PRŮZKUM SPOKOJENOSTI klientů PEČOVATELSKÉ SLUŽBY v roce 2018

5. 3. 2019

Sběr dotazníků probíhal v listopadu (do konce měsíce). Rozdali jsme jej všem klientům, kteří v té době PS využívali. Rozdali jsme 78 dotazníků. Zpět se nám jich vrátilo 52, což je 66,7.%.

Průzkum měl 2 části – část pro naši PS a část pro dodavatele obědů. Každý si připravoval i vyhodnocoval svou část. Předkládáme vyhodnocení obou částí. Náš komentář se však týká jen části, která se týká PS.

Ne všichni jej vyplňovali stejně pečlivě a ne všichni odpověděli na všechny otázky.

U většiny otázek bylo hodnocení na „školní“ škále 1 – 5. Průměrnou známku jsme počítali ze všech dotazníků, kde byla některá známka zatržena. Nikoli tedy z úplně všech dotazníků. Pokud u některé otázky odpovědělo např. jen 40 lidí, počítali jsme průměr ze 40, nikoli ze všech 52. Někdy se stalo, že známka zatržena nebyla, ale byl uveden slovní komentář. Někdy byl slovní komentář i známka. Všechny slovní komentáře poměrně důsledně a přesně uvádíme.

Většina otázek je podobná (byť třeba mírně jinak formulovaná) jako v předchozích letech. Zájemci tedy mohou srovnávat s předchozími lety.

U „známkovacích“ otázek jsou výsledky obdobné jako v předchozích letech. Oproti roku 2017 došlo u 5 otázek k mírnému zhoršení, u 6 k mírnému zlepšení (v řádu setin, maximálně desetin). Nejhorší dosažená „známka“ je 1,69.

Neuvádíme hodnocení jednotlivých zaměstnanců. Těm bylo hodnocení předloženo k jejich osobní sebereflexi.

Následuje dotazník v plném znění včetně výsledků.

Vážení uživatelé služeb PS,

v rámci zvyšování kvality našich služeb se na vás každoročně obracíme s prosbou o vyplnění dotazníku týkajícího se vaší spokojenosti s naší pečovatelskou službou Horizont.

V tomto dotazníku máte možnost se vyjádřit k fungování naší pečovatelské služby a informovat nás o tom, co  vám na našich službách vyhovuje a co byste naopak rádi změnili. Vyplněním dotazníků nám dáváte možnost naše služby zlepšovat, tak aby vyhovovaly co největšímu počtu našich uživatelů.

Průzkum spokojenosti  je ANONYMNÍ. Proto také dotazník dostáváte v obálce spolu se samolepicím štítkem  a zalepený v této obálce a zapečetěný štítkem jej prosím vraťte pečovatelkám. Vyplňování dotazníku je dobrovolné, avšak nesdělíte-li nám váš názor, těžko můžeme něco změnit.

Zaručujeme vám, že vaše dotazníky budou otevírány až všechny najednou a vyhodnocovány budou administrativní pracovnicí.

Pokud vám tento způsob nepřijde dostatečně anonymní, můžete dotazník odeslat poštou nebo vhodit do schránky na domě centra pečovatelské služby HORIZONT (Na Vrchmezí 8/231, Praha 6, 160 00), případně jej můžete vhodit do schránky důvěry. Ty máme dvě. Jednu najdete v přízemí budovy vedle schodů v chodbičce naproti výtahu a druhou před domem vedle vstupu do výtahu. Schránky lze použít tak, aby vás při vhazování dotazníku nikdo neviděl.

Dotazníky prosím odevzdávejte do 30.11. 2018. Odevzdat dotazník později nebude možné. Pokud tedy chcete, aby váš názor byl součástí vyhodnocování, prosíme dodržte tento termín odevzdání. .

Výsledky tohoto anonymního průzkumu poskytneme ke shlédnutí Radě MČ Praha – Suchdol (která nás finančně podporuje)  a Střediskové radě penzionu Horizont (která je naším řídícím orgánem) a kromě vás se za kvalitu poskytovaných služeb zodpovídáme i těmto institucím a v případě vaší nespokojenosti s námi právě ony mohou jednat ve váš prospěch.  Pro zájemce budou výsledky přístupné na našich internetových stránkách www.centrumhorizont.cz.

Také v tomto roce pro vás sestavili druhou část dotazníku  v restauraci Na Farmě odkud vozíme obědy  neboť i jim záleží na vaší spokojenosti. Výsledky této části ankety budou vyhodnocovat přímo zaměstnanci restaurace a Vaše návrhy a hodnocení se pokusí co nejdříve zapracovat do jídelníčku a to v případě, bude-li změna žádána od většího množství uživatelů. Věnujte tedy také anketě z restaurace patřičnou pozornost. Pokud dovoz obědů nevyužíváte, tak samozřejmě druhou část ankety nevyplňujte.

!!!!  I klienty, kteří od PS využívají pouze službu zajištění stravy )dovozu obědů), prosíme, aby vyplnili tuto část ankety (která se týká pečovatelské služby), a ne jen dotazník z restaurace ( který se týká kvality dováženého jídla). Důležité jsou pro nás obě části !!!!

