STALO se v SRPNU

18. 9. 2018

Posilou ve stacionáři vyl brigádník Roman, který přes prázdniny vedl výtvarnou dílnu. Přinesl mnoho nápadů a klienty to s ním viditelně bavilo. Jednou z aktivit bylo dotváření druhé části portrétu. Další posilou byla Anna. Od prosince loňského roku zde bydlí a vykonává pohotovostní dobrovolnickou službu. Zároveň studuje sociální práci v Polsku sociální práci a o prázdninách v Horizontu vykonávala studijní stáž. Během prvního týdne se zaškolila a seznámila s klienty. V druhé části stáže si několikrát připravila program pro skupinu klientů stacionáře. Bylo to např. povídání o jejím rodném Polsku. Byli bychom rádi, kdyby se podařilo toto povídání zopakovat pro seniorskou veřejnost.

Ačkoli jsme se snažili, nepodařilo se nám na srpen zajistit více než dvě „živé“ akce. Ale obě stály za to!

Jako první přišla paní doktorka Milena Secká z knihovny Muzea Vojty Náprstka.  Opět si pro nás připravila téma z 19. století, kterému se badatelsky věnuje. Šlo o počátky turistiky, zejména ženské. A prvními vlaštovkami a propagátorkami ženské turistiky u nás byly paní, resp. slečny učitelky. Přednáška byla velmi zajímavá a neméně zábavná.

Druhou srpnovou přednášku měl další náš tradiční letní host – historik Vojtěch Čurda. Z množství výročí, která se tohoto roku nabízí z k připomenutí, si zvolil to nejbezpečnější. Chtěl se vyhnout konfrontaci a sporu s pamětníky a přepokládal, že s nikým z pamětníků pražské defenestrace v roce 1618 se tu nesetká.

Předpokládal správně. Pamětníci nepřišli, ale zájemci ano. Vojtěch je odborník, přitom však dokáže přednášku přizpůsobit laickému publiku a zároveň je nepodceňovat a nemluvit banality, což přítomné dámy velmi ocenily

Tentokrát jsme při obvyklém výletu zamířili neobvykle daleko. Vydali jsme se do Chlumce nad Cidlinou na zámek Karlova koruna. Jako druhý asistent se námi vydala stážistka Anna.

Hned po prohlídce jsme se vydali do zámecké restaurace přímo na nádvoří. Kolem nás pobíhali pávi a pávice s mláďaty. Pro většinu z nás to byla příležitost poprvé vidět paní kuře. Má něco společného s „ošklivým malým káčátkem“ z pohádky. Není moc hezké, je celé šedivé a v ničem nepřipomíná pyšného a pompézního páva, který z něho jednou vyroste.

Ze zámku jsme se vydali k památníku selského povstání, které na chlumecku probíhalo. Pomník je působivý. Jde o postavu sedláka v nadživotní velikosti a patetické póze, bojovně třímajícího kosu.

Památník je stále efektní, ale jeho okolí je poměrně zašlé. Z dláždění vyrůstá tráva a je vidět, že současný establishment má jiné priority než oprašovat pomníky lidových bouří. Za vlády „lidově demokratické“ to tu asi zářilo a chátralo naopak mnoho zámků.

PRŮZKUM SPOKOJENOSTI KLIENTŮ DENNÍHO STACIONÁŘE v roce 2018

13. 9. 2018

Uvádíme výsledky průzkumu spokojenosti denního stacionéře v té podobě, v jaké nám je „průzkumnice“ zaslala:

Výsledek průzkumu spokojenosti klientů denního stacionáře

Centra služeb pro seniory Horizont 2018

Průzkum spokojenosti klientů denního stacionáře Horizont byl uskutečněn v průběhu měsíců června a července 2018. V tomto období docházelo do denního stacionáře / dále jen DS / celkem 18 klientů, z toho 13 žen a 5 mužů. Z celkového počtu klientů jich 15 žilo ve vlastních domácnostech a do DS byli dopravováni rodinnými příslušníky či zaměstnanci stacionáře, přičemž se zde zúčastňovali celodenního programu. Zbývající 3 klienti byli v Centru služeb Horizont i ubytováni s tím, že se v denním stacionáři účastnili pouze aktivit, které si sami zvolili.

Průzkum probíhal formou individualizovaných rozhovorů, bez přítomnosti zaměstnanců zařízení, v prostorách DS či v bytech zde žijících klientů.

Před zahájením rozhovorů byli všichni klienti informováni ze strany vedení DS o smyslu a účelu průzkumu a požádáni o spolupráci. Byli seznámeni se skutečností, že průzkum bude realizován externím pracovníkem a jeho výsledky budou zpracovány tak, aby byla zachována anonymita jednotlivých respondentů. Klienti byli vyzváni, aby bez obav sdělovali své připomínky, námitky, podněty k chodu DS s tím, že tak mohou napomoci ke zlepšení jeho fungování či poskytnout náměty k odstranění případných nedostatků. Byli seznámeni i s tím, že jejich účast na průzkumu je dobrovolná a mají možnost ji odmítnout

Ani jeden z klientů DS účast na průzkumu neodmítl. S jedním z klientů se nepodařilo rozhovor zrealizovat z důvodu velmi omezených komunikačních dovedností / při pokusu o navázání kontaktu klient nereagoval či opakoval poslední slova položené otázky /. Rozhovory byly nakonec vedeny se 17 klienty DS, přičemž každý z rozhovorů trval cca 60 minut. Jednalo se o polostandardizované rozhovory, kdy byly dotazovaným předkládány jednotlivé okruhy otázek, avšak současně jim byl ponechán široký prostor k vlastnímu vyjádření.

U dvou klientů jsem se setkala s počáteční neochotou k rozhovoru, po opakovaném vysvětlení jeho účelu se však podařilo kontakt navázat a rozhovory byly uskutečněny. Se třemi z uvedených 17 respondentů, kteří trpěli pokročilejším stadiem onemocnění demencí, bylo obtížné navázat plnohodnotný kontakt. Výraznější ztráta kognitivních dovedností jim znemožňovala pochopit obsah kladených otázek a smysl rozhovoru. S jedním z respondentů byla komunikace velmi ztížená z důvodu výrazné nedoslýchavosti. Rozhovory se zbývajícími klienty DS proběhly bez větších obtíží, přestože bylo často nutné pokládat otázky opakovaně, vysvětlovat a vracet se k aktuálnímu tématu / u mnoha klientů byla patrná tendence vracet se do minulosti, ke vzpomínkám, k osobním a zdravotním problémům, nevyřešeným osobním a rodinným záležitostem atd /. Pro některé z respondentů bylo obtížné hodnocení na škále od 1 do 5, někdy z důvodu obtížného rozhodování, jindy z obavy, aby svým hodnocením někomu neublížili. Dále uvedená čísla jsou tedy průměrem hodnocení těch klientů, kteří se k němu vyjádřili.


