PROGRAM HORIZONTU na PROSINEC 2011

1. 12. 2011
čtvrtek 1.12. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: ÚŽASNÁ PLANETA X .  
        Dinosauři žijí  – potomci prehistorických zvířat v dnešní době …
        (velkoplošná projekce)          
pátek 2.12. 8:00 pedikúra            
 

pondělí 5.12.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  15:30 koncert: výběr klasických skladeb pro HOUSLE a PIANO nám 
          zahrají Doubravka Vokáčová a Hana Šimerová  
  16:30 masáže            
úterý 6.12. 15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 7.12. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
čtvrtek 8.12. 8:00 pedikúra            
  10:00 klub pamětníků s Hankou Čížkovou    
  15:00 dokumentární odpoledne: EGYPT-palác Kleopatry-hledání legendy
      1998 byly pod mořskou hladinou objeveny ruiny starověké Alexandrie. Potápěči bádají … 
         (velkoplošná projekce)          
pátek 9.12. 8:00 pedikúra            
 

pondělí 12.12.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  16:30 masáže            
úterý 13.12. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou    
  15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 14.12. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
čtvrtek 15.12. 15:00 přednáška: světoběžník, dobrodruh, cestovatel a spisovatel a 
          náš každoroční host MARTIN MYKISKA nám přijde
          povídat o své cestě na ALJAŠKU    
pátek 16.12. 8:00 pedikúra            
 

pondělí 19.12.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  16:30 masáže            
úterý 20.12. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou    
  13:00 SPOLEČNÉ VÁNOČNÍ ZPÍVÁNÍ s DOUBRAVKOU a 
        SKUPINOU JEJÍCH PŘÁTEL, které už známe z předchozích
        setkání            
  15:00 předvánoční BOHOSLUŽBA s patriarchou CČSH T. Buttou
středa 21.12. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
  15:00 besídka„: předvánoční setkání obyvatek,klientek,klientů, 
          návštěvníků, příznivců a přátel Horizontu
čtvrtek 22.12. 8:00 pedikúra            
  10:00 klub pamětníků s Hankou Čížkovou    
  15:00 dokumentární odpoledne: Nadpřirozené jevy ve světle vědy X.
        britský dokumentární cyklus: Tajemství hypnózy     
pátek 23.12. 8:00 pedikúra            
  14:30 videokavárna: NA ZLATÉM JEZEŘE (poetický film USA 1981)
        Rodinné problémy milujících manželů (K. Hepburn a H. Fonda získali za své role ceny)
        se vyhrotí během jejich pobytu na Zlatém jezeře v Nové Anglii. Jejich dcera (J.Fonda) 
        přijede na návštěvu se svým novým partnerem a jeho tvrdohlavým synkem. 
        Střet tří rozdílných generací na sebe nenechá dlouho čekat. Avšak to, co začíná jako válka 
        tvrdých hlav, pozvolna přerůstá ve vztah, který si dcera vždy přála se svým otcem mít. 
  odpol. dopravíme do Horizontu BETLÉMSKÉ SVĚTLO  
sobota 24.11. 15:00 štědrodenní setkání obyvatelek – pro ty z vás, které tu zůstávají 
        a budou chtít posedět chvíli pospolu v jídelně  

středa 28.12.

 

 

15:00

 

 

koncert:

 

Katarína Ludmila Havlínová nám zazpívá a zahraje

          méně známé české koledy (a ještě něco navíc)
                     

PRŮZKUM SPOKOJENOSTI KLIENTŮ PEČOVATELSKÉ SLUŽBY v roce 2011

10. 11. 2011

Jako  každý rok, i letos probíhal průzkum spokojenosti klientů pečovatelské služby formou anonymního dotazníku. V tomto roce probíhal v létě. Ke zpracování výsledků jsme se však kvůli jiným neodkladným povinnostem dostali až nyní.

Dotazníky jsme rozdali klientům, kteří aktuálně (v období průzkumu) využívali služeb PS. Celkem jsme rozdali 80 dotazníků (manželské páry dostávali 1 dotazník). Zpět se nám vrátilo 59 vyplněných dotazníků, tzn. že odpovědělo 73,8 % klientů. Stejně jako v minulých letech neodpověděli všichni klienti na všechny otázky.

U 8  otázek ( č. 1,2,4,7,8,9,11a 14) došlo k mírnému zlepšení, u 3 otázek ( č. 3,6 a 15) k mírnému zhoršení. Rozdíly však nejsou nijak výrazné, většinou v řádu setin max. desetin. U 3 otázek byl výsledek stejný jako loni.  

Následují výsledky průzkumu. U každé otázky je uvedena průměrná „známka“. U otázek, které jsou stejné nebo hodně podobné (byť došlo k mírnému přeformulování) uvádíme v závorce pro srovnání loňský výsledek.

 1) Jak byste ohodnotila provádění pečovatelských úkonů v případě Vaší osoby – jejich kvalitu, rychlost, pohotovost, přesnost, pečlivost, ochotu…

Průměrná „známka“ je 1,08             (v loňském roce 1,18)

2) vyhovuje vám doba, kdy je vám služba poskytována? 
 

Průměrná „známka“ je 1,02 (v loňském roce 1,12)

3) Ohodnoťte laskavě chování personálu, včetně chování jednotlivých členů (nejde nám pochopitelně o Vaše osobní sympatie, ale o Váš názor na jejich profesionalitu). K hodnocení použijte níže uvedenou škálu – známkujte jako ve škole. Hodnoťte pochopitelně jen toho, koho znáte. 

Celkový průměr je 1,08       (v loňském roce 1,05)

4) Jak rychle jsou vyřizovány Vaše požadavky, případně stížnosti?

Průměrná „známka“ je 1                  (v loňském roce 1,35)

5) Stalo se někdy, že by Vám personál podle vašeho názoru neoprávněně odmítl v něčem vyhovět?

Průměrná „známka“ je 1                  (v loňském roce 1)

6) Doporučila byste tuto pečovatelskou službu svým blízkým přátelům?

Průměrná „známka“ je 1,11 (v loňském roce 1)

7) Jak hodnotíte spolehlivost místní pečovatelské služby?

Průměrná „známka“ je 1                  (v loňském roce 1,02)

8) Jste dostatečně informováni o všech úkonech, které místní pečovatelská služba nabízí? 

Průměrná „známka“ je 1,25 (v loňském roce 1,29)

9) Víte jak postupovat, kdybyste chtěli služby rozšířit o jiné úkony?

Průměrná „známka“ je 1,2   (v loňském roce 1,57)

10) Máte přehled o doprovodných aktivitách, které se v penzionu HORIZONT odehrávají? 

Průměrná „známka“ je 1,31             (v loňském roce také 1,31)

+jak se o nich dovídáte?

dostávám pravidelně tištěný program 14x         

letáčky na veřejných vývěskách – 1x     

informace v Suchdolských listech – 24x         

 z programu vyvěšeného přímo v Horizontu – 4x        

jinak – „od lidí“, „se zpožděním“

11) Jak hodnotíte kvalitu dovážených obědů?

Průměrná „známka“ je 1,45 (v loňském roce 1,48)

Konkrétních komentářů je 19 :

  • Nedávat párky do polévky a méně ji mastit.
  • Někdy porce polévky jsou podminimální, tj. pod obrubou.
  • Maso je tvrdé.
  • Jsem ráda, za tuto službu, kterou využívám už dlouho a jsem vděčná – změny nepotřebuji.
  • Rýži více propírat než se začne vařit.
  • Obědy jsou vždy výborné, moc mi chutnají, těším se na ně.
  • Zlepšit chuť a větší porce
  • Omáčky jsou bez chuti
  • Méně cibule
  • Málo kdy
  • Polévky často vodové, kromě držkové
  • Zlepšit chu’t omáček, jsou bez chuti a větší porce
  • Polévka – méně jišky a více ingrediencí
  • Obědy jsou vždy výborné. Moc mi chutnají, těším se na ně.
  • Nemám rád maggi
  • Nezařazovat tak často červené polévky (paprika); pokud je polévka obohacena párkem, bylo by dobře ho oloupat, protože kůžička se nedá rozkousat.
  • Více vařené zeleniny
  • Polévka: více zeleniny, krémové. Masa tvrdá – i kuřecí
  • Chutné omáčky – kuchaři dík

12) Vyhovuje vám doba, kdy jsou vám obědy dováženy?

Průměrná „známka“ je 1,05 (v loňském roce také 1,05)

+ jeden slovní komentář: „nezměnila bych nic – vše na 1“

13) chtěli byste dodavatele obědů změnit?    (zatrhněte jednu z možností)

34 x NE (z toho 1 x „rozhodně ne“) – tj. 58%             (v loňském roce roce – 89 %)

17 neodpovědělo – tj. 29 %                                       

5 x ANO, 1 x „změna by nevadila“ – tj. 10 %  (v loňském roce roce – 11 %)

1 x nevím.

14) Jste spokojen/a s prostředím, v němž žijete nebo byste uvítal/a pomoc s jeho udržováním?

Průměrná „známka“ je 1,2               (v loňském roce 1,34)

Slovní komentáře: – bydlím s dcerou rodiny

                                   -ale v budoucnu budu jistě pomoc potřebovat (později)

                                   – pomoc mi poskytuje dcera a syn (dojíždějí ke mně)

15) Cítíte se kvůli věku, horší pohyblivost apod. omezen/a v dostupnosti některých služeb, aktivit atd.?

Průměrná „známka“ je 2,88 (v loňském roce 2,6)

+ další komentáře: 3x „menší pohyblivost“

16) Dokázal/a  byste se v případě nespokojenosti s poskytovanými službami ozvat vedení PS s požadavkem na nápravu?