Vybrané odpovědi k  otázkám vždy zakroužkujte. Ke všem otázkám můžete, chcete-li doplnit i slovní komentář, proč jste zvolili právě danou odpověď. Za každou z vašich odpovědí budeme rádi.

1) Jaké úkony Vám poskytuje PS Horizont?

a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu (pomoc s podáním jídla a pití, s oblékáním…)     2x

b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu   3x

c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy (např. dovoz obědů…)   26x

d) pomoc při zajištění chodu domácnosti( např. úklidy, praní, žehlení, nákupy…) 13x

e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (např. procházky, rozhovory..) 6x

f) akutní pochůzky (náhlé vyzvednutí léků, nečekaný nákup apod.)  7x

g) dovoz autem 12x

h) půjčení kompenzačních pomůcek  5x

ch) masáže 3x

Komentáře: „Kromě obědů, nákupů a úklidů a dovozů autem bych uvítala čas pečovatelky aspoň 1x týdně na pochůzky a obstarávání věcí.“

2) Vyhovuje Vám provozní doba pečovatelské služby? Tedy doba, kdy můžete využít našich služeb?

1                        2                            3                                     4                             5

Ano, určitě            Spíše ano        Je mi to jedno                        Spíše ne          Ne, nevyhovuje

  • ­Průměrná „známka“ je 1,37

3) Prosím ohodnoťte kvalitu provádění pečovatelských úkonů, které využíváte. Zakroužkujte vybranou odpověď.

1                                2                       3                            4                                    5

velmi spokojen/a       spíše spokojen/a         spokojen/a     spíše nespokojen/a       velmi nespokojen/a

  • ­Průměrná „známka“ je 1,2

Komentáře: „Zatím jen poskytnutí stravy“ (u hodnocení 3)

„Nejsem v Horizontu dlouho – 1,5 roku. Trvá mi dlouho než poznám vlastnosti lidí, se kterými se setkávám zřídka.“

4) Prosím, ohodnoťte vlastnosti jednotlivých členů personálu na škále od 1-5 jako ve škole, kdy 1 znamená nejlepší známku. Neznáte-li někoho z pracovníků, nemusíte ho hodnotit, avšak prosíme, abyste k osobě přidali poznámku o tom, že pracovníka neznáte, tzn. nikdy jste se s ním nesetkali. V určitých ohledech můžete hodnotit práci i těch z nás, se kterými se pravidelně nesetkáváte nebo osobně neznáte (připravují vyúčtování, přebírají a předávají informace, komunikujete s nimi telefonem …)

  • Konkrétní hodnocení jednotlivých pracovníků neuvádíme. Ke shlédnutí bylo nabídnuto jen jim k osobní sebereflexi. Zde uvádíme  jak hodnocení probíhalo.

Profesionalita            1          2         3         4         5

Spolehlivost                1            2        3          4           5

Zodpovědnost             1           2         3         4           5

Dochvilnost                 1          2          3          4          5

Pečlivost                     1          2          3         4          5

Důvěryhodnost           1          2          3          4           5

Trpělivost                   1          2          3          4           5

Budeme rádi, když si dáte tu práci a zakroužkujte pozitivní i negativní vlastnosti jednotlivých pracovníků pečovatelské služby. Které vlastnosti ho charakterizují? Jak na vás působí? Napadají Vás další vlastnosti, které ho charakterizují? Vzhledem k různým rolím, které zde různí pracovníci zastávají není samozřejmě možné, abyste u všech osob hodnotili vše. Zatrhávejte tedy  tak, jak jednotlivé osoby znáte (někoho více, někoho méně, někoho více osobně, někoho spíše  „na dálku“). U někoho bude zatržených vlastností více, u jiných méně – a je to tak pořádku).

Zodpovědný / Nespolehlivý / Dochvilný / Chodí pozdě / Chodí pozdě bez omluvy / Odchází před dokončením práce / Pečlivý / Lajdácký /  Puntičkář / V práci rychlý /  Pomalý / Rozvážný / Zbrklý / Snaží se mít práci co nejdříve za sebou na úkor kvality / Pracovitý / Líný / Důvěryhodný / Nevěřím mu / Jemný / Hrubý / Trpělivý / Netrpělivý / Pořád ve spěchu / Dobře si popovídáme / Ptá se na věci, do kterých mu moc není (příliš zvědavý) / Vyrovnaný / Náladový / Uzná chybu / Chce mít vždy pravdu / Respektuje mě – váží si mě / Jedná svévolně, rozhoduje za mě, cítím se s ním poníženě, vnucuje mi své představy / Nehodnotí mě ani mé okolí / Ohleduplný / Lhostejný /  Přehnaně starostlivý / Umí odlehčit i vážnou situaci / Nebere nic vážně / Uklidňující / Rozrušující / Mluví příliš složitě / Je srozumitelný / Dokáže mě ocenit  (povzbuzuje , motivuje mě) / Má pochopení (rozumí mi, dokáže se vcítit) / Pohotový (dokáže si poradit v nenadálé situaci) / Vyzná se ve své profesi, dokáže mi poradit, jak či s kým mám svou situaci řešit apod.