Níže shrnuji vyjádření klientů DS k jednotlivým okruhům dotazů :

1. STRAVOVÁNÍ

Převážná většina dotazovaných uvedla, že množství jídla ke svačinám v DS je dostatečné, žádný z klientů neuváděl, že by mu množství jídla nestačilo. 9 dotazovaných sdělilo, že jídla je „až moc“, pro 5 klientů je jídla „akorát“. Žádný z dotazovaných nepociťoval potřebu větších porcí či častějšího podávání stravy. Jeden klient naopak uvedl, že jídla je takové množství, že odpolední svačinu již někdy není schopen sníst. Několik klientů sdělilo, že pokud jsou doma, je množství jídla, které zkonzumují, výrazně menší. Převážné většině respondentů vyhovuje ke svačinám toastový chléb, protože je měkký a mohou ho dobře rozkousat. Jiné pečivo by nechtěli. Pouze jeden z dotazovaných by uvítal např. celozrnné pečivo, avšak jak sám uvedl, chápe, že „ostatní ho nemohou rozkousat kvůli problémům se zuby“. 5 dotazovaných uvedlo, že zeleniny a ovoce ke svačinám je dostatečné množství, 3 z klientů uvedli, že by jim větší množství ovoce a zeleniny vyhovovalo. Dva klienti by uvítali častější podávání jablek, jeden by zařadil častěji rajčata. Jeden respondent navrhl, že by ke svačině mohl být občas zeleninový salát, další by měl rád častěji tvrdý sýr. Jeden klient by občas uvítal ke svačině zavináče či matesy. Jeden dotazovaný velmi ocenil pomazánky, které jsou k svačinám podávány.

Pitný režim hodnotili klienti jako dostatečný s tím, že je jim pití personálem opakovaně nabízeno. 3 z dotazovaných vítají, že si mohou pití připravit sami, pokud mají žízeň. Jeden z nich velmi ocenil nový kuchyňský kout, který mají klienti k dispozici. 6 klientům naopak vyhovuje, že jsou obsluhováni a pití jim připravuje personál. Jeden z dotazovaných uvedl, že pokud by si pití bral každý sám, „bylo by to živelné“. 4 respondenti uvedli, že preferují ovocný čaj, jeden klient má nejraději čaj zelený. Dva z dotazovaných sdělili, že je pro ně pití ke svačinám příliš sladké, jeden z nich si podávané šťávy ředí s tím, že chápe, že ostatní to tak mají rádi. K nabízeným nápojům neměli klienti žádné připomínky, jeden z dotazovaných by uvítal občasné zařazení džusů, další dva klienti naopak sdělili, že o džus nestojí. Jeden klient přímo uvedl, že mu „nedělá dobře“. Jeden z respondentů navrhoval, aby do pitného režimu byly zařazeny minerálky. Jeden klient ocenil domácí bezinkovou šťávu, kterou vyrobila Daniela.

9 dotazovaných uvedlo, že jim vyhovují časy jídla tak, jak jsou v DS nastaveny v současné době / jeden klient se vyjádřil tak, že doba jídla „pasuje k programu“ /. Dva z klientů by uvítali posunutí oběda na pozdější hodinu – jeden na 11,30 hod, druhý až na 12,00 hod. Uvedli, že oběd v 11,15 hod. se jim zdá příliš brzký. Jeden z klientů velmi ocenil podávání obědů na zahradě v případě příznivého počasí : „když je nás málo, tak to jde, jinak se musí donést stoly, to už je těžší, ale i tak to někdy dělají“. Uvedl, že by to uvítal i častěji.

Stravu na škále od 1 do 5 hodnotilo celkem 11 klientů. Výsledná známka je 1,6.

2. ODPOČINEK

Všichni dotazovaní bez výjimky uvedli, že možnost odpočinku v DS mají, je jim umožněn. Po obědě mohou relaxovat vleže či spát v místnosti, která je označována jako„salonek“, rovněž v další sousedící místnosti. Pouze jeden klient uvedl, že možnost spaní po obědě využívá pravidelně, vyhovuje mu to, protože „dopoledne nemá ani minutku pro sebe“. Dva dotazovaní uvedli, že možnost relaxace vleže využívají jen někdy, buď si o to sami řeknou, nebo si personál všimne, že jsou unavení. Klienti shodně uváděli, že nemají problém personál o odpočinek v salonku požádat. 9 respondentů uvedlo, že možnost jít si po obědě lehnout nevyužívají vůbec. Necítí se unavení, někteří jdou raději s ostatními na procházku, jiní si raději čtou v křesle / 2 klienti /, jeden klient pobývá raději sám na zahradě, dá si „kafe a cigárko“, jeden klient si volí dle momentální nálady a zdravotního stavu – budˇ jde s ostatními na vycházku nebo je na zahradě, kam mu personál přinese kávu. Pokud byli klienti dotazováni, zda by chtěli, aby se jim v době odpočinku někdo věnoval, ani jeden z nich neodpověděl kladně. Všichni uvedli, že preferují odpočinek o samotě, dlouhá chvíle jim v této době není – naopak, vítají příležitost pobývat chvíli sami.

3. INTIMITA, SOUKROMÍ

Žádný z dotazovaných klientů si nestěžoval na necitlivé či nevhodné chování personálu ve vztahu k vlastnímu soukromí. Naopak – 10 klientů se výslovně vyjádřilo v tom smyslu, že personál se chová po všech stránkách velmi korektně, citlivě, empaticky. Klienti se k tomuto tématu vyjadřovali takto : „tady jsou opravdu slušný lidi, nikdy jsem nenarazila“ , „personál je trpělivý, milý“, „podobný problém u mě zatím nenastal, ale oni jsou ochotní, pomůžou“, „zatím mě nikdo nenaštval, pokud by se to stalo – ozvu se“, „ upadl jsem na WC, hned přišli, spíš mi vadí to, že se mnou mají práci“, „ mám obavy z výletů, ale už jsem zažil situaci, kdy jsem potřeboval pomoc při použití WC a ačkoli mi bylo trapně, zvládli to velmi dobře“. Jeden z klientů uvedl, že sám žádné problémy v této oblasti nemá, ale pokud si všímá chování personálu k ostatním klientům – pokud mají nějakou nehodu tak personál, včetně ředitele se snaží pomoci : „ředitel se nebojí a neštítí ničeho, pro ty lidi udělá všechno“. Tentýž klient si všiml, že personál opakovaně nabízí klientům, kteří to potřebují, doprovod na WC, což považuje za důležité. Dva respondenti uvedli, že pokud by se v oblasti respektování soukromí objevil nějaký problém, event. by je něco rozčílilo, obrátili by se přímo na ředitele zařízení. Věří, že by jim pomohl / „ on je spravedlivej“/.

4. PROSTŘEDÍ DENNÍHO STACIONÁŘE – ČISTOTA, POŘÁDEK, VYBAVENÍ

14 z dotazovaných 17 respondentů je s čistotou stacionáře velmi spokojeno, 3 klienti se vzhledem k pokročilejší fázi onemocnění demencí k tomuto problému nevyjádřili. Jeden z klientů, přestože byl s celkovou čistotou a pořádkem v DS spokojený, uvedl, že by pouze uvítal častější vynášení odpadkových košů. Klienti neměli žádné připomínky ani k čistotě WC. Jeden klient uvedl, že od doby, kdy je v DS oddělené dámské WC, není s čistotou toalety problém, předtím občas zaznamenal pomočený poklop. Dva klienti se shodli na tom, že pokud dojde ke znečistění toalety, stačí upozornit personál, který vše uvede do pořádku. Jeden klient ocenil přítomnost papírových utěrek na WC a odpadkového koše s pedálem. K tepelné pohodě ve stacionáři nebyly žádné výhrady, jeden klient pouze uvedl, že „salonek“ je trochu chladnější : „je tmavší, je to tam jako v kobce, ale s tím se nedá nic dělat, v zimě tam taky bývá chladněji“. Dva klienti uvedli, že mají rádi, když se často větrá. Nadměrný hluk v DS nepociťuje žádný z respondentů. K vybavení nábytkem neměl nikdo z dotazovaných žádné výhrady. Jeden klient ocenil, že v hlavní místnosti DS je po rekonstrukci více světla a rovněž je spokojen s novou kuchyňkou. K čistotě nádobí, ubrusů či ručníků nebyly žádné výhrady. K dotazu, co by klienti ve vybavení DS vylepšili, jeden z dotazovaných uvedl, že by uvítal více madel podél zdí a držáků na WC „ pro větší pocit jistoty“. Uvedl, že doma je má „všude“, aby se mohl „bez pomoci jiných posunovat“. Jeden z klientů navrhl, že by na WC mohla být sprcha / zřejmě myšleno jako součást toalety /, má prý podobné zařízení doma a „je to hygieničtější“. Přítomnost zvířete / morčete / ve stacionáři nepřekáží 12 klientům / 5 z nich však dodalo, že ho nechovají, jen ho pozorují, 2 z nich uvedli, že se s ním rádi i pomazlí /. Jeden dotazovaný sdělil : „morče mi nevadí, já bych si ho sice nepořídil, ale vím, že je to pro radost ostatním“. Jednomu z klientů morče „trochu vadí“. K občasné přítomnosti psa v DS se klienti vyjadřovali kladně, ani jednomu z nich pes nevadí. Jeden z dotazovaných uvedl : „nevím, čí je to pes, ale je milej“. Žádného z klientů neobtěžuje ani přítomnost koček na zahradě, jeden z nich se vyjádřil tak, že má kočky rád a jejich společnost je mu milá.