Průměrná „známka“ je 1,61

+ slovní komentář: „žádný důvod nebyl“

Pokud taková  situace nastala, pokuste se, prosím,  popsat    jak jste  se zachoval/a?

pomocí zaškrtnutí odpověděla jen menší část lidí

Možnosti např.:   

Mlčela jsem – 2 x       

Nebylo to tak důležité – 1 x       

Hned  jsem to sdělila přítomné osobě a vyřešili jsme to  – 3 x           

ale nevyřešili jsme to;         

Sdělila jsem to vedení organizace;    

Žádná taková situace nenastala – 32 x.

17)  Jak jste se o pečovatelské službě Horizont dozvěděl/a?

 – od známých – 10x

–         od lékařky- 4x

–         od příbuzných – 3x

–         ze zpravodaje – 2x

–         leták – 2x

–         na úřadě – 1x

–         na pedikúře – 1x

ostatní neodpověděli

 18)  Chcete nám ještě něco sdělit?  Napadlo Vás někdy, že by se dalo dělat něco lépe nebo  snáz?

Víte o něčem, co jiné služby poskytují a my ne, přitom by to bylo podle Vás potřebné a užitečné?

 jste výborní a děvčátka půvabná a milá!

  • Děvčata příjemná a ochotná – za to dík
  • jste výborní a děvčátka půvabná a milá!
  • 2x – nemám připomínky, jsem spokojen
  • Nevím
  • 4x – nechci
  • Se službami poskytovanými jsem spokojen
  • Vezhledem ke své nemohoucnosti nemohu se zůčast’novat žádných aktivit. Žijeme s manželem jen svými těžkostmi a bylo by příjemné alespoň někdy popovídání se sociální pracovnicí
  • Žádat osobní asistentku
  • Nic dalšího mě nenapadá
  • 2x – zatím ne
  • Jsem spokojená
  • Dávat jídelní lístek už ve středu kvůli obědnávce na pondělí (klient bere obědy po – st – pá)
  • Co potřebuji PS mně poskytuje

VÝROČNÍ ZPRÁVA za rok 2010

31. 10. 2011
  1. I.                   Úvodní slovo ředitele penzionu

 Vzhledem k mnohým personálním změnám v roce 2009 bych mohl letošní rok nazvat „rokem konsolidace“.  Nový personál se musel sžívat s provozem, klienty i kolegy a ne vždy se to obešlo bez zádrhelů.

Domnívám se však, že se nám – přes všechny rozdíly v povaze, temperamentu, zájmech, názorech, vzdělání či zkušenostech – podařilo najít k sobě cestu. Máme radost, že všichni se snaží vycházet si vstříc a brát ohledy na ostatní. Samozřejmě, že se stále učíme týmové práci  a spolupráci mezi oběma týmy ( denního stacionáře a pečovatelské služby). Nicméně za poslední rok vnímám v tomto ohledu zřetelný pokrok a myslím, že ho cítí všichni z personálu. A shoda a pohoda v pracovním týmu je nepochybně důležitá i pro klienty.

Domnívám se také, že při výběru nového personálu nám bylo přáno. Náhodní příchozí, stejně jako noví uživatelé i jejich blízcí se často  pozitivně vyjadřují nad ochotou, vlídností, pozorností mých kolegyň. Tyto dojmy nám potvrdily i průzkumy spokojenosti mezi uživateli našich služeb.

Na nezájem uživatel o naše služby jsme si v tomto roce také nemohli ztěžovat. Naopak jsme museli nějaké žadatele zklamat a odmítnout.

I ve formálních a administrativních záležitostech jsme v tomto roce postoupili o pár kroků vpřed. Takže sečteno a podrženo – díky Bohu za poslední rok.

 II.                Základy a zásady

 Jako každý rok na tomto místě připomínáme – sami sobě i všem, kdo s námi spolupracují a podporují nás – pilíře, na kterých byla stavba Horizontu zbudována a na kterých přes všechny změny stojí.

Neznamená to samozřejmě, že nereagujeme na okolnosti a požadavky přicházející zvenčí. Musíme pochopitelně reagovat na změny ve fungování systému sociálních služeb (jako bylo např. přijetí nového zákona o sociálních službách a vše co z něho vyplývá a co na něj navazuje) ale i na potřeby, které se ve společnosti objeví „neinstitucionálně“. Příkladem je např. přeorientování se denního stacionáře na klienty s demencí, ačkoli jsme původně počítali s tím, že zájem bude především ze strany pohybově handicapovaných – a tedy společensky izolovaných – seniorů.

Níže uvedené zásady jsou formulovány tak, aby vystihovaly všechny námi poskytované služby a aktivity.  Specificky – pro každou službu zvlášť – jsou formulovány v našich standardech a zveřejněny např. na naší webové stránce.

 Posláním Horizontu je poskytovat komplexní sociální péči, služby a pomoc především seniorům a dospělým občanům s mentálním i fyzickým postižením, kteří nepotřebují nepřetržitou zdravotnickou pomoc a péči, zamezovat jejich sociálnímu vyloučení, poskytnout jim nové vyhovující  prostředí  k životu a přiměřené sociální kontakty pomocí trvalého ubytování v penzionu, nebo je udržet v jejich stávajícím prostředí a vztazích pomocí pečovatelské služby či stacionáře a nabídnout jim rozmanité a přiměřené aktivity a životní program.

 Cílem Horizontu je  

         zvýšení, respektive udržení soběstačnosti uživatelů 

         tam, kde to není možné, chceme usilovat o to, aby kvalita života a prostředí utrpěla co nejméně. 

–    umožnit prožití klidného stáří a příjemných chvil navzdory různým komplikacím, které  

     s sebou  vyšší věk přináší 

         poskytovat pocit bezpečí, důvěry a zázemí při zachování soukromí uživatelů 

         udržovat dosavadní síť sociálních vztahů, respektive spoluvytvářet a budovat vztahy nové. Tam, kde rodina není, respektive nefunguje nebo se nemůže klientovi dostatečně věnovat, se ji pokusit podle možností a přání klienta alespoň částečně doplnit  

         vytvářet vztahy a komunitu mezi uživateli služeb i uživateli a personálem prostřednictvím  společných aktivit  

         integrovat nově příchozí do stávajícího společenství zařízení  i  okolí a pomáhat jim v orientaci a využívání místních institucí

         umožnit kontakt s různými generacemi formou otevřených a všem přístupných aktivit a formou zapojení mladých dobrovolníků do projektu

         aktivizovat a stimulovat uživatele služeb nabídkou rozmanitých programů

         umožňovat zapojení uživatelů do chodu zařízení a napomoci tak jejich seberealizaci

         citlivě doprovodit uživatele i v závěru života.

   Cílovou skupinou, které se snažíme pomáhat, jsou lidé, jejichž soběstačnost je především z důvodů věku a/nebo zdravotního stavu omezena a snížena, ale přitom nepotřebují trvalou zdravotnickou péči ani trvalý dohled jiné osoby. Těm nabízíme trvalé ubytování v penzionu, ambulantní docházení do stacionáře nebo pomoc prostřednictvím pečovatelské služby.

Skupině seniorů se věnujeme proto, že ze zkušeností víme, že všichni senioři v určitém věku a situaci pomoc potřebují, a že rodina často nemůže nebo nechce se jim věnovat tak, jak by potřebovali, resp. že i rodina si potřebuje od náročné péče o svého blízkého odpočinout.

Občanům, jejichž soběstačnost je natolik snížena, že potřebují pomoc i v úkonech základní sebeobsluhy a stálou přítomnost další osoby, ale nikoli nepřetržitou zdravotnickou péči, nabízíme pobyt v denním stacionáři. Nezáleží na tom, zda omezení jejich soběstačnosti je způsobeno vysokým věkem, nebo vrozeným či získaným mentálním nebo fyzickým postižením.

 Principy, na nichž naše práce stojí, vycházejí  z křesťanské morálky a lze je vyjádřit slovy „láska k bližnímu“,  v sekulární podobě pak „úcta k člověku“, nebo „respekt k osobě“. Ačkoli si  neděláme sami o sobě  iluze, že bychom byli schopni vůči našim bližním vždy jen pozitivních citů a vztahů, snažíme se,  aby alespoň naše jednání vůči uživatelům i zaměstnancům těmto principům  co nejvíce odpovídalo.

+ S výše zmíněnými principy je neodmyslitelně spojena svoboda, která je jednou z nejdůležitějších životních  hodnot. Víme však, že právě senioři jsou o ni často připravováni, a to i svými blízkými. Odmítáme využívat jejich znevýhodněné situace, úbytku sil, handicapu apod. a zříkáme se manipulace s nimi, rozhodování za ně atd. I t,i kteří nejsou schopni názory a vůli jasně vyjadřovat, jsou schopni dát najevo libost či nelibost. Motivujeme a vyzýváme uživatele,  aby svá přání, návrhy, připomínky i nespokojenost vyjadřovali – otevřeně i anonymně.

+ Snažíme se, aby péče byla přiměřená každému z uživatelů, aby odpovídala přáním a potřebám každého z nich osobně a jeho zvláštní situaci a také, aby odpovídala všem jejich potřebám – duševním, duchovním, sociálním i tělesným.

+ Usilujeme o vstřícnost vůči všem a odmítáme jakékoli upřednostňování  při plánování péče. Možnost využívat našich služeb je otevřená všem zájemcům cílové skupiny (s přihlédnutím ke kapacitě zařízení).

+ při výběru klientů pro službu se snažíme o maximální objektivitu. Služby nesmí být nikomu odmítnuty na základě barvy pleti, pohlaví, přesvědčení ani osobních antipatií.

+ pokud nemůžeme vyhovět všem, snažíme se, aby výběr klientů byl transparentní.

 Tyto principy vnímáme jako svůj závazek vůči našim klientům i vůči veřejnosti.