Jiné……………..

5)         Víte jak se zachovat v případě nespokojenosti s poskytováním služeb naší PS, popřípadě s personálem?

1                             2                            3                             4                       5

určitě ano               spíše ano            nejsem si jistý/á         spíše ne           určitě ne

  • ­Průměrná „známka“ je 1,68

6)         Stalo se Vám někdy, že jste byl/a nespokojená nebo měl/ a potřebu si stěžovat?

Tato otázka se NETÝKÁ chuti a kvality jídla. Spokojenosti se stravou zjišťuje samostatný dotazník Restaurace Na Farmě, který jste obdrželi v obálce s tímto dotazníkem Horizontu.

1                                   2                            3                       4                       5

určitě ne                      spíše ne                        nevím              spíše ano        určitě ano

  • ­Průměrná „známka“ je 1,3

V případě, že ano, jak jste se zachoval/a? Zakroužkujte prosím odpověď (může jich být i více).

a)     Mlčel/a jsem    – pokud ANO, tak proč ? – obával jsem se reakce ze strany PS  – 1x

–  mám pocit, že to stejně nemá cenu

–   jinéPracovnice mi propálila žehličkou rukáv noční košile. Stane se. pracovnice to jistě udělat nechtěla. Nevím o koho jde. Jen mě mrzí, že se neomluvila. Neuměla přiznat chybu.“

b)     Nebylo to tak důležité, neřešil/a jsem to    – 2x

c) Hned  jsem to sdělila přítomné osobě a vyřešili jsme to;  – 3x

d)     Hned  jsem to sdělila přítomné osobě, ale nevyřešili jsme to;

e)     Sdělila jsem to vedení organizace;

f)      obával jsem se reakce ze strany PS

g)     mám pocit, že to stejně nemá cenu

Jiné: „Chuť a kvalita jídla“

„Určitě jsem neměla potřebu si stěžovat.“

7)         Jsou Vaše požadavky, případně stížnosti, vyslyšeny a vyřizovány ?

1                             2                          3                          4                               5

určitě ano               spíše ano                jak kdy              spíše ne                  určitě ne

  • ­Průměrná „známka“ je 1,33

Komentáře: „Jakýkoli požadavek je vždy vyslyšen a vyřízen.“

„Nevím. Jedná se o úklid spol. prostor. Po nešťastném pádu jsem dlouho nevycházela.“

8)         Stalo se někdy, že by Vám personál podle Vašeho mínění neoprávněně odmítl v něčem vyhovět?

1                              2                        3                       4                                    5

určitě ne                   spíše ne            nevím              spíše ano                    určitě ano

  • ­Průměrná „známka“ je 1,08

9)         Jak jste spokojen/a se  spolehlivostí  místní pečovatelské služby?

1                                2                                          3                          4                               5

velmi spokojen/a    spíše spokojen/a           spokojen/a      spíše nespokojen/a   nespokojen/a

  • ­Průměrná „známka“ je 1,39

10)       Cítíte se být dostatečně informován/a o všech úkonech, které místní pečovatelská služba nabízí?

1                                     2                                              3                               4

určitě ano                         spíše ano                                spíše ne                    určitě ne

  • ­Průměrná „známka“ je 1,33

11)       Víte jak postupovat, kdybyste chtěl/a  služby rozšířit o jiné úkony?

1                                2                         3                              4                          5

určitě ano               spíše ano            nejsem si jistý/á         spíše ne              určitě ne

  • ­Průměrná „známka“ je 1,69

12) Uvažujete o rozšíření služeb?

ANO    –  12x ( Komentář: „Větší rozsah úklidu“)

NE –  15x ( Komentář: „Zatím“ – 2x)

Pokud NE, tak proč?

– nepotřebuji další služby  – 13x (2x s poznámkou „Zatím“)

– mám pocit, že toho mají pečovatelky moc – 3x

– z finančních důvodů – 1x

– nechci obtěžovat – 3x

– jiné (upřesněte). „Mytí oken a úklid 1x měsíčně“

„Odnášení odpadu, pokud nemůžu vycházet ven“

13)       Máte přehled o doprovodných aktivitách, které se v Centru pro seniory HORIZONT odehrávají?

1                                                  2                                                     3                              4

Určitě ano                               spíše ano                                spíše ne                      určitě ne

  • ­Průměrná „známka“ je 1,26

Jak se o nich dovídáte?  zakroužkujte prosím odpověď:

a) dostávám pravidelně tištěný program    – 16x (Jednou poznámka“ „To by bylo báječné“)

b)  letáčky na veřejných vývěskách    – 2x

c)  informace v Suchdolských listech     – 19x

d)  z programu vyvěšeného přímo v Horizontu    – 5x

e) ze Suchdolského kulturního přehledu  a Mozaiky    – 13x

f) z internetových stránek    – 16x

f) od přátel    – 1x

Jinak? Jak?:  „Program dostávám mailem“

14)       Jste s naší pečovatelskou službou Horizont spokojen/a natolik, že byste ji doporučil/a svým blízkým přátelům?