5. DENNÍ REŽIM

S dobou příchodu a odchodu do DS je spokojena většina klientů, uvádějí : „v klidu se doma připravím, rodina už je pryč“, „rodina dcery je do 8 hodin doma, já pak uklidím a v klidu se vypravím“. Pouze jeden respondent uvedl : „kdyby to šlo, chodil bych i dřív, třeba na 8 hodin, ale respektuju, že pan ředitel nemá čas“. 1 dotazovaný naopak uvedl, že kvůli docházce do DS musí vstávat v 8 hodin, vyhovovalo by mu však vstávat později – v 9 nebo v 10 hodin. Tři klienti velmi oceňovali dopravu do stacionáře a zpět, neboť je pro ně velmi důležitá – jinak by nemohli DS navštěvovat. K dotazu, jaká denní doba v DS je nejpříjemnější, 5 klientů uvedlo, že odpoledne, jeden z nich upřesnil, že po 13 hodině. Jako důvod uváděli : „ je pestřejší program“, „baví mě trénink paměti“, „těším se na dramahrátky, které jsou bezvadně organizované“, „jsem rád na zahrádce“. Pro jednoho z klientů je příjemnější dopolední doba, důvod nespecifikoval. 6 klientů sdělilo, že na denní době nezáleží, proto se nemohou jednoznačně vyjádřit. Množství aktivit v denním stacionáři je dle nejčastější odpovědi klientů přiměřené. K dotazu, zda se v DS někdy nudí či zda jim je dlouhá chvíle, odpověděla většina respondentů záporně / „ nenudím se, je furt co dělat“, „ vyhovují mi všechny aktivity“ /. Pouze dva klienti připustili, že se občas nudí : „když téma promítání není zrovna pro mě“, „co dělat, musím vydržet“. Jeden z klientů k tomuto tématu sdělil : „ když momentálně nemají čas, tak jen sedíme a mlčíme, a to nemám rád – například než nám přinesou oběd, někdy třeba i půl hodiny, vadí mi, že tam jen tak sedíme“.

6. CHOVÁNÍ PERSONÁLU

Klienti byli vyzváni, aby nejprve zhodnotili personál jako celek, následně se vyjadřovali k jednotlivým členům personálu. Z těch klientů, kteří posuzovali chování personálu na škále od 1 do 5, hodnotilo personál celkovou známkou 1 celkem dvanáct klientů, známkou 1-2 jeden klient a známkou 2 dva klienti / výsledné hodnocení 1,2 /. K personálu jako celku se vyjadřovali klienti takto : „nemůžu si stěžovat, všichni jsou ochotní, příjemní“, „já je mám rád, oni mají rádi mě“, „všichni se chovají dobře“, „mám k nim důvěru“, „nikdy se mi nestalo, že by byli nepříjemní“, „nic proti ním nemám, jsou hodný“, „všechny mám stejně rád, nemůžu vybrat jednoho“, „personál je na úrovni, není nikdo, kdo by mi neseděl“, „mají snahu to tady lidem zpříjemnit, posloužit“, „jednou jsem upadl na WC – hned přiběhli “, „obdivuju jejich trpělivost s těžšími pacienty – opakování věcí a tak..“. Jeden klient uvedl : „času na mě mají dost, jen jsou někdy zaneprázdnění těžšími případy“. Žádný z dotazovaných nepociťoval zanedbávání ze strany personálu. Pouze jeden klient poznamenal : „někdy na mě nemají čas – jako všude“. K dotazu, komu z personálu, by se klienti případně svěřili / event. zda by se vůbec svěřili /, pokud by se vyskytl nějaký problém, 7 klientů sdělilo, že by šlo za ředitelem zařízení : „má trpělivost“, „ten vždycky pomůže, zkusí všechno rozřešit“, „je spravedlivej“, „šel bych za ředitelem, nebo bych to spolkl“. 2 klienti by se s problémem obrátili na Lucii, 1 na Danielu. Jeden respondent uvedl, že by se svěřil „ tomu, kdo by byl po ruce“ s tím, že dodal: „zatím mě tu ale nikdo nenaštval“. 1 klient sdělil, že by si raději vše nechal pro sebe, 1 dotazovaný by to nejprve řešil doma s rodinou, poté by se zřejmě svěřil řediteli zařízení. 1 klient nevěděl, s kým by problém řešil, ale sdělil : „ pro sebe by si to ale nenechal“.

Vyjádření klientů k jednotlivým členům personálu DS :

ŘEDITEL ZAŘÍZENÍ – všichni klienti, kteří hodnotili na škále od 1 do 5, hodnotili známkou 1, ostatní hodnotili slovně : „člověk na svém místě“, „ten je dobrej“, „já si s ním rozumím“, „jsem spokojený“, „chová se k nám moc dobře“, „samý klady“, „chová se zodpovědně – když něco slíbí, tak to hledí splnit“ „ochotný“, „slušný“, „řeší vše, co potřebujeme“, „má trpělivost“, „obdivuju, jak se o nás – starý lidi – tak stará“, „obětavý – na tak mladýho člověka – nemusel by“, „trošku legrační“ – po žádosti o vysvětlení klient dodal : „lehce ironický, okoření vše vtipem“, „snaží se nám vyjít vstříc“, „je vidět, že se mu práce s námi líbí“, „dělá si legraci, ale v dobrém“. Klienti, kteří jsou dopravováni ředitelem do DS a zpět, tuto službu hodnotí velmi kladně. Jeden z klientů ocenil i to, že ředitel má zájem na docházce klientů do DS. I přes rekonstrukci výtahu v bydlišti jednoho z klientů se údajně snaží „něco vymyslet“, aby klient mohl i v této době zařízení navštěvovat. Jeden z klientů, který dochází do DS ráno jako první, má radost z toho, že mu ředitel v této době nabídne čaj. Jeden klient velmi ocenil osobní návštěvu ředitele ve svém bydlišti v době své nemoci. Pouze jeden z dotazovaných vyjádřil lítost nad nedorozuměním, které mezi ním a ředitelem zařízení vzniklo. Klient uvedl toto : „Ke mně se chová slušně, kdybych měl problém, šel bych za ním. Jen mě mrzí – ale je to moje chyba – že jsem poslouchal tu paní, která se mě pořád ptala, kdy půjde domů. Já jsem se pak pana ředitele taky ptal, on asi myslel, že se ptám kvůli sobě, tak mi teď pořád zdůrazňuje, v kolik hodin půjdu domů. Není mi to příjemné, neměl jsem se ptát, ale bylo to kvůli té paní, ne kvůli mně. Někdy mám moc prořízlou pusu.“ / i přes toto nedorozumění však hodnotil klient ředitele zařízení nejvyšší „známkou“ /

LUCIE – hodnocena celkem 9 klienty, z toho 8 klientů hodnotilo známkou 1, jeden klietnt známkou 2. Slovní hodnocení : „výborná“, „milá holka“, „ povídá nám o dětech“, „taková opravdová“, „když jsem poprvé přišel do stacionáře, tak mě tak vřele uvítala – objala mě, bylo to hodně milé“, „obdivuju ji, s jakou vervou všechno dělá“, „veselá holka“, „báječná ženská, mám ji z personálu nejdraději“ / k dotazu, čím si to zasloužila, respondent sdělil, že „osobním vystupováním“ /. Klienti vnímají, že s Lucií bývají ve stacionáři občas přítomné děti nebo také pes.