III.             Historie

 Vždy při psaní kapitoly „historie“ přemýšlíme, co vše z původního záměru Horizontu zbylo a co bylo vlivem vnějších okolností, potřeb a poptávky změněno.

V roce 2011 to bude deset let, co byl Horizont otevřen. Jeho budování však začalo ještě několik let před tím. Horizont měl být původně úplně jinde než je teď a měl být daleko větší.

Impuls pro jeho vybudování vzešel od Marty Jurkové. Ta za minulého režimu nemohla vykonávat farářské povolání „ v potu tváře  si a na denní chléb“ vydělávala jako pečovatelka. Byl to pro ni jiný způsob služby bližním. Pracovala v několika domech s pečovatelskou službou. Nejednou se stalo, že po skončení pracovní doby pečovatelské služby, tzn. poté, co všechny pečovatelky odešly, některý z obyvatel domu spadl, nemohl vstát a musel na pomoc čekat do druhého dne a někdy se pomoci ani nedočkal.

Nemuselo jít vždy o pád či zranění, ale třeba „jen“ o prasklou žárovku, vypadlé jističe atd. Model domova s pečovatelkou službou se jí však zdál vhodný kvůli soukromí klientů-obyvatel. Nechtěla vybudovat nový „domov důchodců“, kde leží několik lidí na pokoji a po chodbách se pohybuje personál v bílých pláštích. Paní Jurkové  šlo o zajištění stálé péče, resp. možnosti se na někoho v případě potřeby dovolat při zachování soukromí. A zároveň o co nejnižší náklady. Tehdejší poměry však nové iniciativy spíše dusily než podněcovaly.

   Změna nastala po roce 1989. V devadesátých letech vznikaly neziskové organizace jak „houby po dešti“.  Z lůna mnohých církví vyrůstaly iniciativy, které se snažily zaplnit díry a nedostatky v systému sociálních služeb. Tehdy vznikla i Diakonie a misie Církve československé husitské, jejíž předsedkyní správní rady byla zvolena paní Marta Jurková.

 Pro uskutečnění svého záměru se jí podařilo získat velký dům v Belgické ulici, původně patřící Církvi československé husitské. Co se jí však nepodařilo sehnat, byl dostatek prostředků pro jeho rekonstrukci a přestavbu. Dům byl rozestavěný a další potřebné peníze byly v nedohlednu. Řešením v této situaci byl prodej domu v Belgické a koupě menšího, který by se dal jednoduše uzpůsobit, ale v menším rozsahu, původnímu projektu v Belgické. A tak vznikl Horizont – penzion pro seniory.

Možná bylo pro „matku zakladatelku“ bolestné slevit z původního záměru. Zpětně viděno to však bylo k dobrému. Pro zařízení, určené seniorům, je klidný a rovinatý Suchdol mnohem vhodnější, než rušné centrum Prahy.  Také změnu velikosti  teď považujeme za požehnání. Domníváme se, že „malost“ Horizontu, je jeho hlavní výhodou. Mnohem lépe se tu tvoří osobní a individuální vztahy mezi obyvatelkami navzájem, mezi nimi i personálem a v posledních letech je tomu podobně i s klienty denního stacionáře. Návštěvy, které k nám přijdou poprvé, často označí prostředí Horizontu za „rodinné“. Nebudeme popírat, že nás takové komentáře těší a snažíme se takové prostředí zachovat.

Další věcí, která patřila k původnímu záměru a která funguje dosud a doufáme, že bude i nadále, že Horizont slouží jako „model soužití generací“. Už od začátku bylo snahou zajistit nepřetržitost služeb pomocí mladých lidí, kteří by v Horizontu bydleli a  zároveň byli ochotní pomoci svým starším spolubydlícím. Tento model funguje dosud ke spokojenosti obou stran.

Po otevření Horizontu došlo k navázání spolupráce s místní pečovatelskou službou a stacionářem, které provozovala zdejší MČ a k  následnému přemístění těchto služeb do Horizontu.

 Postupně – hlavně od roku 2004 – jsme se začali pokoušet obohacovat život našich obyvatelek nabídkou různých kulturně společenských aktivit. Frekvence těchto akcí se zvyšovala a domníváme se, že nabídka těchto akcí je poměrně dosti bohatá a rozmanitá. Za zmínku stojí i to, že většinu těchto akcí pro nás vykonávají dobrovolníci. Jinak by to u tak malého zařízení, s tak malými prostředky, nešlo.

 K akcím v Horizontu se od roku 2006 přidaly „výjezdní akce“ – výlety. Od té doby jsme viděli většinu památek ve Středočeském kraji, které jsou vhodné pro seniory a špatně pohyblivé občany. Ačkoli jsme tyto volnočasové aktivity zamýšleli především pro stálé obyvatelky Horizontu, situace se časem změnila a teď je navštěvují především senioři z blízkého i vzdálenějšího okolí.

 V roce 2006 přišel nový zákon o sociálních službách. Původně jsme chtěli mít registrované 3 služby – domov pro seniory, pečovatelskou službu a denní stacionář. Na pražském magistrátu nás však upozornili, že u tak malého zařízení jako je Horizont není registrace domova pro seniory reálná. Bylo by potřeba příliš mnoho změn a hlavě provoz by vzhledem k počtu obyvatel byl příliš nákladný a tedy nehospodárný. Registrovány máme tedy jen služby dvě. Zpočátku jsme z toho byli zklamaní, ale zpětně jsme úředníkům z magistrátu dali za pravdu.

V roce 2007 se skokově zvýšil zájem o denní stacionář. Zájem projevili především klienti s demencí (resp. jejich příbuzní). Pro tyto klienty jsme zajišťovalo programy nové volnočasové aktivity. Zájem o stacionář dosud trvá a v tomto roce jsme poprvé několik zájemců museli odmítnout. 

Od té doby Horizont funguje bez výraznějších změn. Zmíníme se tedy o jednotlivých službách poskytovaných naší organizací.

IV.             Současnost

 –         v letošní roce už podruhé provoz stacionáře a kulturně společenské programy pro seniory podpořilo svým grantem v rámci programu „Dobré sousedství“ Letiště Praha a.s.

Z aktivit stacionáře byly z tohoto grantu podpořeny arteterapie, muzikoterapie a fyzioterapie.

Z akcí otevřeným všem seniorům to bylo několik koncertů a přednášek.Tyto akce pro nás většinou dělají dobrovolníci, přátelé a známí. Díky podpoře Letiště jsme si sem mohli už druhým rokem akce pozvat i několik profesionálů a dostali jsme se tak o úroveň výš.

 –         z projektů, které začaly už v loňském roce a pokračovaly i letošním je Veřejná služba –  program MČ Praha 6 pro podporu seniorů. V rámce tohoto programu jsme pokračovali ve spolupráci s SDM Sedlec. Už podruhé jsme udělali výměnnou návštěvu s naším stacionářem, společně jsme si zazpívali, dostali jsme od nich dárky pro klienty   pečovatelské  služby i stacionáře. Opět to bylo příjemné oživení pro obě strany a  domníváme se, že byla započata „tradice“, kterou budou chtít obě strany udržovat. Dále jsme opět požádali o koncert soubor Bělásek a nově se nám ozval ing. Kašpar a přišel nám vyprávět a promítat o svých cestách po Himalájích.

 –         pracovní tým denního stacionáře začal s pravidelnou týmovou supervizí. Osvědčila se a  nakonec nahradila supervizi individuální, o kterou má zájem už necelá polovina personálu.  Podaří se mám v budoucnu něco takového i v týmu pečovatelské služby?

 –         výraznou změnu doznaly v tomto roce naše internetové stránky. K nové úpravě jsme    přistoupili především proto, že  jsme chtěli odlišit jednotlivé poskytované služby.

      Dříve byly  podstatné materiály (poslání, cíle, principy, cílová skupina) formulovány  pro celou organizaci (podobě jako je tomu v této zprávě). Z hlediska standardů to však

      bylo nevyhovující. V současné podobě tedy může zájemce o tu kterou službu číst    pouze to, co se této služby týká.

 –         další novinkou posledního roku, kterou bychom chtěli zachovat jsou „fotoodpoledne“. Jednou za půl roku jej zařadíme do programu mezi naše odpolední otevřené akce. Promítáme při něm všechny fotky, které jsme pořídili ve stacionáři, na výletech, na našich společenských akcích, při dni seniorů, předvánoční besídce, při koncertech a přednáškách atd. Senioři, kteří sem na promítání fotografií přijdou, si mohou osvěžit paměť. Dále se mohou zúčastnit příbuzní klientů stacionáře, kteří tak získají konkrétnější představu o tom, co se v Horizontu děje a co vše nabízí. Lidé, kteří k nám dosud nechodili a činnost Horizontu znají jen z občasných příspěvků do místního zpravodaje, mohou také získat lepší představu o naší činnosti. Zájemcům, kteří o nějakou fotografii projeví zájem, necháme vyvolat nebo ji pošleme mailem. V roce 2010 jsme fotoodpoledne uspořádali 2x. Obě se setkaly se slušným ohlasem a proto bychom s nimi rádi pokračovali.

 –         během roku se nám díky iniciativě kolegyň, které stále přichází s novými nápady na výtvarné činnosti, začaly hromadit výrobky pořízené ve stacionáři. Proto jsme tradiční odbytiště našich výrobků, při otevření Suchdolského betlému, doplnili o další prodejní příležitosti. Opět to bylo díky iniciativě nových kolegyň, které si otevřeli prodejní stánek na několika akcích své školy Jabok. V rozpočtu se příjem z prodeje samozřejmě ztratí, ale pro uživatele služeb je důležité, že o výsledky jejich práce je zájem a mohou být nějak užiteční.

Pro příští rok máme od MČ Suchdol přislíbenou možnost prodeje i na dalších akcích a doufáme, že stejně nakloněný nám bude i Jabok.