1                             2                              3                              4                            5

určitě ano               spíše ano            nejsem si jistý/á           spíše ne                určitě ne

  • ­Průměrná „známka“ je 1,2

14) Napadá Vás nějaká služba, která zde v okolí chybí? Nemusí se týkat pouze sociálních služeb, může se jednat o nějaký obchod, kroužek, aktivita apod. Výsledky budeme předávat i Úřadu MČ Suchdol, pro jehož zaměstnance by Vaše odpověď mohla být přínosná. Popřípadě je služba, kterou byste rádi využíval/a v rámci pečovatelské služby Horizont, ale není v nabídce? Odpověď vypište.

– „Určitě obchod! Zastávku autobusu: ulice K Vinici (nevymlouvat se, že zde není zálivka (?) – na Hanspaulce taky není a nemají tam zastávku). Dále tabák s novinami u hotelu JAS !“

– „Aspoň 1x týdně bych ještě uvítala možnost, aby pečovatelka pomohla zařizovat méně obvyklé věci (čistírna, zakoupení knihy, xeroxy listin, předání písemnosti atd.“

– „V naší části Suchdola je málo obchodů. Chybí mi papírnictví, domácí potřeby atd. Mohli by obyvatelé Horizontu navštěvovat  nějaký stacionářský  kroužek?“

– „Vše OK.“

– „Nedostatečná kapacita obchodů. Napojení na služby Senior Taxi za levnější úhrady.“

15)       Splnila pečovatelská služba Horizont Vaše očekávání, které jste měl/a před zavedením služby?

1                             2                              3                              4                            5

určitě ano               spíše ano            nejsem si jistý/á           spíše ne                určitě ne

  • ­Průměrná „známka“ je 1,38

V čem splnila Vaše očekávání? Odpověď vypište.

„Dovoz pestré stravy“

– „Zatím ve všem, co potřebuji“

– „Pomáhá mi udržet v pořádku velký byt“

– „Stravování a nákupy“

– „Dochvilně vozí obědy a spolehlivě“

– „V dovozu obědů“

.- „Ochotou a vstřícností“

– „Perfektní služby“

– „Dovoz obědů, program v Horizontu“

– „V zájmu o pomoc a ochotu klientům“

-„Mám, co potřebuji“

V čem nesplnila Vaše očekávání? Odpověď vypište.

– „Uvítala bych více času (cca 1 hod týdně) na popovídání si o všem co se ve světě umění, politiky, na domácím poli – děje.“

– „Některé práce nevykonává (okna, parkety)“

– „Pomoc obyvatelům, když nemohou vycházet z domu, např. vynášení odpadků.“

„Dovoz obědů je poměrně drahý (přes 30% ceny jídla). Není to můj problém, jde spíš o klienty s nízkou penzí.“

– „Nic“

16)       Jak jste se o PS Horizont dozvěděl/a?

– od známých – 14x

– od sociální pracovnice v nemocnici – 1x

– od praktického lékaře – 7x

– od rodiny – 8x

– z internetu – 3x

– na Úřadě MČ – 2x

– z veřejných vývěsek – 3x

– ze Suchdolských listů – 16x

– jiné (upřesněte) : „Informace z CČSH v Roztocích“

„Od sousedky“

„Z CČSH“

17)       Co bylo důvodem k tomu, že jste PS Horizont začal/a využívat?

– vlastní potřeba – 33x

– přání rodiny, přičemž potřebu využívání PS uznávám – 10x

– přání rodiny, přičemž sám/sama ve skutečnosti o službu nestojím

– žádost o příspěvek na péči – 3x

– doporučení lékaře – 5x

– jiné (upřesněte): „Nemám sílu každý den vařit (84 let)

„Nemohu chodit, neuvařím si, nenakoupím si, jsem stále unavená a každý pohyb mi činí potíže.“

„Nemocný manžel“

„Několik vážných nemocí během 4 let. Po návratu z nemocnice jsem nebyla schopná si vařit ani nakoupit.“

18)       Můžete se s vašimi potřebami a žádostí o pomoc  obrátit na svou rodinu?

1                             2                              3                              4                            5

určitě ano               spíše ano            nejsem si jistý/á           spíše ne                určitě ne

  • ­Průměrná „známka“ je 1,49

Komentáře“ „Mohu se obrátit na syna, který bydlí až v Újezdě nad Lesy“

„Oba synové jsou zaměstnaní, mají rodiny, času je málo – vozit mně po lékařích mimo Suchdol je potřeba často.“

19)       Jak často vám rodina vypomáhá?

a) každý den – 10x

b) několikrát do týdne – 11x

c) několikrát do měsíce – 6x

d) kdykoli si řeknu o pomoc – 20x

e) rodinu nemám/nefunguje/nevídáme se

f) nepomáhají

Komentáře: „Jedině nákup“

„V případě mé nemoci“

„podle potřeby a možnosti“

20)       Chcete nám ještě něco sdělit?  Napadlo Vás někdy, že by se dalo dělat něco lépe, jinak? Máte nějaký nápad, připomínku či sdělení, které by mohlo být prospěšné pro zkvalitnění našich služeb? Odpověď prosím vypište.