DRAHOMÍRA – hodnocena celkem 9 klienty, z toho 7 klientů hodnotí známkou 1, dva klienti známkou 2. Slovní hodnocení : „opravdu hodná, příjemná“ „ milá“ / tímto přívlastkem hodnotí Drahomíru celkem 5 klientů /, „mám ji rád“, „zajímavá“, „všestranná“, „šikovná holka“, „ochotná“, „moje favoritka“, „pořád se směje“, „znám ji od vidění, aktivity nemůžu posoudit“. Jeden klient k Drahomíře uvedl, že je „jak kulovej blesk“ / míněno rychlá /. Dva klienti vysoce hodnotí pečlivou přípravu na aktivity / dramahrátky /. Celkem 5 klientů zmiňuje manžela Drahomíry, vědí že pochází ze Slovenska. Uvádějí, že občas pomáhá Drahomíře s aktivitami. Jeden klient dokonce uvedl, že nejlepší program, který v DS zažil, byl právě program manžela Drahomíry / s tématem Vltavy od B. Smetany /

DENISA – hodnocena celkem 7 klienty, čtyři klienti hodnotili známkou 1, dva klienti známkou 2, jeden klient známkou 3. Slovní hodnocení : „milá“, „hodná“, „výborná“„je technicky zručná, má vkus“, „pomáhá nám“, „obdivuji její umělecký projev, fantazii, učí nás vystřihování, malování, dovede z toho udělat příjemnou věc“, „ má dobré nápady“, „snaží se“, „vše promyslí, zkusí si to nejdřív doma, shání materiál“, „pořád vymýšlí“, „někdy příliš povídavá, někdy trvá než se k něčemu dostane – vypráví nám o sobě, o rodině, o manželovi“, „chvilku mi trvalo, než jsem si na ni zvykl, ze začátku to bylo horší, teď už je to dobré“, „příjemná – ona byla jednou z prvních, které jsem tu potkal, mluvili jsme spolu německy“. Tři z klientů zdůraznili, že si u Denisy všimli její pracovitosti. Jeden klient velmi ocenil výrobu zajíčků.

DANIELA – na škále hodnotilo celkem 9 klientů, 6 klientů hodnotilo známku 1, dva klienti známkou 2, jeden klient známkou 3. Slovní hodnocení : „jsem u ní v kroužku – je úžasně zručná, mohla by šéfovat u vaření, má různé grify“, „je inteligentní“ / uvedli celkem 3 klienti /, „trošku přísnější, malinko vážnější, ale jinak hodná“,“ tu mám nejraději“, „cvičí s námi paměť“, „čte nám z knížek“, „hodnotím kladně“, „šikula, dělá s námi kvízy“, „taková vážnější, ale vycházíme moc dobře, trénink paměti je moc dobrý“, „šikovná, milá“, „příjemná, nemám proti ní nic, při pečení obdivuju její znalosti, objevuje další možnosti“, „snaží se nám vše vyložit“.

EDITA – na škále hodnocena celkem 6 klienty, z toho 5 klientů hodnotilo známkou 1, jeden klient známkou 2. Slovní hodnocení : „moc ji neznám, jen asi 2x jsem s ní cvičil – byla dobrá“, „snaží se zaměřit na oblast, kterou potřebuju procvičit, mám ji rád“, ,,je to profesionál, má dobré nápady jak cvičit“, „párkrát jsem s ní cvičil, motivovalo mě to“, „výborná, ale má na každého člověka málo času – můžu to posoudit, chodí za mnou domů fyzioterapeut, ten se mi věnuje hodinu, tady ona nemá tolik času“, „cvičení je fajn, vyhovuje mi“. Dva klienti uvedli, že Editu neznají, jeden klient sdělil, na cvičení nechodí, od zlomeniny krčku to nemá rád.

HANKA – na škále hodnotilo celkem 5 klientů, z toho čtyři hodnotili známkou 1, jeden známkou 2. Slovní hodnocení : „ta je hodná, pomůže, protože já nejsem zručný“, „na výtvarku chodím hodně rád“, „ta to vede moc dobře tu výtvarku“, „hodná“, „zajímavá“, „velice příjemná, ale na výtvarku nechodím, většinou spím“, „je už na mne zvyklá, ale nijak zvlášť se nebavíme“, „výborná, říkám jí Haničko“. Jeden z klientů sdělil, že ho velmi potěšilo, když byl o vánocích nemocný a Hanka mu poslala hedvábný šátek, který vyráběl v DS, včetně dopisu. Jeden z klientů hodnotil Hanku jako nejoblíbenějšího člena  personálu, poměrně dost klientů uvedlo, že ji neznají / nezúčastňují se zřejmě výtvarných aktivit /.