 –         a konečně stojí za zmínku malování, které bylo zátěžovou zkouškou pro klienty i pro nový personál. Ti všichni v ní obstáli na jedničku.

V.                Pečovatelská služba

 –         je registrovanou sociální službou (identifikátor 2253794).

V loňské výroční zprávě jsme mezi novinkami roku 2009 uváděli přijetí sociální pracovnice. Nastoupila v samém závěru roku, takže jsme tuto změnu ještě nemohli hodnotit. Po roce už ji hodnotit můžeme a nemůžeme ji hodnotit jinak než kladně. Poloviční úvazek věnovaný dokumentaci, individuálnímu plánování a dalším administrativním a formálním záležitostem zde je opravdu znát. Dlouho jsme si mysleli, že tato pozice není v tak malé organizaci nezbytná. Zkušenost z posledního roku nás však přesvědčila, že pokud není přímo nezbytná, je minimálně velmi užitečná. Jistě je to i díky kvalitám naší kolegyně na této pozici. Udělala nám pořádek v „papírech“ a vytvořila funkční a přehledný systém individuálního plánování. To je hlavním (i když ne jediným) obsahem její práce. Dokáže si najít cestu ke klientům a získat jejich důvěru a ti si díky společnému plánování a rozhovorům sami  zjišťují, co všechno mohou zvládnout a co naopak nemohou a v čem je třeba přijmout cizí pomoc apod.

Ani v letošním roce jsme se nevyhnuli personální změně. Jedna pečovatelka odešla pracovat mimo oblast sociálních služeb a nahradila ji nová.

Na nezájem klientů jsme si nemohli stěžovat. Situace je však proměnlivá. I v tomto roce kvůli hospitalizacím, úmrtím, odlehčovacím pobytům, lázním atd. byla období, kdy práce bylo méně a naopak období, kdy měli kolegyně práce dost.

Celkově jsme služby poskytovali 94 uživatelům. Ke konci roku 2010 jsme evidovali 79 klientů, kteří službu pravidelně využívají. Nově jsme podepsali smlouvu se 14 uživateli. Naopak o 17 jsme přišli – 13 jich zemřelo a 4 se přestěhovali do rezidenčních zařízení nebo jsou dlouhodobě umístěni v LDN. Jak vyplývá ze souhrnné statistické tabulky na konci výroční zprávy, u většiny poskytovaných úkonů se jejich „odběr“ zvýšil. Jednoznačně největší zájem je o dovoz obědů. Často dochází k postupnému rozšiřování služeb tak, jak naši klienti stárnou a potřebují více a více pomoci. Dovozem obědů většinou začínají a postupně začínají využívat další úkony.

I v letošním roce jsme dělali anonymní průzkum spokojenosti. Jeho výsledky jsou dostupné na naší internetové stránce (http://www.centrumhorizont.cz/?p=572).

VI.             Denní stacionář

je druhou námi poskytovanou registrovanou službou (identifikátor 4721158).  V letošním roce jej navštěvovalo celkem 17 klientů. 11 z nich bylo v nějakém stupni demence, 6 jich navštěvovalo stacionář spíše kvůli společenskému kontaktu, neboť především z důvodů špatné pohyblivosti, jsou jiné možnosti vyhledávání kontaktu značně omezené. Někdy je však tato hranice nezřetelná a klienti spadají do obou skupin.

Ani ve stacionáři jsme si nemohli na nezájem stěžovat. V prvním čtvrtletí sice nebyl

naplněný. To se však na jaře změnilo a v druhé polovině jsme museli zájemce naopak odmítat, nebo aspoň limitovat využívání stacionáře jen na určité dny. Několik klientů muselo přestat stacionář využívat kvůli zhoršení zdravotního stavu. U jedné klientky se naopak stav zlepšil natolik, že se obešla bez cizí pomoci a mohla zůstávat sama doma. Ke konci roku využívalo stacionář pravidelně 12 klientů.

       Zájem o pobyt ve stacionáři  projevovalo postupně stále víc zájemců z MČ Praha 6. Proto jsme požádali tuto MČ o menší podporu, které se nám skutečně dostalo.

Program jsme ke konci roku obohatili o reminiscenční terapii. U klientů jsme se s tím setkali s velmi dobrým ohlasem, proto bychom v pravidelných vzpomínkových setkáních rádi vytrvali.

V naplňování standardů jsme pokrok udělali především v individuálním plánování s klienty a to zvláště díky kolegyni, která tuto oblast služby měla hlavně na starosti. Dále jsme nově pojali zjišťování spokojenosti klientů s fungováním stacionáře. Kvůli umožnění anonymity jsme spokojenost zjišťovali za pomoci externího pracovníka – psychologa, protože pro většinu klientů je vyplňování dotazníku nemožné a rozhovor s někým ze stálých pracovníků by mohl být na překážku otevřenosti, upřímnosti a kritičnosti uživatelů. Výsledky průzkumu jsou ke shlédnutí na adrese http://www.centrumhorizont.cz/?p=577

 Jak už bylo zmíněno, začal pracovní tým s pravidelnou týmovou supervizí. V „dějinách“ našich supervizních experimentů je to už třetí pokus. Zdá se však, že tentokrát se podařilo najít vyhovující podobu i supervizorku a neskončíme po několika setkáních.

 VII.          Penzion

 Poprvé po pěti letech zesnula jedna z našich obyvatelek. V Horizontu byla obyvatelkou nejnovější, ale zároveň druhou nejstarší. Po bolestivém únorovém pádu protrpěla celý rok, několik měsíců strávila v nemocnici. Pak se v září na pár měsíců vrátila. Zemřela v prosinci, krátce před svými 90. narozeninami.

V říjnu utrpěla jiná obyvatelka CMP s poměrně rozsáhlými následky. Od té doby je v nemocnici. Její stav se postupně zvolna zlepšuje a my doufáme, že se bude moci vrátit do svého bytu v Horizontu. Je však stále otázkou, nakolik pro ní budou služby denního stacionáře a pečovatelské služby dostatečné. V souladu s naší snahou umožnit obyvatelkám život v bytech penzionu dokud to jde, bychom se o to rádi pokusili i v tomto případě.

Většina obyvatelek zde bydlí od otevření Horizontu. Za těch deset let samozřejmě zestárly a sil jim ubylo. Nejstarší z nich oslavila 95., nejmladší 68. narozeniny. Věk ostatních se pohybuje většinou mezi 85 a 89 lety. Paradoxně ta nejstarší, je v mnoha ohladech v lepší kondici, než všechny ostatní.

V roce 2010 jsme dostali 16 žádostí o přijetí. Vyhovět můžeme jen jedné a to až začátkem roku 2011. Upřímně řečeno si přejeme, abychom ještě dlouho nikomu vyhovět nemuseli, jinými slovy, aby nám zde naše dosavadní obyvatelky vydržely co nejdéle.

Také u obyvatelek probíhá každoročně průzkum spokojenosti. Výsledky naleznete zde: http://www.centrumhorizont.cz/?p=600

V tomto průzkumu se ptáme hlavně na spokojenost s bydlením, prostředím, klidem, soukromím atd. Obyvatelky jsou také klientkami pečovatelské služby, proto se zapojují i do průzkumu spokojenosti s PS, kde jsou otázky více zaměřené na služby. Klientkou stacionáře byla v tomto roce jen jedna z obyvatelek. Ta se zapojila i do průzkumu stacionáře.

Nechceme si příliš lichotit, ale zdá se nám, ze už není tak zřetelné napětí mezi obyvatelkami a stacionářem. Dříve stacionář i jeho klienty vnímaly obyvatelky jako cizorodý element v jejich prostředí.

Skupina obyvatelek dále pokračuje v podpoře indického mladíka jménem Selva Kumar na studiích. Děje se tak v rámci projektu římsko-katolické arcidiecézní charity „Adopce na dálku“. Dříve jsme podporovali chlapce z Ugandy. Ten už vzdělání dokončil a v dopise nás informoval o tom, že už má práci a požádal nás, abychom pokračovali v podpoře někoho jiného. Selvovi táhne už na 18. rok. Každoročně nám referuje o svých studijních úspěších. Dvě z obyvatelek znalé angličtiny se zapojují do korespondence s ním – odepisují mu a pro ostatní překládají jeho dopisy.

 U. Selva Kumar, když jsme s ním začínali                                                

         A v roce 2010

VIII.       Kulturně – společenské akce pro seniory

 Tyto akce jsou otevřeny všem. Dobou konání jsou však orientované hlavně na seniory a zřídkakdy se stane, že na ně zavítá někdo v „produktivním“ věku. Program těchto akcí má poměrně ustálenou strukturu. Každá z pravidelných akcí má svůj okruh příznivců. Na biblické hodiny chodí většinou obyvatelky, pár lidí z okolí chodí na dokumentární odpoledne, pevné jádro má skupinka zájemců o výlety atd. Největší zájem je obvykle o programy s živým vystupujícím, což jsou besedy, přednášky a koncerty. Účast na těchto akcích se pohybuje mezi 13 – 23 lidmi. Značnou část z nich pro nás vykonávají mladí dobrovolníci.

 Už druhým rokem jsme si však mohli dopřát luxus s více profesionály a to díky podpoře Letiště Praha a.s. Několik akcí proběhlo také v rámci programu Prahy 6 „Veřejná služba“.

S dlouhodobým nezájmem se setkávaly hudební kavárny – společný poslech reprodukované klasické hudby. Proto jsme se je rozhodli ke konci roku ukončit.

Vzhledem ke „komornímu“ prostředí, bývá zde na takových akcích neformální a uvolněná nálada, díky níž se účastníci neostýchají na něco zeptat, pronést nějakou poznámku či připomínku  nebo vlastní zkušenost apod. Také vystupující  – zvláště neprofesionály – taková atmosféra zbavuje ostychu a stresu.