„Jsem rády a občas využiji možnosti dovozu za potřebami tady na Suchdole. Uvítala bych však tuto možnost i na delší vzdálenosti mimo Suchdol k odborným lékařům (ÚVN, Motol)“

„Rád za veškerou činnost děkuji. Vyhovuje mi systém náhrad („brigádníků“). Služba není nikdy narušená.“

„Myslím, že se všichni pracovníci PS starají svědomitě, aby nám pomohli zvládnout často složité situace, které přináší stáří.“

„V některých zdrav. zařízeních podávají za peníze minerální vody. Vážím si klidu a tepla. Jsem vděčná za doprovody. Děkuji za kulturní programy.

„Všichni zaměstnanci Horizontu jsou vstřícní a ochotní.“

„Když je omáčka, je jí málo.“

„Zajištění taxislužby, mandl – zlevnění žehlení.“

„Dozvěděla jsem se, že v Praze 6 začínají zavádět vaření pro důchodce do škol, protože strava je podobná dětské stravě.“

Děkujeme za vyplnění dotazníku

S pozdravem

Pracovníci PS Horizont

PROGRAM HORIZONTU na BŘEZEN 2019

28. 2. 2019

PROGRAM  DOPROVODNÝCH AKTIVIT DENNÍHO STACIONÁŘE

po 4.3. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
út 5.3. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 6.3. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou
čt 7.3. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

po

11.3.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

út 12.3. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 13.3. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou
čt 14.3. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

po

18.3.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

út 19.3. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 20.3. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou
čt 21.3. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

po

25.3.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

út 26.3. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 27.3. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou
čt 28.3. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

PROGRAM pro SENIORSKOU VEŘEJNOST

1.3. 08:00 pedikúra

po

4.3.

16:30

masáže






út 5.3. 14:45 biblická hodina
st 6.3. 15:00 koncert: DUO MIRKA & JIRKA


nám zahraje šlágry a evergreeny pro dříve narozené.  (vstupné 20,- )
čt 7.3. 08:00 pedikúra
8.3. 08:00 pedikúra

po

11.3.

16:30

masáže

út 12.3. 14:45 biblická hodina
st 13.3. 15:00 přednáška: Tomáš KUKAL


Povídání o NORSKU (vstupné 20,- )
čt 14.3. 08:00 pedikúra


15:00 dokumnentární odpoledne: Géniové 19. století – Sigmund Freud
15.3. 08:00 pedikúra

po

18.3.

16:30

masáže

út 19.3. 14:45 biblická hodina
čt 21.3. 08:00 pedikúra


15:00 přednáška: NEJSLAVNĚJŠÍ



INSCENACE ČESKÉHO DIVADLA


hovořit bude teatrolog MgA. Vít Tadeáš POKORNÝ


(vstupné 20,- )
22.3. 08:00 pedikúra

po

25.3.

16:30

masáže

út 26.3. 14:45 biblická hodina
čt 28.3. 08:00 pedikúra



15:00 přednáška: LUCIE KADOCHOVÁ


Povídání o GUADELOUPE


O pár ostrůvcích v Karibiku, které jsou dlouholetou francouzkou zámořskou državou,


asi nikdo z nás neslyšel. To však neznamená, že nestojí za to, abychom se o nich něco dozvěděli.
29.3. 08:00 pedikúra
so 30.3. 09:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová

STALO SE v LEDNU 2019

20. 2. 2019

Ve stacionáři poměrně dost klientů „klempírovalo“ a naše řady byly prořídlé.

Dvě z  obyvatelek oslavily v lednu narozeniny – 93. a 96. Každá z nich své  spoluobyvatelky a personál velkoryse pohostily vínem a chlebíčky. Narozeniny obě oslavili na biblické hodině, které od ledna probíhají v salonku. Je nam na ně víc klidu a nejsou narušovány provozem stacionáře, dalšími příchozími, zvoněním atd.

Narozeniny oslavil ještě jeden klint ze stacionáře. Je vlastě o generaci mladší a mezi klienty je „benjamínek“. Oslavil 65. narozeniny. Své kolegy i personál stacionáře pohostil dvěma dorty a šampaňským.

V úterý 15.1. k nám přišly děti z MŠ v Gagarinově ulici zazpívat pár koled a řekly pár říkánek. Předaly klientkám přáníčka a vyrobené papírové růže. A pak jsme si s nimi zaskotačili na vozících a chodítkách, což pro děti byla nevšední atrakce. Jak ukazuje pár fotek, tak se během krátké návštěvy podařilo navázat spontánní a vřelý vztah přes těch 8 desetiletí, které většinu klientek od dětí dělí.

V lednu jsme tu měli 4 kulturně společenské akce a všechny se velmi vydařily. Jediný nováček byl pan docent Minář, povoláním vědec – entomolog, resp. parazitolog, který se v rámci svého výzkumu a mezinárodní pomoci opakovaně vracel do Mongolska. Vyprávění pana Mináře bylo poutavé a z klasických diapozitivů na nás dýchla minulost – možná zromantizovaná, ale krásná.