7. – 8. AKTIVITY DENNÍHO STACIONÁŘE

Hodnocení jednotlivých aktivit na škále od 1 do 5 bylo velmi problematické z důvodu, že každý z klientů preferuje jinou činnost a má jiné zájmy. Činnost, která jednoho klienta baví a zajímá, je pro jiného méně atraktivní a naopak. Ani jeden z klientů neměl pocit, že by byl do aktivit, které ho příliš nebaví, nucen. Jeden klient uvedl, že se účastní všeho, ale když „se necítí ve své kůži“, může se omluvit, což není problém. Jeden dotazovaný sdělil, že by se rád zúčastňoval více aktivit, ale je omezen velmi špatným sluchem: „já jsem tam jak pitomej, neslyším, nerozumím“. Většina klientů se na aktivity těší. Mnozí velmi oceňují odpolední vycházky, někdo však raději po obědě odpočívá v DS či na zahradě. Velmi vysoce je hodnocen trénink paměti / na 1. místě mezi oblíbenými činnostmi ho uvádí celkem 6 klientů /„doplňovačky“, „města na písmena“, atd. /, čtení aktualit / vysoce hodnotí 7 klientů / : „dozvím se, kolikátého je, co je nového“, „pak o tom diskutujeme“, „ přečtu si je i sám, ale přijde mi vhod, že mám komentář“. Zpěv a hru na ukulele hodnotí velmi kladně 8 klientů. Některé zpěv nebaví, nebo uvádějí, že nemají sluch a neumějí zpívat. Jeden klient uvedl, že nejraději má „lidovky“. Dva klienti mají rádi tanec. U dramahrátek klienti oceňovali pestrý program a velmi dobrou přípravu, bez improvizace : „bezvadně organizované“ / na první místo v oblíbenosti je zařadili 4 klienti /. Výtvarnou činnost hodnotili jako nejoblíbenější 2 klienti, ostatní uváděli, že nejsou příliš šikovní, někteří rádi jen pozorují : „tomu jsem se celý život vyhýbal, měl jsem samé jedničky a z výtvarky dvojku“. Cvičení vysoce oceňují 3 klienti. Jeden z dotazovaných uvedl : „mám rád např. cvičení s balónkama, cvičím si postřeh“. Klienti, kteří se účastní společného pečení, oceňují zejména nové nápady. Dvěma dotazovaným vyhovuje, že je občas Lucie zaměstná zpracováním bylinek, které pěstuje na vlastní zahradě. Jeden z klientů by ocenil více programů, vztahujících se k hudbě, divadlu, operetě, další klient by zase uvítal vystoupení živých zpěváků v DS nebo častější pouštění hudby – Simonová, Zíma, dechovka. Jeden respondent sdělil : „ jednou přišla paní, která hrála na piano, to bylo moc fajn“. Jeden z klientů uvedl, že by rád hrál různé deskové hry, „třeba i piškvorky“. Další z dotazovaných nerad hraje pexeso z důvodu, že obrázky jsou pro něho příliš malé a nevidí na ně. Rozporuplněji se klienti vyjadřovali k promítání : „někdy to člověka ani nebaví, třeba doba kamenná, ale zvířata ještě ujdou“, „ někdy to jen vyslechnu“, „na promítání chodím, ale hned to zapomenu“. Jiný klient naopak sdělil, že právě doba kamenná ho zajímá. Jeden z dotazovaných by uvítal více promítání o divokých zvířatech / sloni, tygři /, další navrhuje téma psi, hory, příroda. Dva klienti sdělili, že na promítání je špatně vidět: „někdy je to bledé a nevidím na to“, „dříve – před přestavbou – to bylo lepší, teď je tam na promítání moc světla, moc už tam nechodím, už nemám stoprocentní zrak“. Tři klienti mají ze všech aktivit nejraději výlety : „teď se těším na Orlík, uvítal bych i více výletů“. Jeden klient uvedl, že na výlety nejezdí, protože neslyší např. výklad průvodce, ale dodal : “možná se odhodlám“. Jeden z klientů sdělil, že o výletě nyní nevěděl, možná by jel / je sporné, zda byl nedostatečně informován či informaci zapomněl /. Jeden z respondentů navrhuje výlet do Hradce Králové.

9. VZTAHY S OSTATNÍMI KLIENTY

Vzájemné vztahy mezi uživateli denního stacionáře byly hodnoceny na škále celkem 11 klienty, výsledné hodnocení je 1,7. Celkem 7 klientů hodnotí vztahy jako velmi dobré, nemají k nim žádné výhrady / „jsou na mě hodní, „jsou to milí lidi“, „uvolňují si místa“, „žádný problém“, „vycházíme dobře“, „žádný konflikt jsem nezažil“, „jsem nekonfliktní“, „nejsem hádavý“, „já se obhájím, zatím si na mě nikdo nedovolil“ /. Čtyři z klientů pociťují větší sympatie ke konkrétním osobám / „mám tu kolegyni, se kterou si rozumíme, je to inteligentní paní, když je tady, cítím se líp“, „mám rád pana ….., ale ani s ostatními žádné konflitky zatím nebyly“/. Dva klienti sdělili, že se s ostatními příliš nebaví / „moc se s nimi nekamarádím, ale vycházíme“, „nemám rád, když jsou otrávený“ /. Jeden klient uvedl : „když je někdo protivný, ignoruju to“ a dodal „vyhovuje mi, že jím sám, někomu to vadilo“. Další uvedl, že nemá rád, když se ostatní „hrabou v jídle“. Jeden dotazovaný sdělil : „někdo moc nemluví, ale chápu, že mají své starosti“.

10. KONTAKT S JINÝMI GENERACEMI

Celkem 12 dotazovaných uvedlo, že kontakt s dětmi mají velmi rádi a shodovali se i v tom, že by ho uvítali častěji / „děti na mě působí velmi kladně“, „je to docela milé“, „mám to rád“, „rád je pozoruju, jsou takové upřímné“ /. Jeden klient sdělil : „s dětma to neumím, ale rád si je poslechnu“, další uvedl : „děti mám rád, ale mám pět vnoučat, tak mi to stačí“. S přítomností seniorů „zvenčí“ nemá problém ani jeden z dotazovaných, dva klienti naopak oceňují, že jeden z nich je občas vezme s vozíkem na procházku. Dva dotazovaní uvedli, že jim jejich přítomnost nevadí, ale nekomunikují s nimi. Dva naopak sdělili, že se s nimi vždy pozdraví a prohodí pár slov. K občasné přítomnosti dětí zaměstnanců ve stacionáři se vyjádřilo celkem 13 dotazovaných, 11 z nich se vyjádřilo tak, že mu jejich přítomnost nevadí / „popovídám si s nimi“, „chovají se fajn“, „je to taková vzpruha“, „jsou dobře vychované“ /. Jeden klient uvedl, že přítomnost dětí personálu zatím nezažil, připustil však, že by ho to „možná trochu rušilo“. Jeden dotazovaný sdělil : „ někdy zdržuje syn Lucii od práce, věší se na ni, nudí se, běhá, bojím se, aby tady ještě neupadl“.

11. ZAPOJENÍ UŽIVATELŮ DO CHODU ZAŘÍZENÍ

K dotazu, týkajícího se zapojení do chodu zařízení, se vyjádřilo celkem 14 respondentů, z nichž 7 uvedlo, že zapojeni nejsou a ani být nechtějí, ať již z důvodu své omezené pohyblivosti či z jiných důvodů / „bydlím nahoře, jen docházím“, „nemohu, jsem na to málo pohyblivý, je na to tady personál“, „nedělám nic – vyhovuje mi to“, „zapojený být nechci – vyhovuje mi to“, „nepomáhám – nechci se plést – oni jsou šikovnější než já, rád jim to přenechám“, „nejsem tady zapojený – pracuju doma“ /. 7 klientů sdělilo, že jsou zapojeni do drobných činností – umytí hrnků od kávy, čištění prostírání, třídění příborů, přesazování rostlin / „ já jsem pro – pomáhat“, „rád pomáhám s malými věcmi“, „zapojuju se prodle svých možností“/. Jeden dotazovaný uvedl, že mu vyhovuje to, že si „spoustu věcí udělá sám“, další by byl rád zapojen více, ale potřeboval by, aby ho zapojil personál. Dva z klientů sdělili, že se snaží zapojit i do péče o ostatní klienty, kteří jsou na tom zdravotně hůře : „neobtěžuje mě to, dělám to rád, ale někdy jsem strašně unavený, doma na mně poznají, že jsem byl v Horizontu“. Další uvedl, že např. podává ostatním hůl, když jim upadne na zem, chtěl i někomu pomoci s jídlem / nakrmit ho /, ale : „šéf mi řekl, že nemáme nikoho krmit, tak to respektuju – řekl mi to taktně, nepociťoval jsem to jako křivdu“ . Na dotaz, zda chodí do stacionáře rádi a z vlastní vůle či na přání rodiny, 10 klientů odpovědělo, že do Horizontu docházejí rádi, jako důvod převážně uváděli, že doma bývají sami, členové rodiny jsou v práci, nemají si s kým popovídat, cítí se mezi lidmi dobře / „ráno jsem rád, že můžu vypadnout“, „doma jsem sám, jen občas kolem přejede maminka s kočárkem“, „dokud můžu, budu chodit“, „chodím sem rád, přece jen si procvičím mozek“ /. Jeden klient přímo sdělil, že dochází „kvůli rodině – jinak by nechodil“, další se nevyjádřil jednoznačně, ale bylo patrné, že se spíše snaží vyhovět rodině – nechce jí přidělávat starosti, ale s danou situací není zcela smířený.