IX.             Dobrovolnictví

Jak jsme se zmínili, značnou část otevřených akcí pro seniory vykonávají dobrovolníci. Máme určitý okruh lidí, kteří sem každoročně chodí přednášet nebo muzicírovat. Každý rok se snažíme doplnit je někým novým, což se nám s pomocí Boží daří. Díky nim je program Horizontu poměrně rozmanitý a přitažlivý a patří jim za to náš veliký dík.

 Druhou podobu dobrovolnictví představuje zajištění pohotovostních služeb pomocí mladých lidí, kteří jsou zde ubytovaní. Funguje to už deset let a je to jeden z původních cílů celého projektu – „model soužití generací“. U někoho je vztah s obyvatelkami pevnější, u někoho méně, ale stále to považujeme za funkční model. Někdy jsou vztahy mezi našimi „pohotovostními“ dobrovolnicemi a obyvatelkami takové, že dámy chodí slečnám např. na promoci, jako tomu bylo právě v tomto roce.

 I letos jsme se s jednou slečnou museli rozloučit – odešla studovat na Moravu. Ostatní 3 s námi strávily celý rok.

Při zapojování dobrovolníků do registrovaných služeb máme několik pokusů za sebou, které však neměly dlouhého trvání. Je pravda, že ve vyhledávání těchto dobrovolníků nejsme příliš aktivní. Změnit to, je jedním z našich cílů do budoucnosti. Nejvíce si dovedeme představit zapojení dobrovolníků do péče ve stacionáři.  Už v letošním roce nám jedna dobrovolnice pomáhala „rozjíždět“ reminiscenční terapii a byli bychom velmi rádi, kdybychom s ní zůstali v kontaktu i nadále. Mohla by to být taková „první vlaštovka“.

X.                   Statistika služeb a aktivit v letech 2004 – 2010

Jde o souhrnnou statistiku za celou organizaci, tj. za obě registrované služby (denní stacionář a pečovatelkou službu) plus doprovodné programy a fakultativní služby.

Při prohlížení tabulky je třeba mít na paměti, že zatímco některé služby se dříve počítaly na „úkony“, od roku 2007 jsou přepočítávány na  hodiny.

Tato tabulka samozřejmě nevyčerpává všechny aktivity Horizontu. Akce, které se nám „nevešly“ do žádné z položek, jsou např. návštěvy z několika základních škol, během nichž se děti ptaly seniorů na dětství, nebo pomoc a účast dětí a učitelek při arteterapii, návštěva SDM Sedlec s klienty stacionáře a naopak návštěva jejich klientů na koncertě v Horizontu, výměnná návštěva stacionáře v domově E.Purkyňové v Šolínově ulici atd.

  2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Nákupy a pochůzky 162 69 103 207 196 238 242,25
Dovoz obědů 12 468 12 619 10 612 13 573 13 846 15 559 17 250
Úklidy a pomoc v domácnosti 298 366 454 597,75 607 624,75 641,75
Praní prádla (počet praček) 72 114 133 190 173 207 177
Pomoc s hygienou, ranní toaletou, WC 194 264 268 361,5 478 331 372,25
Podání jídla postiženému 356 359 484 261 205 272 290
Přítomnost u klienta v domácnosti  * 754 707 801 327 111 36,5 16,5
Denní pobyt ve stacionáři                *       579 895 1379 1251
Doprovod   13 11 107,25 170 121 47,5
Jednoduché ošetř. úkony                  ** 60   684 470      
Fyzioterapie                                      +   11 36 22 33 31 43
Muzikoterapie                                   +         17 25 24
Arteterapie                                        +       11 30 36 41
Reminiscenční terapie                       +              
Pedikúra                                            + 20 21 23 27 69 70 75
Masáže                                              + 38 47 43 55 45 38 41
Doprava po Suchdole                       ++         547 1350 1132
Doprava mimo Suchdol                    ++         752 1164 1789
Trénink paměti     10 9      
Bohoslužba 20 19 20 22 19 19 17
Biblická hodina 40 40 38 37 38 43 39
Videokavárna 12 12 12 11 11 15 16
Hudební kavárna 35 37 32 36 28 33 35
Promítání dokumentárních filmů   28 38 33 38 41 45
Společenská odpoledne pro seniory 4 5 4 4 3 3 3
Koncerty 4 8 13 13 10 12 10
Dětská vystoupení 2 3 1 1 1 4 4
Přednášky a besedy 11 27 20 21 22 25 23
Výlety   1 9 11 9 9 8
Kursy pro seniory 1 1   2 1 1 1

dohled nad klientem v domácnosti a pobyt ve stacionáři jsme v letech 2003 – 2006   nerozlišovali a údaj uvedený v tabulce je v hodinách. Od roku 2007 je dohled v domácnosti uveden v hodinách a pobyt ve stacionáři ve dnech. 

**           od r. 2008 zahrnuty v jiných službách, nejčastěji pomoc s hygienou

+             uvádíme počet návštěv toho, kdo službu nebo aktivitu vykonává, nikoli počet hodin nebo   obsloužených klientů

++           jednotkou je jedna cesta na území MČ Praha – Suchdol  (nejčastěji jde o dopravu do   stacionáře, střediska os. hygieny, k prakt. lékaři apod.)

+++         jednotkou je 1 km  (nejčastěji jde o dopravu do stacionáře, na vyšetření do  nemocnic apod.)

XI.                   Plány do budoucna

 – V následujícím roce oslavíme deset let od otevření Horizontu. Při této příležitosti se počítá s výměnou předsedy střediskové rady. „Matku zakladatelku“ Martu Jurkovou vystřídá na této pozici někdejší ředitel Diakonie a misie CČSH ing. Jiří Füzér.

– Víme, že nás opět čeká minimálně jedna personální změna – vystřídá se sociální terapeutka (a klíčová pracovnice klientů) ve stacionáři.

– Rádi bychom vyzkoušeli ve stacionáři nové aktivizační prostředky, tentokrát vyplývající z metod dramaterapie. V době psaní této zprávy se už v tomto ohledu něco děje a za rok jistě budeme zkušenější.

– A v tom, co děláme dobře, bychom rádi vydrželi a v tom, co neděláme dost dobře, bychom se rádi zlepšili. Budeme vděční za jakýkoli podnět, připomínku, doporučení, komentář, názor  …

 XII.                 Finanční zpráva

 Výnosy i výdaje uvedené v grafech a tabulkách níže jsou za celou organizaci, nikoli za jednotlivé služby. Vyúčtování za jednotlivé služby předkládáme institucím, které nás podporují, pokud je tento požadavek součástí darovací smlouvy či rozhodnutí nebo pokud  o to tyto instituce projeví zájem.

 VÝNOSY :

CELKEM                3 846 270 Kč 100%
příjmy od klientů                2 160 971 Kč 56%
Ministerstvo práce a sociálních věcí                1 050 000 Kč 27%
MČ Praha-Suchdol                   390 000 Kč 10%
Magistrát HM Praha                   108 200 Kč 3%
Letiště Praha a.s.                     50 000 Kč 1%
Praha 6                     40 000 Kč 1%
Sponzorské dary + Tříkrálová sbírka                     39 664 Kč 1%
Jiné ostatní výnosy                       7 435 Kč 0%

VÝDAJE:

 PROVOZNÍ NÁKLADY

celkem:                2 421 936 Kč 100%
jiné služby (hl. obědy od exter. dod. )                1 059 488 Kč 44%
odpisy HIM                   572 386 Kč 24%
opravy a údržba                   179 129 Kč 7%
energie                   159 457 Kč 7%
právní a ekonomické služby                   122 360 Kč 5%
materiál,čistící a hyg.potřeby                   115 336 Kč 5%
spoje                     89 628 Kč 4%
vybavení DHIM                     28 382 Kč 1%
kancelářské potřeby                     25 170 Kč 1%
vzdělávání                     22 000 Kč 1%
pojištění                     20 358 Kč 1%
propagace a reprezentace                     17 554 Kč 1%
bankovní poplatky                       5 633 Kč 0%
cestovné                       3 183 Kč 0%
jiné ostatní náklady                       1 872 Kč 0%

 OSOBNÍ NÁKLADY

celkem                1 712 835 Kč 100%
mzdy                1 128 221 Kč 66%
odvody na soc. a zdrav. pojištění                   404 232 Kč 24%
DPP                     90 703 Kč 5%
DPČ                     65 484 Kč 4%
životní pojištění                       9 600 Kč 1%
penzijní připojištění                       9 600 Kč 1%
zákonné pojištění zaměstnanců                       4 995 Kč 0%

PODĚKOVÁNÍ

 Děkujeme především Pánu Bohu za vše

a dále

DĚKUJEME

– našim klientkám a klientům za trpělivost, s jakou snášeli případnou nedokonalost našich služeb i nás samých,

– našim milým kolegyním a spolupracovnicím za podobnou snášenlivost vůči nám i občasným rozmarům našich klientek a klientů,

– našim „pohotovostním“ dobrovolnicím za bdělost a ochotu při jejich službách,

Ministerstvu práce a sociálních věcí, Městské části Praha – Suchdol, Magistrátu hlavního města Prahy, Letišti Praha a.s. a dalším našim sponzorům za finanční podporu,

– všem dobrovolníkům za věnovaný čas, za ochotu a pečlivost, s jakou si připravili svá vystoupení a programy pro naše seniory a seniorky,

– za příkladnou ochotu a spolupráci  DĚKEJEME 

– panu starostovi a Úřadu MČ Praha – Suchdol 

– našim účetním

– členům střediskové rady

– panu místním lékařům a jejich zdravotním sestrám

– restaurace Na Farmě a jejím zaměstancům

a všem dalším dobrým duším, na něž jsme pro množství jmen a pro naši slabou paměť zapomněli, za vše dobré, co pro nás udělali. Věříme, že nic z toho nakonec zapomenuto nebude a skryto nezůstane.

