže
úterý 3.5. 15:00 biblická hodina
středa 4.5. 17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 5.5. 15:00 přednáška: Povídání o JIŽNÍ KOREJI


o čerstvé zážitky z cest se s námi přijde podělit
TOMÁŠ HAVRÁNEK
pondělí 9.5. 16:30 masáže
úterý 10.5. 15:00 biblická hodina
středa 11.5. 17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 12.5. 8:00 pedikúra


15:00 přednáška: OPERY BEDŘICHA SMETANY


nám přiblíží slovem a jistě i prostřednictvím hudebních ukázek


milovnice a znalkyně české opery MARKÉTA KIRATLI


pátek 13.5. 8:00 pedikúra


15:00 přednáška: ZKUŠENOSTI VĚZEŇSKÉHO KAPLANA


o svém působení v této funkci – 24 let působil v jedné z nejtvrdších věznic


ve Valdicích – nám přijde povídat ALEŠ JALUŠKA
a mimo jiné nám ukáže obrazy namalované osdouzenci.
pondělí 16.5. 16:30 masáže
středa 18.5. 15:00 přednáška: řežisér, scénarista a pedagog FAMU PAVEL MAREK


nám přijde povídat o tom



Co je to drama a jak vyprávět příběh



prostřednictvím filmu


Jako děti jsme se naučily ovládat řeč, která nám umožňuje komunikovat se svým okolím.


Podobně i filmař si musí osvojit řeč filmu, aby mohl svými  příběhy oslovit publikum.


První krůčky adeptů filmové režie se soustředí na jednoduchý dramatický útvar,


kterému  se říká – etuda.


O tom, jak ji natočit a mnoha dalších věcech  si budeme spolu povídat a určitě dojde i na.


filmové ukázky.


17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 19.5. 8:00 pedikúra


15:00 dokumentární odpoledne: VELKÁ PYRAMIDA


další výjimečný dokument o další výjimečné stavbě
pátek 20.5. 14:30 videokavárna: MATKA TEREZA
V hlavní roli uvidíte Geraldine Chaplinovou.

pondělí


23.5. 16:30 masáže
úterý 24.5.


výlet
na zámek a pivovar v Dětenicích


ZÁJEMCI, HLASTE SE !!!
středa 25.5. 17:15 francouzština s Milošem Kloudou
čtvrtek 26.5. 8:00 pedikúra


15:00 koncert: dětského pěveckého kroužku



ze školy ve Vokovicích, na který navážeme



společným zpíváním
pátek 27.5. 8:00 pedikúra
sobota 28.5. 9:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová

pondělí

30.5.

16:30

masáže

úterý 31.5. 15:00 biblická hodina

Stalo se v Horizontu – březen 2016

21. 4. 2016
  • Březnové počasí bylo podobné jako v únoru. A ačkoli březen začal vánicí, tak během měsíce byly okolní zahrádky stále barevnější a před koncem měsíce jsme si ještě stihli s některými klientkami vypít první kávu na zahradě.

  • V březnu oslavily narozeniny dvě obyvatelky penzionu a naše pečovatelka Romana. Jako obvykle se oslava konala během biblické hodiny.

  • V loňském roce jsme si nechali vytvořit nové logo a v letošním roce máme s tímto logem novou vývěsní ceduli před domem. Místo velmi neaktuálního a zavádějícího nápisu „Horizont – domov pro seniory“ už zde stojí logo s výstižnějším nápisem, který se v dohledné době – jak doufáme – stane naším oficiálním názvem.

  • 8.3. je mezinárodní den žen. Mnozí z nás mají MDŽ spojené s bývalým režimem a povinnými oslavami, ale ne všude je tomu tak. Například v Palestině je to svátek velmi oblíbený. Ozvali se nám ze zdejší palestinské ambasády s tím, že by pan velvyslanec při příležitosti MDŽ rád přišel poblahopřát a předat květinu našim seniorkám. Pan velvyslanec přinesl každé dámě květinu, pár typických arabských sladkostí a růženec. Chvilku strávil s přítomnými v neformální besedě. Snad se nespleteme, že pro obě strany to bylo příjemné a zajímavé setkání.