12. KRÁTKODOBÁ PŘÍTOMNOST CIZÍCH OSOB

Ke krátkodobé přítomnosti cizích osob ve stacionáři se vyjádřilo celkem 15 klientů, všichni bez výjimky uvedli, že jim tyto osoby nevadí – naopak, jejich přítomnost pro ně znamená vítanou a příjemnou změnu / „dozvím se něco nového“, „je to spíše poučení“, „když se navede dobrá řeč, tak roztají ledy“, „někdy se pobavím“, „ já se přizpůsobím“ „je to oživení“ , „je to změna“, „já jsem společenský“. Pouze dva z těchto respondentů dodali „ nevadí mi to, ale ne ve velkém množtví“, „pokud by byli slušní a chtěli nám něco vyprávět, tak bych to uvítal“.

ZÁVĚR

Z rozhovorů s klienty i z mého vlastního pozorování vyplynulo, že převážná většina klientů je v DS velmi spokojena. Pokud se dotazovaní vyjadřovali k různým okruhům dotazů, bylo patrné, že nedostatky shledávali spíše v drobnostech, nikoli v zásadních věcech. Jeden z klientů srovnával pobyt zde s pobytem v jiném zařízení a oceňoval v Horizontu příjemnější prostředí a zejména rodinnější atmosféru. V průběhu průzkumu jsem měla možnost sledovat chování pesonálu ke klientům a účastnit se některých aktivit. Velmi jsem ocenila, že klientům je ponechávána velmi široká autonomie v rozhodování, opakovaně jsou dotazováni na to, co si přejí, co ne, a jejich volba je respektována. Z mého pohledu jsem vnímala značnou vytíženost pracovnice, která má na starosti dopolední program a musí v této době nejen zvládnout péči o klienty / ranní přivítání, příprava svačiny, uvaření kávy, příprava nápojů, úklid nádobí, doprovod klientů s omezenou pohyblivostí na WC, event. pomoc s převléknutím, pokud dojde ke znečistění oblečení, přesun klientů na zahradu a zpět, příprava obědů, servírování obědů, nakrájení jídla některým klietům, krmení /, ale rovněž přípravu a servírování obědů seniorům, kteří docházejí na obědy zvenčí. Na tuto skutečnost poukazují i dva postřehy klientů DS. Jeden z nich se zmiňuje o vytíženosti personálu před obědem / viz bod 5 – DENNI REŽIM / : „ když momentálně nemají čas, tak jen sedíme a mlčíme, a to nemám rád – například než nám přinesou oběd, někdy třeba i půl hodiny, vadí mi, že tam jen tak sedíme“. Další klient pak přichází s návrhem pořízení pojízdného vozíku na obědy : „aby personál nemusel běhat s jídlem do salonku a zpátky“. I přes již zmíněnou vytíženost se však personál snaží klientům věnovat v maximální možné míře a nikdy jsem nebyla svědkem situace, kdy by byl někdo z klientů zanedbáván. Přispívá k tomu i skutečnost, že se do péče příležitostně zapojují i ostatní pracovníci DS, včetně ředitele zařízení. Ačkoli je péče o klienty tímto způsobem vždy velmi dobře zabezpečena, nevyjasněnost kompetnecí by se mohla stát potenciálním zdrojem nedorozumění mezi jednotlivými členy personálu.

Praha 23.7.2018

zpracovala : Martina Vavřinová

VÝROČNÍ ZPRÁVA za rok 2017

13. 9. 2018

vyroční.zpráva.2017

PROGRAM HORIZONTU na ZÁŘÍ 2018

5. 9. 2018

PROGRAM DOPROVODNÝCH AKTIVIT DENNÍHO STACIONÁŘE

po 03. IX. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou




út 03. IX. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou






13:30 stacionářská pekárna s Jiřím Přeučilem




st 05. IX. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou






13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola




čt 06. IX. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou




07. IX. 13:00 pohybový a improvizační workshop („dílnička“)








–něco podobného jako bylo v srpnu s Monikou Necpálovou,








ale zároveň jiný, protože s jinou lektorkou, které budou sekundovat








Lukáš a Drahomíra Staňkovi a Regína Broková



po 10. IX. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou




út 11. IX. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou






13:30 stacionářská pekárna s Danielou Topferovou




st 12. IX. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou






13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola




čt 13. IX. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou




po 17. IX. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou




út 18. IX. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou






13:30 stacionářská pekárna s Danielou Topferovou




st 19. IX. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou






13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola




čt 20. IX. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou






14:00 BABÍ LÉTO








setkání personálu stacionáře,jeho klientů a jejich blízkých všech generací








od „dětí“ přes vnoučata a pravnoučata po snachy, zetě, synovce, neteře atd.








Cílem setkání se seznámit se navzájem a umožnit pečujícím rodinám









nahlédnout si a vyzkoušet, co všechno zažívají vaši blízcí ve stacionáři.









Na závěr setkání proběhne akrobatické vystoupení, do kterého se





v nějaké míře budou moci zapojit i děti (tak si nějaké pokud možno









vezměte s sebou).




po 24. IX. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou




út 25. IX. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou






13:30 stacionářská pekárna s Danielou Topferovou




st 26. IX. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou






13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola




čt 27. IX. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou




PROGRAM pro SENIORSKOU VEŘEJNOST

po 03. IX. 16:30 masáže


10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Jiřím Přeučilem
út 04. IX. 14:45 biblická hodina
čt 06. IX. 08:00 pedikúra


15:00 přednáška : Povídání o ÍRÁNU




VÍT POPOVIČ nám poví o svém pobytu v „zemi se špatnou pověstí“





Ve svém povídání se zaměří např. postavení žen. (vstupné 20,-)
07. IX. 08:00 pedikúra
po 10. IX. 16:30 masáže
út 11. IX. 14:45 biblická hodina
st 12. IX. 15:00 přednáška :POVÍDÁní o GRUZII






(a také trochu o Arménii)





Vyprávět a promítat nám přijde každoroční oblíbený host





Ing. LUBOŠ KÁLAL
čt 13. IX. 08:00 pedikúra


15:00 dokumentární odpoledne: Dějiny pod lupou – Stonehenge





14. IX. 08:00 pedikúra
po 17. IX. 16:30 masáže
út 18. IX. 14:45 biblická hodina
čt 20. IX. 08:00 pedikúra


15:00 dokumentární odpoledne: Velikáni klasické hudby – díl: Bizet
21. IX. 08:00 pedikúra
po 24. IX. 16:30 masáže
út 25. IX. 14:45 biblická hodina
čt 27. IX. 08:00 pedikúra


15:00 dokumentární odpoledne: Hieronymus Bosch – malíř zneklidňující krásy



výlet
na zámek KONOPIŠTĚ






Zájemci, hlaste se !
so 29. IX. 09:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová

PODPORA v roce 2017

10. 8. 2018

V ROCE 2017 PODPOŘILY ČINNOST HORIZONTU TYTO SUBJEKTY

Magistrát HM Praha v dotačním řízení


1 365 000 Kč
Magistrát HM Praha v grantovém řízení


623 000 Kč
MČ Praha-Suchdol


373 000 Kč
Praha 6


100 000 Kč
Letiště Praha a.s.