PROGRAM HORIZONTU na LISTOPAD 2011

31. 10. 2011
pondělí 31.10. 15:00 vernisáž výrobků klientů stacionáře v knihovně místní MČ
  16:30 masáže            
úterý 1.11. 15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 2.11. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
čtvrtek 3.11. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: ÚŽASNÁ PLANETA IX .  
        Zvířecí útočiště  – co je pro jeden živ. druh útočištěm, je pro jiný ohrožením …
        (velkoplošná projekce)          
pátek 4.11. 8:00 pedikúra            
 

pondělí 7.11.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  16:30 masáže            
úterý 8.11. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou    
  15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 9.11. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
  15:00 přednáška: osobnost cestovatele A.V. Nováka (1895 – 1979) 
          nám představí dr. Jan Šejb z Náprstkova muzea.  
          A.V.N. cestoval přes Malajsii na Sumatru v letech 1926-7.
          Cestou pořídil množství diapozitivů, které po návartu nechal kolorovat
          a používal je při svých přednáškách.    
          Letos jsou nově představeny veřejnosti po více než půl století.
čtvrtek 10.11. 8:00 pedikúra            
  10:00 klub pamětníků s Hankou Čížkovou    
  15:00 dokumentární odpoledne: EGYPT – tajemství ztracené královny
      o tom jak byla nalezená mumie identifikována jako královna Hatšepsut
         (velkoplošná projekce)          
pátek 11.11. 8:00 pedikúra            
  12:00 výlet : za V.Náprstkem a dr.Seckou do Náprstkova muzea
        na výstavu na kterou nás pí.Secká pozvala při své poslední návštěvě v Horizontu.
        Těšit se můžeme mimo jiné i na neveřejné prostory původní historické knihovny V.N.
pondělí 14.11. 14:00  

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU    
  16:30 masáže            
úterý 15.11. 15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 16.11. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
  15:00 přednáška: povídání o Turecku      
        mladý cestovatel JAN SEIFERT nám bude vyprávět a promítat o  zemi, o které
        stále častěji slýcháme v médich. Připomínám, že p. Seifert nám zde loni povídal
        o svém putování po Kyrgystánu        
                   
pátek 18.11. 8:00 pedikúra            
 

pondělí 21.11.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  16:30 masáže            
úterý 22.11. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou    
  15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 23.11. 10:00 klub pamětníků s Hankou Čížkovou    
čtvrtek 24.11. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: Nadpřirozené jevy ve světle vědy IX.
        britský dokumentární cyklus: Ohnivé hrátky (polykání ohně, chůze po žhavém uhlí atd)
pátek 25.11. 8:00 pedikúra            
  14:30 videokavárna: FILM NA PŘÁNÍ 
        * Hodiny  (USA 2002)      
        hvězdně obsazený psychologický film, který získal  8 nominací na Oscara.
        Neobvykle podaný trojnásobný příběh tří různých žen, které ve třech různých časových 
        dimenzích prožívají ženské emoce spojené s uplýváním času.  
        * O Schmidtovi (USA 2002)    
        Psychologický film o muži (J.Nicholson), který po odchodu do důchodu tak nějak
        neví co si počít se životem, uvědomuje si své stáří a neví kudy se vydat dál
sobota 26.11. 9:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová  
  13:00 4. ročník „Malé dílničky adventních dekorací“ 
        neboli společná výroba adventních věnců    
        (zájemci nechť se telefonicky hlásí)      
 

pondělí 28.11.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  16:30 masáže            
úterý 29.11. 15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 30.11. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
  15:00 přednáška: povídání o zapomenutých koutech Francie
        ing.  VLADIMÍR HYNEK nám bude vyprávět a promítat o nádherných, ale 
        málo známých koutech země galského kohouta    

PROGRAM HORIZONTU na ŘÍJEN 2011

10. 10. 2011
pondělí 3.10. 14:00 výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU    
  16:30 masáže            
úterý 4.10. 15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 5.10. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
  15:00 přednáška: Z dějin Národního divadla     
        výrazné události a osobnosti významné kultuturní instituce nám při příležitosti 
        letošního 130. výroční otevření připomene PhDr. Zlata Fořtová  
 čtvrtek 6.10. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: ÚŽASNÁ PLANETA IX .  
        Kolem světa  – jak vypadá soužití člověka s přírodou na různých místech světa?
        (velkoplošná projekce)          
pátek 7.10. 8:00 pedikúra            
 

pondělí 10.10.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  15:00 koncert: členka orchestru Státní opery Zdena Mudrová  
        nám přijde zahrát klasické skladby ke společnému poslechu i lidovky 
        ke společnému zpěvu          
  16:30 masáže            
úterý 11.10. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou    
  15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 12.10. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
čtvrtek 13.10. 8:00 pedikúra            
  15:00 přednáška: povídání o PATAGÓNII    
        opět po roce k nám dorazí svetoběžník Martin LOEW se svým audiovizuálním
        pořadem – tentokrát o jižním cípu Jižní Ameriky.    
pátek 14.10. 8:00 pedikúra            

pondělí 17.10.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  16:30 masáže            
úterý 18.10. 15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 19.10. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
čtvrtek 20.10. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: POVÍDÁNÍ SE ZVÍŘATY
        Víte jak se vlastně zvířata dorozumívají?      
        (velkoplošná projekce)          
pátek 21.10. 8:00 pedikúra            
  14:30 videokavárna: FILM NA PŘÁNÍ    
        * Hodiny  (USA 2002)      
        hvězdně obsazený psychologický film, který získal  8 nominací na Oscara.
        Neobvykle podaný trojnásobný příběh tří různých žen, které ve třech různých časových 
        dimenzích prožívají ženské emoce spojené s uplýváním času.  
        * O Schmidtovi (USA 2002)    
        Psychologický film o muži (J.Nicholson), který po odchodu do důchodu tak nějak
        neví co si počít se životem, uvědomuje si své stáří a neví kudy se vydat dál  
 

pondělí 24.10.

 

 

14:00

 

 

výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU

   
  16:30 masáže            
úterý 25.10. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou    
  15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
čtvrtek 27.10. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: Nadpřirozené jevy ve světle vědy VIII.
        britský dokumentární cyklus: média a parapsychologové ve službách policie
                     
sobota 29.10. 9:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová úklid

PROGRAM HORIZONTU na ZÁŘÍ 2011

31. 8. 2011
čtvrtek 1.9. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: ÚŽASNÁ PLANETA IX .  
        Nejkrásnější destinace – uvidíte, jak moc se liší místa, kde se člověk naučil žít
        (velkoplošná projekce)          
pátek 2.9.

8:00 pedikúra

 

           
pondělí 5.9. 14:00 výtvarná dílna s Hankou NOVOTNOU      
  16:30 masáže            
úterý 6.9. 15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 7.9. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
  15:00 přednáška: 13. komnata Vojty Náprstka    
        PhDr. MILENA SECKÁ z Náprstkova muzea nás seznámí s neznámými a
        nově zjištěnými zajímavostmi ze života osobnosti, od jejíhož narození ulynulo letos
        185 let            
čtvrtek 8.9. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: FASCINUJÍCÍ KRÁSA OCEÁNŮ VIII:
        film o SEVERNÍM LEDOVÉM OCEÁNU příhodně naváže na srpnové vyprávění
        kapitána Jana Hurta                                                    (velkoplošná projekce)
pátek 9.9.

8:00 pedikúra

 

           
pondělí 12.9. 14:00 výtvarná dílna s Hankou NOVOTNOU      
  16:30 masáže            
úterý 13.9. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou    
  15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 14.9. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
čtvrtek 15.9. 8:00 pedikúra            
  15:00 koncert: TANEČNÍ SKLADBY velikánů klasické hudby v podání
          JAROMÍRY ŠKAMPOVÉ    
pátek 16.9.

8:00 pedikúra

 

           
pondělí 19.9. 14:00 výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU    
  16:30 masáže            
úterý 20.9. 15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
středa 21.9. 8:00 cvičení s Editou Lachmanovou      
čtvrtek 22.9. 8:00 pedikúra            
  14:00 odpoledne otevřených dveří: zájemce, kteří toho o nás moc
        nevědí, seznámíme s činností Horizontu, ukážeme jim
        společné prostory, nabídneme vlastnoruční koláč a promítneme
         fotografie z naší činnosti. Ti, kteří nás znají až moc dobře, jsou
        samozřejmě srdečně zváni také !!!    
pátek 23.9. 8:00 pedikúra            
sobota 24.9.

9:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová  
pondělí 26.9. 14:00 výtvarná dílna s Hankou JAMRIŠKOVOU    
  16:30 masáže            
úterý 27.9. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou    
  15:00 biblická hodina s Jarmilou Kučerovou  
čtvrtek 29.9. 8:00 pedikúra            
  15:00 dokumentární odpoledne: Nadpřirozené jevy ve světle vědy VII.
        britský dokumentární cyklus: mimosmyslové vnímání    
pátek 30.9. 8:00 pedikúra            
  14:30 videokavárna: FILM NA PŘÁNÍ    

KRONIKA HORIZONTU za ÚNOR 2011

3. 8. 2011

Nevlídné po   počasí jsme si zpříjemnili několika kulturními akcemi. Dvě z nich proběhly díky grantu Letiště Praha a.s. a na všechny tři se nám vrátili „dobří holubi“. Jinými slovy, všechny únorové kulturní akce pro nás udělaly naše „staré známé“ hudební stálice.

Pan Michal Kotas tu byl – počítáme-li dobře – po čtvrté, pan Richard Adam po druhé a paní Anna Kordić po třetí.  