  • Další svátek, pro mnohé z nás významnější, který jsme v březnu slavili, byly Velikonoce. V Horizontu se přípravy odehrávaly v rámci výtvarné díly (výzdoba a přání pro klienty) a úterního pečení (beránek). A na Bílou sobotu byla bohoslužba.

  • Jak jsme se již zmínili v únoru k nám chodila do stacionáře na praxi Erika, která zde byla i celý březen. Zkusila si i vedení programu a to především v pátek dopoledne, kdy šlo především o nějaké rukodělné činnosti. Další věcí, kterou chtěla obohatit život našich klientů bylo povídání o Sicílii. K povídání přizvala i svou dceru Valerii, která spolu s ní povídala o svých dojmech a poznatcích o Sicílii a během odpoledne pro oživení zahrála také několik skladeb na piano. Erika s Valerií si pro přítomné připravili malé pohoštění s typicky sicilských potravin. Celkově to bylo velmi příjemné odpoledne.

  • Významnou událostí bylo pro několik obyvatelek penzionu, že jim dostudoval druhý adoptovaný student Selva Kumar z Indie. Nyní stojí před otázkou, zda vybrat dalšího studenta, kterého by mohly podporovat nebo už nikoliv. Uvidíme tedy, jak to dopadne.

  • V březnu jsme tu měli 4 „živé“ akce pro veřejnost.
  • První z nich bylo vystoupení dramatického kroužku pod vedením herce Petra Pochopa. Jednalo se o scénické recitace za použití různých kulis, dekorací, masek, práce s tělem atd. I když se jednalo o moderní poezii, posluchačům se toto netradiční vystoupení líbilo.

  • Druhou atrakcí byla naše dlouholetá dobrovolnice Libuše Kohoutová, která pomáhá v pondělní výtvarné dílně. Tentokrát se nám představila v jiné roli, jako znalkyně kávy. Nejprve mluvila o tom, jak se káva pěstuje, jaké jsou její druhy, jak se praží atd. A pak došlo na ochutnávky – každý z účastníků dostal kvalitní kávu z profesionálního kávovaru s výborným koláčem. Jaký div že všichni odcházeli spokojení a dobře naladění.

  • Následoval výlet na Papuu – Novou Guineu, kam nás vzala světoběžnice Saša Ryvolová. Byl to jeden z našich nejexotičtějších výletů. Ještě nikdo nás nevzal mezi přírodní národy. Ale smutné na tom je, že už i tam si místní domorodci stále více zvykají na civilizaci a bohužel i na to, že jsou turistickou atrakcí. Do určité míry žijí ze svého vzhledu, atraktivity, fotogeničnosti. Stávají se z nich jakési modelky a modelové, kteří si vědomě vylepšují svůj prostý život tím, že si je turisté za úplatu fotí. Na přednášce bylo nabito a všichni z ní odcházeli plni dojmů i smíšených pocitů.
  • A na konci měsíce byla přednáška z úplně jiného soudku. Přišli inženýři z Vodohospodářského ústavu T. G. Masaryka Ladislav Kašpárek a Miroslav Kněžek. Domluvili jsme se s nimi na „povídání o vodě a suchu“. Přišlo celkem dost lidí, což naznačuje, že je téma trápí a zajímá. Zvlášť poslední rok byl velmi suchý a každý z nás má v paměti ukrutná horka, žlutou trávu atd. Poměrně často slyšíme o neúrodě, suchu, vysychání podzemních vod, zákazech zalévání zahrad atd. V tomto smyslu nás pánové poněkud uklidnili, že Česká republika je poměrně stabilní a nedostatek pitné vody nějak zásadně nehrozí. Pro mnohé byla asi nejzajímavější závěrečná diskuse, kdy se mohli ptát na využití dešťové vody, zda je výhodnější mít vlastní studnu nebo být napojen na obecní vodovod, jak předcházet znečištění vody atd.