80 000 Kč


PROGRAM HORIZONTU na SRPEN 2018

6. 8. 2018

PROGRAM DOPROVODNÝCH AKTIVIT DENNÍHO STACIONÁŘE

st 01. VIII. 13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 02. VIII. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 06. VIII. 14:00 výtvarná dílna s Jiřím Přeučilem
út 07. VIII. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


14:00 stacionářská pekárna s Jiřím Přeučilem
st 08. VIII. 13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 09. VIII. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 13. VIII. 14:00 výtvarná dílna s Romanem Zábrodským
út 14. VIII. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 15. VIII. 13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 16. VIII. 13:30 aktivity s Romanem Zábrodským
po 20. VIII. 14:00 aktivity s Danielou Töpferovou
út 21. VIII. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


14:00 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou


výlet na zámek KARLOVA KORUNA





Jde o „ten chlumecký zámek, který je za lesem“





Barokní zámek byl postaven 1721-23 podle projektu J.B.Santiniho a je





majetkem rodu Kinských. V nedalekém Chlumci bylo 1775 poraženo





nevolnické povstání císařskou armádou Marie Terezie (odtud přísloví





„dopadl, jak sedláci u Chlumce“). Památník věnovaný povstalcům (snad)





také navštívíme.
st 22. VIII. 13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 23. VIII. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 27. VIII. 14:00 výtvarná dílna s Jiřím Přeučilem


10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
út 28. VIII. 13:30 stacionářská pekárna s Jiřím Přeučilem
st 29. VIII. 13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 30. VIII. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

PROGRAM PRO SENIORSKOU VEŘEJNOST

po 06. VIII. 16:30 masáže
st 08. VIII. 15:00 přednáška : Slečny učitelky na cestách aneb





To se pro ženskou nesluší





PhDr. Milena SECKÁ, ředitelka knihovny Náprstkova muzea,





Nám přijde povídat o tom, že to byly právě české učitelky, které porušily





společenské zvyklosti a odhodlaly se začí cestovat a objevovat krásy turistiky.





Své zážitky také publikovaly a staly se prvními autorkami cestopisů.
čt 09. VIII. 15:00 dokumentární odpoledne: Průzkum umění





( Pablo Picasso a Théodore Géricault )
po 20. VIII. 16:30 masáže
út 21. VIII. výlet na zámek KARLOVA KORUNA





Barokní zámek byl postaven 1721-23 podle projektu J.B.Santiniho a je





majetkem rodu Kinských. V nedalekém Chlumci bylo 1775 poraženo





nevolnické povstání císařskou armádou Marie Terezie (odtud přísloví





„dopadl, jak sedláci u Chlumce“). Památník věnovaný povstalcům (snad)





také navštívíme.
čt 23. VIII. 15:00 dokumentární odpoledne: Dějiny pod lupou





Tádž Mahal
24. VIII. 08:00 pedikúra


14:30 videokavárna: STEZKY SLÁVY (USA 1957)




slavný režisér S. Kubrick natočil film podle skutečné události, která se stala ve francouzské

armádě. Protiválečný snímek tvrdě útočící na nejvyšší vojenské velení, byl ve Fr. A Švýcarsku,


a v Belgii na 20 let zakázán. V USA se na voj. základnách mohla promítat pouze cenzurovaná verze.
po 27. VIII. 15:00 přednáška : 400 let od Pražské defenestrace


S příčinami souvislostmi a důsledky této událostmi nás přijde seznámit




historik Vojtěch ČURDA


16:30 masáže
st 29. VIII. 13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 30. VIII. 15:00 dokumentární odpoledne: Velikáni klasické hudby





díl: Vivaldi
31. VIII. 08:00 pedikúra


STALO SE v ČERVNU 2018

24. 7. 2018

Z letošní hojné úrody všeho ovoce jsme měli užitek i my. Od několika lidí z okolí jsme dostali třešně a višně. Není třeba dodávat, že se velmi hodily na „stacionářské pekárně“ a výsledkem byly výborné bublaniny.

Poprvé jsme pozvali klientky stacionáře na novou terasu a Drahomíra tam s nimi strávila svůj odpolední program.

Ke konci června přestala do stacionáře docházet jedna klisntka a hned místo ní začala chodit jiná. Je jednoznačně nejstarší klientkou, která kdy do našeho stacionáře chodila – je jí 101 let !!! A na svůj věk je na tom po všech stránkách velmi dobře. Hned při svém „zkušebním dnu“ se s námi vydala na procházku a skoro jsme jí nestačili.

Po roční pauze začal ve stacionáři probíhat průzkum spokojenosti klientů se službou. Provádí jej táž paní Vavřinová jako ten poslední v roce 2016. Podle naší metodiky by každý průzkum měl provádět někdo jiný, ale složení klientů stacionáře se za ty dva roky kompletně ov příslušné rubricei v kronice.

Průzkum spokojenosti jsme prováděli i mezi obyvatelkami. U těch to nebylo formou rozhovorů, nýbrž anonymních dotazníků. Také výsledky průzkumu spokojenosti obyvatelek uveřejníme.

I červnu oslavila jedna z obyvatelek narozeniny.  Pohoštění pro spoluobyvatelky i personál si připravila na posledníbiblickou hodnu před „biblickými prázdninami“. Následovala ještě

bohoslužba a pak se s Albertem dámy uvidí až v září.

Další, kdo oslavil narozeniny byl Horizont. Připomněli jsme si 17. výročí otevření. Při té příležitosti jsme uspořádali obvyklé společenské setkání přátel Horizontu na zahradě.  Zájemcům jsme ukázaly nově přistavené prostory. A jsme rádi, že o jejich prohlídku zájem byl.

Kulturní akce jsme měli v červnu mít čtyři, ale nakonec byly jen tři.

Nejdříve přišel Tomáš Augustin Kukal a povídal nám o Budapešti. Ta byla dostupná i za minulého režimu a mnozí z návštěvníků přednášky tam byli a rádi si zavzpomínali. Budapešť má pověst hezkého a turisticky zajímavého města a pan Kukal to potvrdil.

Pak měla přijít Monika Mlčková a povídat o své cestě po východním pobřeží USA. Ozvala se nám na náš inzerát v rámci projektu „Ježíškova vnoučata“. Lidí přišlo opravdu hodně. Ale nepřišla Monika Mlčková, přičemž se předem neomluvila a když jsme ji volali, tak telefon nezvedla a zpátky nezavolala. Rozumíme tomu, že ji do toho něco přišlo. I tomu, že zapomněla bychom dokázali porozumět. Ale nějak nedokážeme pochopit to, že se alespoň zpětně neomluvila.

Letos už podruhé – za to však asi na dlouhou dobu naposledy – jsme tu měli Petru Folkovou. Výživovou poradkyni, která se – vesměs marně – snaží kultivovat a změnit k lepšímu (nejen ) naše stravovací návyky. Tentokrát si připravila přednášku o tom, co je „tradiční česká kuchyně“ a o tom, jestli je zdravá či nezdravá. Když si podobné téma připravuje výživová poradkyně, dá se předpokládat, že nebude vyzdvihovat a za klenot našich tradic pokládat „knedlo, vepřo, zelo“.


Mimořádnou akcí byl koncert Václava Buršíka a Josefa Jerábka. Především kvůli exotickému nástroji, kterými pro nás dudy jsou. Zazněly v Horizontu vůbec poprvé. A doufáme, že ne naposledy. Kromě dud zde při koncertě zněl ještě klarinet a samozřejmě zpěv. Koncert byl velmi příjemnou událostí. Nejen kvůli dudám. Hlavně proto, že muzicírovali dva sympatičtí mladí muži, kteří si publikum dokázali získat.

Ještě zmíníme výlet na Orlík. Šlo snad o jediný zámek v dostupné vzdálenosti, kde jsme s Horizontem ještě nebyli. Bylo sice zataženo a dokonce spadlo pár kapek (což tento rok je dosti neobvyklé), ale přesto jsme si to užili. Zámek je krásný, pokoje, resp. Komnaty nádherně zařízené a velkým bonusem jsou krásné výhledy z každého okna. Z každé komnaty je totiž výhled na skály a hladinu přehrady.