Náš malý hudební festival „suchdolská zima“ odstartoval pan Kotas. Tentokrát přijel se svou kolegyní, kterou jsme dosud neznali. Po telefonu jsme se s panem Kotasem domlouvali na nějaké písně pro pamětníky, staré taneční šlágry,písně ze starých filmů atd. Říkal, že to v repertoáru moc nemají, ale že něco připraví. Bránické duo přípravu však poněkud podcenilo a z tohotou soudku znali jen píseň o tom, že život je jen náhoda a že pro ten dnešní den stojí za to žít a možná jednu dvě další. Takže se vzápětí dali do lidovek, což nikoho nepobouřilo. Naopak se rádi přidali a nakonec byli všichni spokojení.

 O týden později přišla paní Anna Kordić se svým novým repertoárem. V posledním roce měla různé zdravotní problémy. Měla dokonce strach, že nebude moci zpívat. To se nakonec naštestí nepotvrdilo.  Zpívat může, ale musí hlasivky šetřit. Společenská místnost (nebo spíš místnůstka) Horizontu je proto svými rozměry ideální.

Paní Kordić ví, že v Horizontu má své věrné publikum, které si v zimních měsících rádo poslechne písně plné slunce, tepla, moře …

I tentokrát zde byla velmi příjemná atmosféra a věříme, že se příští zimu opět sejdeme.

 

  A nakonec přišel pan Richard Adam, aby našim dámám připoměl staré zlaté časy, kdy chodily se svými milenci, snoubenci či manžely tančit. Leckteré oko se lesklo dojetím a v hlavách jako film běhaly ( možná mírně zidealizované) vzpomínky. Pan Adam také vzpomínal na to, co bylo dříve lepší a co mu teď chybí – v hudbě i jednání mezi lidmi; vzpomínal i na své kolegy z branže, často už zesnulé.

Zazpíval nám všechny své šlágry a dámy jimi naladil do příjemné sentimentality.  Budeme-li na to příští rok mít, jistě ho sem pozveme znovu. 

 Za zmínku stojí, že s ošetřujícím lékařem našich obyvatelek jsme se domluvili na zrušení jeho pravidelných návštěv v Horizontu. Jen zřídka s ním chtěla některá mluvit. Díky Bohu jsou celkem zdravé. Když už lékaře potřebují, jedná se většinou o specialisty. A musí-li k našemu doktorovi, tak se to neobejde bez různých přístrojů, které s sebou tahat nemůže. Dámy naopak vědí, že je k panu doktorovi rádi odvezeme.

 Hosiptalizovaní obyvatelce jsme zařídili pobyt v nemocnici Karla Boromejského v Řepích. S péčí v LDN v Bubenči jsme opravdu nebyli spkojeni. Bohužel však byla pacientka psychicky dekompenzovaná a tak ji od boromejek po několika dnech nechali převézt do PL Bohnice. Tam došlo v brzké době k jejímu zklidnění. Paní se však po této zkušenosti k boromejkám vrátit nechtěla. Naopak v PL byla docela spokojená. Pobyla si tak dlouho, jak jen to bylo možné.

 V Horizontu pokračovala reminiscenční terapie. Jen jsme tento pro leckoho nesrozumitelný termín nahradili názvem „klub pamětníků“. Účastnili se ho pravidelní páteční návštěvníci stacionáře. Ani jsme nečekali, že přijde někdo jiný. Uživatelé stacionáře však byli spokojení a my tudíž také. Rádi bychom tuto aktivitu zachovali i nadále, ale nevíme nakolik se to podaří. Vedou ho Andrea (která pracuje ve stacionáři, ale v létě odjede na rok studovat do Finska) s Hankou Č. která chodí do stacionáře jako dobrovolnice právě na tuto aktivitu. Kromě dobrovolničení v Horizontu však musí kombinovat práci, rodinu a školu, takže je vytížená až až. Navíc ve škole právě finišuje a píše závěrečnou práci. Takže osud klubu pamětníku je značně nejistý.

 Na 14 dní chodila v rámci praxe k rekvalifikačnímu kursu do stacionáře Lenka. Ke klientům se chovala hezky, uměla si s nimi povídat a zároveň nechala povídat je. A jak je vidět z fotografie, uměla to s klientkami docela roztočit.

Byla tu zrovna v době, kdy Hanka byla nemocná, tekže nám její pomoc přišla opravdu vhod.  

A poslední věc, o které se zmíníme je v pořadí už druhé fotoodpoledne. O promítání fotek byl celkem zájem. Kromě pravidelných účastnic našich akcí a klientů stacionáře se k němu nachomýtli i někteří příbuzní našich klientů. Mohli díky tomu získat mnohem konkrétnější představu o tom, co se ve stacionáři děje.

To nás přivedlo na myšlenku udělat v tomto roce něco jako „den otevřených dveří“, jehož základem by bylo právě promítání fotek (společné prostory by všichni měli prohlédnuté za pět minut). Širší veřejnosti bychom tím mohli přiblížit svou činnost a dbali bychom na to, aby se pozvání dostalo i blízkým našich klientů. Doufáme, že se nám tento den (nebo spíš odpoledne) otevřených dveří podaří letos uskutečnit.

PROGRAM HORIZONTU na SRPEN 2011

29. 7. 2011
pondělí 1.8. 14:00 výtvarná dílna s Hankou NOVOTNOU
16:30 masáže
úterý 2.8. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou
čtvrtek 4.8. 8:00 pedikúra
15:00 dokumentární odpoledne: ÚŽASNÁ PLANETA VIII .
Divy přírody –  extrémní podmínky v oblastech věčného ledu i na rozpálené poušti
(velkoplošná projekce)
pátek 5.8. 8:00 pedikúra

pondělí 8.8.

14:00

výtvarná dílna s Hankou NOVOTNOU

16:30 masáže
úterý 9.8. 9:00 VÝLET na zámek K R Á S N Ý   D V Ů R
středa 10.8. 15:00 přednáška: POVÍDÁNÍ O KANADĚ a ARKTICKÉM OCEÁNU
si pro nás  připravil suchdolský rodák a kanadský občan
námořní kapitán JAN HURT
čtvrtek 11.8. 8:00 pedikúra
15:00 dokumentární odpoledne: FASCINUJÍCÍ KRÁSA OCEÁNŮ VII:
blízké, ale neznámé STŘEDOZEMNÍ MOŘE
pátek 12.8. 8:00 pedikúra

pondělí 15.8.

14:00

výtvarná dílna s Hankou NOVOTNOU

16:30 masáže
úterý 16.8. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou
čtvrtek 18.8. 8:00 pedikúra
15:00 dokumentární odpoledne: Nadpřirozené jevy ve světle vědy VI.
britský dokumentární cyklus: zážitky při (po) klinické smrti
(velkoplošná projekce)
pátek 19.8. 8:00 pedikúra

pondělí 22.8.

14:00

výtvarná dílna s Hankou NOVOTNOU

16:30 masáže
čtvrtek 25.8. 8:00 pedikúra
15:00 dokumentární odpoledne: EGYPT – deset největších objevů
(velkoplošná projekce)
pátek 26.8. 8:00 pedikúra
14:30 videokavárna: FILM NA PŘÁNÍ
pondělí 29.8. 14:00 výtvarná dílna s Hankou NOVOTNOU
16:30 masáže
úterý 30.8. 10:00 muzikoterapie s dr. Zlatou Fořtovou

PRŮZKUM SPOKOJENOSTI OBYVATELEK HORIZONTU v roce 2011

7. 7. 2011

V penzionu bydlí 9 stálých obyvatelek. Od loňského roku došlo ke změně a máme tu jednu obyvatelku novou.

 Zpět se nám vrátilo jen 7 dotazníků. Jedna z obyvatelek  je dlouhodobě hospitalizovaná a nemohla se tedy průzkumu zúčastnit. Jedna z obyvatelek průzkum pravděpodobně dlouhodobě ignoruje.  

            Oproti loňskému roku došlo ve výsledcích ke zhoršení. Horší výsledny byly u 9 otázek. U 3 byly výsledky naopak lepší. U 4 otázek zůstal výsledek stejný. Porovnání s loňským rokem uvádíme v závorkách.

            Jsme rádi, že dámy spokojenost vyjádřily  zvláště s personálem. V předchozích 2 letech se nám personál téměř kompletně vyměnil a dámy si musely zvykat na nové tváře. Z průzkumu je zřejmé, že tato „adaptace“ proběhla dobře.

Líto je nám, že o tolik hůře hodnotily pořádek v Horizontu. Kolegyním, které ho mají především na starosti, budeme tento vás vzkaz tlumočit.

Další výraznější zhoršení je u otázky, která zkoumá s pokojenost se zapezpečením bytu. Z našeho pohledu jsou klíče před zneužitím zabezpečeny dobře. Pokud pokud je dámy chtějí jinak či více zabezpečit, mohou je zalepit do obálky, zalepit štítkem a přes ten se podepsat – některé z nich to tak už mají – a kdykoli si u nás mohou zkontrolovat, že je obálka s jejich podpisem neporušená. Zkušenost však ukazuje, že by bylo dobré, abychom rezervní klíče měli.

Domníváme se, že navzdory mírnému zhoršení je výsledek uspokojivý. Průzkum zopakujeme opět za rok. Budou-li obyvatelky (nebo jejich blízcí)mít v průběhu roku nějaké připomínky, stížnosti, požadavky atd., budeme rádi, když se na nás neprodleně obrátí – osobně nebo prostřednicvím schránky důvěry.  