O týden později nám zahrálo Duo Tón směsku evergreenů a tanečních šlágrů pro starší a pokročilé. Písničky naše seniorské publikum nemohli zklamat. Neslyšely sice žádnou novinku, ale jsou to písně jejich mládí, které vyvolají spoustu vzpomínek.

A za daší týden přišli další „staří známí“ – Marian Vaněk se svou taneční partnerkou Annou Marií Žílovou. Vystoupení se líbilo všem a minimálně polovina z přítomných se do tance aktivně zapojila.

A posledního ledna sem přijel pan Kolomazník ze záchranné stanice pro volně žijící živočichy Panthea. I on byl sázka na jistotu.  Přivezl i několik jejích zástupců z různých živočišných říší. Viděli jsme na vlastní oči sklípkana, asi půl druhého metru dlouhou užovku, potkana a kavku. Ty odvážnější si mohli zmíněné exempláře pohladit. Celkově to bylo moc poučné a zajímavé a my jen doufáme, že si sem Pantheu budeme moci zase pozvat.

FOTOGRAFIE z LEDNA 2019

18. 2. 2019

PROGRAM HORIZONTU na ÚNOR 2019

4. 2. 2019

PROGRAM DOPROVODNÝCH AKTIVIT DENNÍHO STACIONÁŘE

po 4.2. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
út 5.2. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Jiřím Přeučilem
st 6.2. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou
čt 7.2. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

po

11.2.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

út 12.2. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 13.2. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou
čt 14.2. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

po

18.2.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

út 19.2. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 20.2. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou
čt 21.2. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

po

25.2.

14:00

výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou

út 26.2. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 27.2. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou
čt 28.2. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

PROGRAM pro SENIORSKOU VEŘEJNOST

po 4.2. 16:30 masáže
út 5.2. 14:45 biblická hodina
čt 7.2. 08:00 pedikúra
8.2. 08:00 pedikúra

po

11.2.

16:30

masáže

út 12.2. 14:45 biblická hodina
st 13.2. 15:00 přednáška: PAVEL KUKAL


Přebohaté hodinky vévody z Berry


očima vinaře a zahradníka (vstupné 20,- )


Vévody z Berry byl bratrem fr.krále Karla V., matka byla z rodu Lucemburků. Vynikl jako


diplomat, ale dává se mu za vinu prohra Francouzů v bitvě. Hlavně však vynikl jako sběratel.


Na jeho objednávku vznikly Přebohaté hodinky (kniha modliteb) a spis Historie o  Meluzíně –


jedny z nejkrásnějších iluminovaných rukopisů středověku. Některé ilustrace promítneme a


uvidíme, co se z nich můžeme dovědět o tehdejším zemědělství, vinařství i životě obyčejných lidí.
čt 14.2. 08:00 pedikúra


15:00 dokumnentární odpoledne: Géniové 19. století – Friedrich Nietzsche
15.2. 08:00 pedikúra

po

18.2.

16:30

masáže






út 19.2. 14:45 biblická hodina
st 20.2. 15:00 koncert: Flétnový koncert


PAVLA SCHRANKA (vstupné 20,- )
čt 21.2. 08:00 pedikúra


15:00 dokumnentární odpoledne: 101 osobností 20. století  –  3. díl
22.2. 08:00 pedikúra
so 23.2. 09:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová

po

25.2.

16:30

masáže

út 26.2. 14:45 biblická hodina
čt 28.2. 08:00 pedikúra


15:00 přednáška: SAŠA RYVOLOVÁ



UGANDA – trochu jiná Afrika


O zemi, kterou W. Churchill nazval „Perlou Afriky“. Budeme kempovat na březích velkých jezer,


kde jsme slýchali řev hrochů, pozorovat ptačí ráj, navštívíme šimpanzí tlupu a účastníme výpravy


za gorilami v pralese. Na závěr zakusíme i nejtěžší chvíle našeho putování… (vstupné 20,- )
28.2. 08:00 pedikúra

STALO SE v PROSINCI 2018

31. 1. 2019

Prosinec byl na události opravdu bohatý. Tento měsíc je prakticky o týden kratší než ostatní, neboť co se nestihne do Vánoc, to se nestihne vůbec a týden mezi Vánocemi a Novým rokem plyne úplně jinak než kterékoli období roku.

Začali jsme hledat nového obyvatele pro byt č. 10.

Denisa nám oznámila, že ke konci roku opustí svůj poloviční úvazek ve stacionáři. Slíbila ale, že nám bude nadále brigádně pomáhat na DPP.

Začátkem prosince jedna klientka stacionáře odešla do specializovaného pobytového zařízení. A začátkem měsíce nás zastihla zpráva, že zemřela jiná dlouholetá klientka stacionáře.

Řady klientů stacionáře naopak posílily další 3 dámy – jedna chodí 1x týdně, další 2x týdně a třetí 4x týdně. Ke konci roku je tedy kapacita zcela naplněná (s výjimkou pátku, kde jsou 2 místa volná). Uvidíme, jak si zde nové klientky zvyknou – zatím to vypadá, že sem celkem zapadly.