FOTOGRAFIE z ČERVNA 2018

4. 7. 2018

PROGRAM HORIZONTU na ČERVENEC 2018

2. 7. 2018

PROGRAM DOPROVODNÝCH AKTIVIT DENNÍHO STACIONÁŘE

po 02. VII. 14:00 výtvarná dílna s Jiřím Přeučilem
út 03. VII. 14:00 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 04. VII. 13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
po 09. VII. 14:00 aktivity s Danielou Töpferovou
út 10. VII. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


14:00 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 11. VII. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou


VÝLET na zámek v Dobříši, kde kromě standardní prohlídky a parku





navštívíme výstavu panenek, která zde aktuálně probíhá.





Pokud budeme mít čas a chuť, můžeme se stavit i na nedalekém





Památníku Karla Čapka na Strži u Staré huti.






čt 12. VII. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
út 17. VII. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 18. VII. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 19. VII. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 23. VII. 14:00 stacionářská pekárna s Jiřím Přeučilem
út 24. VII. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou
st 25. VII. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 26. VII. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 30. VII. 14:00 aktivity s Danielou Töpferovou
út 31. VII. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


14:00 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou

PROGRAM pro SENIORSKOU VEŘEJNOST

po 09. VII. 16:30 masáže


st 11. VII. VÝLET na zámek v Dobříši, kde kromě standardní prohlídky a parku





navštívíme výstavu panenek, která zde aktuálně probíhá.







Pokud budeme mít čas a chuť, můžeme se stavit i na nedalekém







Památníku Karla Čapka na Strži u Staré huti.











čt 12. VII. 08:00 pedikúra




15:00 přednáška : POVÍDÁNÍ o ORCHIDEJÍCH






hovořit bude botanik ALEŠ HOLÍK


13. VII. 08:00 pedikúra


po 16. VII. 15:00 koncert: klavírní recitál





NIKITY STĚPANĚNKA a





RAINY YUHAN WANG




Zaznií hudba Bacha, Mozarta, Beethovena, Medtnera, Chopina a dalších









16:30 masáže


čt 19. VII. 08:00 pedikúra




15:00 přednáška : KAMBODŽA a JIŽNÍ VIETNAM





o své cestovatelské zážitky se přijde podělit LUCIE KADOCHOVÁ


20. VII. 08:00 pedikúra


út 24. VII. 15:00 přednáška : INDONÉSIE a MALÉ SUNDY






o své cestě na souostroví v Indickém oceánu nám přijde povídat a promítat






ALEŠ HOFFMANN


čt 26. VII. 08:00 pedikúra


15:00 dokumentární odpoledne:

Velikáni klasické hudby





díl: Beethoven

27. VII. 08:00 pedikúra




14:30 videokavárna: MŮJ STRÝČEK ARCHIMEDES




Nerozluční přátelé v příběhu o velké odvaze a vlastenectví. Film o řeckém migrantovi z konce 40. let minulého století, který přijel do Československa, aby uprchl před občanskou válkou a našel zde svůj nový domov.

STALO se v KVĚTNU 2018

28. 6. 2018

Léto pokračovalo celý druhý jarní měsíc. Ale kromě toho, že všichni vnímali, že kvůli počasí není celková situace úplně normální, tak v našem malém „horizontském“ světě vše normální bylo a plynulo celkem v poklidu.


Své první narozeniny zde oslavila nejnovější obyvatelka. Pro spoluobyvatelky si připravila pohoštění na biblickou hodinu – víno a chlebíčky.

Při volbě letošního prvního výletu jsme dali na doporučení právě této dámy a udělali jsme dobře.V ydali do průhonického parku. Jeli jsme tam až koncem měsíce a vzhledem k tomu, že jaro přišlo letos o mnoho dřív, měli jsme drobátko strach, abychom nepřišli s křížkem po funuse, resp. poté, co všechno odkvetlo. Ale stihli jsme to a většinu rododendronů i dalších keřů jsme zastihli v plné kráse, což se snažíme doložit několika fotografiemi.

Pro personál jsme na přání některých jeho členek domluvili školení BOZP s odborníkem v této oblasti. Jsme tedy teoreticky vybavení na různé katastrofy, tragédie, pracovní úrazy a máme na to patřičná razítka. Nicméně bychom si různé adrenalinové zážitky dokázali odříci i nadále.

Květen byl v Horizontu kulturou doslova nabitý. Hned druhého sem přišla Monika Necpálová, aby nám popovídala o své cestě do Srbska. A hned nazítří přišla podruhé. Z rodného Slovenska nepřijela do Čech kvůli včerejší přednášce, ale především v rámci dramaterapeutického projektu. Jeho iniciátorem byla organizace Ergoaktiv a toto odpoledne Horizont k projetu také přizvala. Šlo o workshop na téma pohyb a improvizace.

Jak jsme zmínili výše, dokázala Monika hned zkraje dosáhnout toho, aby se všichni přítomní – z nichž někteří se dosud neznali – cítili přirozeně, uvolněně a zkoušet pohybové a taneční kreace, do kterých by se sami pustili stěží. Díky ní se o různé věci nejen pokusili, ale zároveň si je užili. Radost a dobrá nálada byla téměř hmatatelná. Bylo tu plno smíchu a zároveň vzájemného respektu a ocenění.

O týden později přišly sestry Hana a Martina Kálalovy se svými flétnami. Jejich druhý koncert byl podobný tomu před rokem. Opět na různé druhy fléten zahrály směs skladeb klasických autorů i těch moderních.  Bylo vidět, že je hraní na flétny baví a my doufáme, že jejich hudební vývoj budeme moci sledovat i v dalších letech.

Druhou květnovou přednášku bychom mohli nazvat „klasickou cestovatelskou“. Měla ji tu Edita, naše dlouholetá fyzioterapeutka“ . V únoru se vypravila do Nepálu na cestu kolem Anapurny. Bylo to povídání především o vlastních zkušenostech, dojmech, setkáních s „domorodci“ a promítání úchvatných fotografií z velehor.

Druhý květnový koncert pro nás domluvila kolegyně, jejíž kamarádka pracuje v hudební škole Orphenica. Její žáci nám sem přišli zahrát. Bylo jich zhruba kolem desíti. Vystupovali sólově i ve dvojicích až trojicích. Slyšeli jsme zpěv, hru na kytaru, piano, baskytaru a ukulele.

A na samém závěru měsíce nás svou hrou na piano, ale i celou svou osobností přišla po delší pauze potěšit paní Jaromíra Škampová. Je určitě člověkem, který nám život chodí zpříjemňovat nejdéle a patří k našim nejoblíbenějším hostům. A ani letos nás svým „jarním koncertem „nezklamala.

A mezi těmito akcemi pro seniorskou veřejnost jsme stihli ve stacionáři přivítat maminky s dětmi z mateřského klubu Rybička, abychom s nimi oslavili Den matek.

Dále se stacionář pod vedením výtvarnice Hanky vydal na obvyklou jarní pouť ke studánce v Lysolajích. Opět jim byly průvodci mláděžníci z organizace, kde hanka pracuje.

Lucii se na zahrádce urodilo hojně různých byli a klientky je s ní oněkolik dopolední rádi zpracovávaly.


Za zmínku stojí ještě „obědy v trávě“. Počasí bylo takové, že k pobytu venku často lákalo a naše zahrada byla po rekonstrukci konečně použitelná. Jednou se na závěr dopoledního programu někdo z klientů zmínil, že by bylo hezké venku i jíst a nestěhovat se na oběd do salonku.

A Lucie tomuto přání pohotově vyhověla. V květnu se tedy několikrát klientům stacionáře podávala oběd na zahradě.