+ Jak se cítíte po zdravotní stránce?   3,14    (zhoršení o 0,14)

+ Jak hodnotíte svou celkovou životní situaci?         2,57   (zhoršení o 0,24)

+ Máte pocit, že Vaše věci a Váš byt je dobře zabezpečen proti poškození?      2 (zhoršení o 0,4)

+ Jak hodnotíte pořádek a čistotu  v budově  Horizontu?   1,57   (zhoršení o 0,41)

+ Jak hodnotíte kvalitu svého bydlení (byt)?  1,29  (zhoršení 0,29)

+ Jak hodnotíte rychlost a ochotu s níž personál reaguje, když ho zavoláte nebo o něco požádáte?             1,14  (zhoršení 0,14)

+ Jak hodnotíte rychlost a ochotu s níž jsou vyřizovány Vaše stížnosti a požadavky?  1,14 (zhoršení o 0,14)     

+ Zhodnoťte, jak jste celkově spokojena s životem v penzionu?     1,14    (zhoršení o 0,14)

+ Jak hodnotíte vztahy mezi obyvatelkami navzájem?          1,14   (zlepšení o 0,19)

+ Má o Vás personál zájem? Pohovoří s Vámi občas?          1,14    (zlepšení o 0,02)

+ Jste o dění v Horizontu, o novinkách, programu, službách, změnách, opravách atd. dostatečně a včas informováni?      1,14        (zhoršení o 0,14)

+ Je v Horizontu dostatečný klid, nic Vás zde neruší?         1   (zlepšení o 0,16)

+ Zhodnoťte prosím chování personálu:         1   (stejné)

+ Doporučila byste penzion Horizont svým blízkým přátelům?    1 (stejné)

+ Máte někoho z personálu ( do kterého počítáme i naše dobrovolníky), kdo má Vaši plnou důvěru  – na koho byste se neváhaly obrátit se svými starostmi a obavami nebo když potřebujete poradit?   1     (stejné)

+ Jak je ze strany personálu respektována Vaše intimita, stud a soukromí?             1       (stejné)            

                                                      

 

KRONIKA HORIZONTU za LEDEN 2011

28. 6. 2011

Jen velmi nesnadno nacházíme čas, abychom pokračovali v kronice. Ale to, že už tři čtvrtě roku jsme ke kronikářskému dílu nezasedli a na krajinu paměti zvolna sedá vrstva prachu nás nutí udělat si chvilku a napsat aspoň něco. Pokusme se tedy o stručný zápis o prvním měsíci tohoto roku.

 Neurony už stěží rozliší, zda některé události proběhly v opravdu v lednu a ne v prosinci či únoru. Pomocí nám budou fotografie, diář a měsíční programy. Nuže vzhůru do hlubin paměti …

Jena z obyvatelek Horizontu strávila vánoce a přivítala příchod nového roku v LDN v Chittusiho ulici. Bylo nám ale jasné, že tam by se zlepšení stavu nedočkala. Zajistili jsme jí sice docházku dvou rehabilitačních pracovníků – naší Edity a jednoho pána z Dejvic, ale to bylo všechno, co se tam dělo. Usilovali jsme tedy o přemístění jinam – konkrétně do nemocnic Karla Boromejského v Řepích.

 V lednu byl také obsazen byt po zesnulé obyvatelce. Ke konci roku byl už vyklizený. Přátelé nové obyvatelky  ho v lednu vymalovali, syn zajistil položení lina, my jsme zajistili revizi elektřiny a přihlášení k odběru. Ke konci měsíce zajistil syn stěhování nábytku a milá paní se mohla nastěhovat. Byt si zařídila velmi vkusně a elegantně. Má tam mnohem více soukromí než v dosavadním  provizoriu. V Horizontu jsou pro ni lákadlem hlavně  živé akce, promítání filmů, arteterapie s Hankou J., nácvik mluvení s Hankou N. a rehabilitace. Má více soukromí a dělá pokroky i v osamostanění se. Postupně zvládá sama to, s čím si dosud nechávala pomoci od nás.

 Petra nastoupila na rekvalifikační kurs pro pracovníky v sociálních lužbách. Domníváme se, že během dosavadní praxe u nás se rekvalifikovala poměrně dost. Lidi ji mají rádi, s kolegyněmi vychází dobře a všichni si ji chválí. Účast na kursu – nehledě k tomu, že je to „shůry“ danou podmínkou, aby u nás mohla pracovat – ji rozhodně neublíží, vymění si zkušenosti s kolegy z jiných zařízení a jistě se něco nového dozví i od lektorů. Jako zástup za ní zde pracovala brigádnice Lenka.

Vedení naši malé organizace začalo obvyklé lednové kolečko sestavování vyúčtování a sepisování závěrečných zpráv. Začaly se také objevovat informace o statistickém systému pro MPSV. Jeho vyplnění je pro většinu poskytovatelů hrozbou, protože je velkým žroutem času.

Jinak běžel život obyvatelek, pečovatelské služby a stacionáře bez větších změn – sice v obvyklých kolejích, ale věříme, že ne nudně a monotónně.

Pokud si pamatujeme, tak nám život komlikovalo jen náledí a sníh. Toho bylo letos – stejně jako loni pravdu požehnaně. Díky Bohu všichni naši klienti i zaměstnanci přestáli nástrahy počasí bez nehody, resp. zlomeniny.

Na nezájem klientů ve stacionáři i v pečovatelské službě jsme si nemohli stěžovat, o čemž svědčí mimo jiné i zvyšující se počet dovážených obědů.

 Ve stacionáři se jako vždy zpívalo, peklo, vyrábělo …

 Hanka, která zde vede pondělní výtvarnou dílnu –  si na klienty vymyslela – v poslední době poměrně rozšířenou koláž ze zmuchlých útržků krepového papíru. Trvalo to dlouho, všichni měli na prstech mozoly a začínali reptat. Chvílemi postrádali v muchlání smysl a vzdychali, co si to na ně zas vymyslela. Trvalo to pondělí co pondělí celý měsíc, možná dokonce déle. Ale výsledek  stál za to. Klienti se až divili, co se ze zmuchlaných útržků papíru dá vytvořit.

12. ledna přišla dr. Olga Kunertová, aby nám popovídala o své cestě na Taiwan. Pracovnímu týmu stacionáře dělá supervizorku a když se jednou prořekla, že byla na Taiwanu, nemohli jsme ji sem nepřivést.

Na Taiwan se vypravila jako průvodkyně své známé, která aktivně a úspěšně bojovala proti své rakovině. Původně si taiwanská organizace našla na internetu přímo pí. Kunertovou, resp. její sdružení Gaudia proti rakovině, která podporuje pacienty s touto chorobou. Pí. Kunertová usoudila, že by bylo lépe, kdyby cestu podnikl někdo, kdo sám musel této chorobě čelit. Nakonec tam jely obě. Ve dvou se to lépe táhne.

Samozřejmě jsme viděli spoustu fotek a poslechli si spoustu dojmů a zážitků. O této cestě byl natočen asi hodinový dokument, který nám tu paní Kunertová ne dvd nechala  a my jsme si ho v únoru promítli v rámci našich dokumentárních odpoledení.

Ve čtvrtek nás – po roční pauze – přišla potěšit paní Škampová.  Je to neše hudební superstar. Nejenže nám kásně hraje, ale ale i povídá – o skladatelích, ale i o hudbě a jednotlivých skladbách. Učí nás tak hudbu poslouchat. Na jejích koncertech je vždycky nabito. Chodí sem nejen milovníci klasiky, ale i milovíci paní Škampové samotné. Je to okouzlující dáma a je milé ji posouchat a sledovat. Vždy nám dokáže připravit mimořádný zážitek.

Bohužel i na ni začínají doléhat neduhy stáří, které ji znepříjemňují život a komlikují hru na klavír – horší se jí sluch a má revmatické bolesti v kloubech na prstech u rukou. Obojí je pro hudebníka ještě nepříjemnější než pro obyčejného smrtelníka.

 A na závěr měsíce sem k nám zavítala nová tvář – pan ing. Jan H. Zicha. Doporučila a besedu s ním domluvila dr. Fořtová, která ve stacionáři provozuje muzikoterapii a každooičně nám tu přednáší na různá témata. Ta besedu s p. Zichou také moderovala.

Pan Zicha projektuje vlakové rychlodráhy všude možně po světě od Ameriky po Čínu. Obávali jsme se, aby jeho povídání nebylo moc odborné a aby jeho specializace neodradila naše obvyklé návštěvníky, ale opak byl pravdou.  Lidí přišlo hodně a povídání bylo nadmíru zajímavé. P. Zicha měl připravenou k promítání prezentaci s různými fotografiemi z různých období a různých míst svého působení. Odborným tématům se vyhýbal. Celé jeho povídání bylo vlastně o tom, čeho kluk z malého městečka v Čechách (tušíme, že se narodil v Říčanech) může dosáhnout nechybí-li mu talent, odvaha a podnikavost. V Čechách se podílel na např. na budování metra (stanice Kačerov). Protože však byl v práci omezován a kvůli politickým neshodám odešel do Anglie, pak do USA, kde má dosud trvalé bydliště. Hodně však cestuje a pracuje v rozných koutech světa.

Postupně se jeho doménou staly rychlodráhy a v tomto oboru získával stále větší reputaci a výsadní postavení. V současné době mu všude možně svěřují budování tisíců kilometrů rychlodrah a nechávají mu ve všem volnou ruku protože vědí, že na výsledek bude spolehnutí. Zdůraznit musíme, že o svých životních cestách pan Zicha povídal nejen poutavě, ale především bez jakékoli okázalosti a chlubivosti.

Rozpovídal se tak, že jsme ho museli přerušit a přednášku ukončit. Bylo tomu tak k velké nelibosti posluchačů, ale vymezený čas se naplnil a nedalo se nic dělat. Bylo by velmi příjemné, kdyby k nám při dalším pobytu v Čechách přišel do horizontu zase. Jistě by zde našel vděčné posluchače.