Pokud jde o kulturu byl  prosinec dosti nabitý.

Proběhly tu například 2 kursy. Za prvé to byl už tradiční dílnička výroby adventních věnců a dalších vánočních dekorací.

Hned potom následovalo zahájení suchdolského betléma, kde měl Horizont svůj obvyklý stánek s výrobky našich klientů. Tentokráte nám počasí velmi nepřálo. Bylo poměrně zima – tak nějak kolem nuly, foukal nepříjemný vítr a celkem hustě pršelo. Přišlo proto jen málo lidí a rychle se rozešli. 

O týden později byl další kurs, a to kulinářskýna africké téma.

Kromě kursů jsme tu měli 4 kulturní akce. Jednou z nich – pro Horizont poměrně neobvyklá – byla beseda s herečkami Jitkou Asterovou a Hankou Čížkovou.

Ostatní vystupující byli tradiční a každoroční hosté. Jednak opět po roce přivál Vichr z hor na svůj obvyklý vánoční koncert. Jejich pásmo rorátů a koledy nijak nevybočovalo z tradice, ale jako obvykle potěšilo. ¨

Totéž se dá říci i o Kočovnících. Personálně se trochu obměnili, ale hráli stejně dobře jako obvykle a našli zde své věrné publikum.

Také Martin Mykiska je naším obvyklým hostem. Tentokrát nás s sebou vzal do Peru. Byl tam už mnohokrát, poprvé snad před více než 20 lety. Mohl tedy sledovat jak se země mění.

Se stacionářem jsme se opět vydali na návštěvu do mateřského centra Rybička. První setkání s nimi proběhlo právě před rokem v adventu. Od té doby jsme se sešli několikrát – střídavě u nich v budově úřadu a u nás v Horizontu. Opět to bylo příjemné setkání.  Tentokrát zde věkový rozdíl mezi nejmladší a nejstarší účastnicí byl celých 100 let – pí. Kučerové táhne na 102. a některým miminkům bylo jen něco málo přes rok.

Po roční pauze – opět způsobené tím, že loni jsme tu měli v prosinci tak trochu staveniště – jsme měli předvánoční besídku. Poprvé jsme mohli využít i nově přistavěnou část.

Dlouho před besídkou se v úterní pekárně – a někdy i mimo ni – se tu peklo.

Na besídku na chvílie přišel podívat pan starosta a ke shromážděným seniorům promluvil pár slov. Následovalo vystoupení dětí a kázání předsedy Střediskové rady. A pak už byla volná zábava. Přišly se podívat bývalé kolegyně Klára a Lenka, které rozšířený Horizont viděly poprvé. Návštěvníci se začali rozcházet kolem půl páté, ale někteří zde vydrželi až to půl šesté. Snad se zde všem líbilo a dobře se pobavili.

Jednou ráno jsme se probudili do hustého sněžení, které pokračovalo celý den. bylo to hezké, ale sníh nevydržel dlouho. Druhý den večer po něm zbylo jen pár louží. Jsme rádi, že jsme to zachytili na fotografiích. V posledních letech nebývá sníh v Praze častým návštěvníkem.

PODPORA v ROCE 2018

24. 1. 2019

V ROCE 2018  PODPOŘILY ČINNOST HORIZONTU TYTO SUBJEKTY

Magistrát HM Praha v dotačním řízení
1 750 500Kč
Magistrát HM Praha v grantovém řízení
680 000 Kč
MČ Praha-Suchdol
383 000 Kč
Praha 6
100 000 Kč
Letiště Praha a.s.
83 000 Kč

FOTOGRAFIE z PROSINCE 2018

25. 12. 2018

PROGRAM HORIZONTU na LEDEN 2019

25. 12. 2018

PROGRAM DOPROVODNÝCH AKTIVIT DENNÍHO STACIONÁŘE

st 2.1. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 3.1. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 7.1. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
út 8.1. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 9.1. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 10.1. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 14.1. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
út 15.1. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 16.1. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 17.1. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 21.1. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
út 22.1. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 23.1. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 24.1. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou
po 28.1. 14:00 výtvarná dílna s Hankou Jamriškovou
út 29.1. 10:00 muzicírování s Lucií Burešovou


13:30 stacionářská pekárna s Danielou Töpferovou
st 30.1. 08:00 cvičení s Editou Lachmanovou


13:30 tvůrčí odpoledne s Denisou Pikola
čt 31.1. 13:30 dramahrátky s Drahomírou Staňkovou

PROGRAM pro SENIORSKOU VEŘEJNOST

čt 3.1. 08:00 pedikúra


15:00 dokumentární odpoledne: 101 osobností 20. století –  2. díl


dokument se spoustou dobových dokumentárních záběrů z celého minulého století
4.1. 08:00 pedikúra
po 7.1. 16:30 masáže
út 8.1. 14:45 biblická hodina
st 9.1. 15:00 přednáška: Povídání o MONGOLSKU


hovořit bude doc. dr. JAN MINÁŘ, který do této


středosasijské země opakovaně pracovně jezdil.
čt 10.1. 08:00 pedikúra


15:00 dokumnentární odpoledne: Turínské plátno – nové důkazy


11.1.


08:00 pedikúra
po 14.1. 16:30 masáže
út 15.1. 14:45 biblická hodina
st 16.1. 15:00 koncert: Evergreeny a lidovky


zahraje  DUO TÓN .


(vstupné 20,- )
čt 17.1. 08:00 pedikúra


15:00 dokumnentární odpoledne: Géniové 19. století – Karel Marx
18.1. 08:00 pedikúra
po 21.1. 16:30


masáže

út 22.1. 14:45 biblická hodina
čt 24.1. 08:00 pedikúra


15:00 taneční vystoupení T A N E C – sdílená radost


vystupení tanečníků MARIANA VAŇKA a


ANNY MARIE ŽÍLOVÉ


Zatančit si samozřejmě budete moci i VY. (vstupné 20,-)
25.1. 08:00 pedikúra
so 26.1. 09:30 BOHOSLUŽBA CČSH – slouží Jarmila Kučerová
po 28.1. 16:30 masáže
út 29.1. 14:45 biblická hodina
čt 31.1. 08:00 pedikúra úklid
15:00 přednáška: PŔÍRODA kolem NÁS
vzdělávací program  organizace Panthea.
(vstupné 20,- )

STALO SE v LISTOPADU 2018

20. 12. 2018

V listopadu se v Horizontu uvolnil byt. Rozeslali jsme nabídky deseti zájemcům, ale ti se buď neozvali nebo ještě nemají zájem a chtějí nadále zůstat v pořadníku. Čeká nás tedy druhé kolo. Ale v hektické době před Vánocemi to asi nestihneme a novou obyvatelku tedy asi získáme až v příštím roce.

Předseda Střediskové rady  dostál svému slibu z poslední schůze StR a začal navštěvovat obyvatelky Horizontu. Ačkoli původně plánoval, že navštíví dvě za dopoledne, tak se vždy zapovídali a stihl než jednu denně. V adventním období si na to – jakožto vytížený farář – těžko najde čas na další návštěvy. Snad to ale v příštím roce nevyšumí.

Na samém konci měsíce začala do stacionáře chodit nová paní – zatím jen jednou v týdnu. A proběhlo jednání s dvěma dalšími zájemkyněmi, resp. jejich pečujícími blízkými. Chodit však začnou až prosinci.


Jako obvykle začalo v listopadu ve stacionáři velké pečení. Už nešlo jen o svačinky pro klienty stacionáře, ale i o něco, čím bychom se mohli pochlubit veřejnosti.

První velká nálož byla potřeba na pátek 23.12., kdy byl na radnici druhý ročník trhů a dílniček místních neziskových a dobrovolnických organizací a spolků. I letos tam měl Horizont svůj stánek. A jako loni se nejvíce prodávalo nejvíce jídlo. Další prodejní příležitost bude o týden později, kdy bude zahájení Suchdolského betléma.Takže v posledním listopadovém týdnu bylo další velké pečení a pak další pečení na besídku. Ale klientky to bavilo.

Jedno pondělní odpoledne si dámy s Hankou udělaly místo výtvarné dílny večírek. Nevyráběly, udělaly si chlebíčky, přinesly bábovku, vaječňák a kávu (z obojího udělala pí. Kabátková svého vyhlášeného „kominíčka“). Hanka přivedla dva ze svých mladých pomocníků, aby u večírku asistovali. Přinesla na flashdiscu fotky za celou dobu, co výtvarnou dílnu vede. Roztáhly plátno, promítaly si fotky a vzpomínaly na ty, kteří už nejsou mezi námi Bylo to velmi příjemné odpoledne.

V listopadu byly v Horizontu tři přednášky. Nejdříve přišla Petra Folková. Předchozího čtvrt roku byla v Africe, konkrétně v Zambii. Byla tam za svým přítelem, který tak už delší dobu pracuje na jakési farmě. Petru Folkovou známe jako výživovou poradkyni. Měla tu už 2 přednášky o výživě a 2 kursy zdravého vaření.

Tentokrát se nám představila poprvé jako cestovatelka.


O týden později přišla doc. Milena Fantová a vzala nás na opačnou polokouli – do Peru a do Bolívie.


A za další týden přišel právník pan Ilek, aby nám pověděl o strategiích, které používají různí „šmejdi“ k tomu, aby vylákali z lidí různé objednávky, závazky atd. Všichni přítomní se shodli na tom, že přednášky byla přínosná. Velký dík za ni patří organiuaci LOVI, která nám její uspořádání nabídla.

Ještě stojí za to zmínit, že proběhlo další setkání s dr. Barboíkovou, kterého se mohly zúčastnit dámy, které to v říjnu nestihly.

A smutná zpráva na závěr: z rodinných důvodů rozhodla ukončit svou pracovní smlouvu ve stacionáři kolegyně Denisa. Neopouští nás ale docela. V kontaktu s námi nadále bude v rámci dohody o provedení práce a klienti tak např. nepřijdou o vyráběcí „kreativní odpoledne“ s ní, které bývají každou středu.